Print Page | Close Window

Byggetråd - Urskogbanen BCo2

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10190
Printed Date: 28 mars 2024 at 10:33
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Byggetråd - Urskogbanen BCo2
Posted By: KjellAn
Subject: Byggetråd - Urskogbanen BCo2
Date Posted: 04 desember 2016 at 18:41

Hei alle hagejernbaneinteresserte!

I denne tråden vil jeg vise hvordan jeg bygger en norsk passasjervogn til min hagejernbane – Furubakkens Hagejernbane.

Jeg har alltid likt norske smalsporbaner, og kanskje særlig vognene på Tertitten eller Urskog-Hølandsbanen. Urskogbanen anskaffet til banens åpning i 1896 bl.a. 2 boggi passasjervogner – én BCo og én Co. Vognen jeg bygger er med utgangspunkt i vogn BCo2 som kjører fast i dag i veterantogene ved Tertitten.

Her er et bilde av vognen slik den ser ut i dag ved Tertitten.

Urskogbanens vogn BCo2 på Sørumsand den 21. juni 2015.

 

Byggingen av vognen tar utgangspunkt i et byggesett fra Proinor. Proinor har annonsert en vogn fra Urskogbanen på sin nettside – nr 20-13.

https://proinor.no/togmodeller-lgb-tilpasset/" rel="nofollow - Link til Proinor’s nettside


Jeg har lenge vurdert om jeg faktisk kan bruke vognen på min hagejernbane. Min hagejernbane har krappe kurver, og lange passasjervognen passer derfor ikke så bra. Jeg har derfor funnet ut at jeg må korte inn vognen slik at den passer bedre for min hagejernbane. Dessuten ser en kortere vogn bedre ut sammen med andre passasjervogner jeg har.

Byggesettet fra Proinor gir en vogn med total lengde på 46 cm. Jeg har fjernet én vindusrekke og gjort endeplattformene litt kortere i hver ende. På den måten får jeg en vogn som er 37 cm.

Noen vil sikkert mene at det blir feil å endre på en original vogn på denne måten. Men så lenge jeg er min egen generaldirektør, så bestemmer jeg selv hva slags materiell som skal kjøres på banen.

 

Her er noen bilder fra dagens byggeprosess.


Vognsidene før og etter forkorting.


Løst sammensatt ramme, vognsider og skillevegger.

 

Videre arbeid på byggesettet blir å male innvendige vegger, vinduskarmer og dører.  Til opplysning er det én 2. klasse myk kupé, én 2. klasse røykekupé med skinnseter, og én 3. klasse kupé med trebenker. Gulvet blir malt plankegulv. 

Tips om innvendig fargevalg mottas med takk!




-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers



Replies:
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 04 desember 2016 at 19:58
Blir artig å følge denne tråden Kjell. Skjelden vi får se så store byggesett her.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: St.Michael
Date Posted: 05 desember 2016 at 21:49
Enig med foregående. Gøy å få følge med. Jeg har også hatt funderinger og blitt fristet av det utbudet Proinor har, både Uhb og en svensk 600mm vogn.
I den nærmeste fremtiden er dog ingen av disse prioritert, så desto morsommere å få se på ditt byggeClap
På min bane har jeg en del personvogner med lengde på ca 50cm. Jeg har løst det ved å bare kjøre på den delen av banen hvor svingene "tillater" den vogn-lengden. Det betyr at jeg må stoppe og koble løs lokomotivet og kjøre rundt toget og koble på igjen i motsatt ende (t.o.r.)  Egentlig en helt vanlig måte å snu et tog på. Jeg opplever den delen av kjøringen som morosam og ganske virkelighetstro.
Gleder meg  til fortsetningen.



Posted By: KjellAn
Date Posted: 06 desember 2016 at 17:50
Takk for tilbakemedingene.

Min hagejernbane har dessverre for mange krappe kurver så det er ingen praktisk løsning med å bare kjøre på delen uten kurver. Nå har jeg likevel begynt ombyggingen så jeg tror dette blir en flott løsning uansett. Hovedinntrykket blir en vogn som ligner originalen men som passer banen min.

Et spørsmål igjen til forumet:   
Hvilke farger er mest riktig innvendig på denne vognen? Jeg har kanskje mulighet til en tur til Tertitten før jul, men kanskje noen her vet fargene likevel.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 06 desember 2016 at 18:38
Hei. Har sendt noen (ikke så gode) bilder på fb. Håper du har bruk for dem.
Michael


Posted By: laser
Date Posted: 09 desember 2016 at 08:37

Hei, slik ser den iallefall ut idag (2011)
Med hilsen
Arild
www.proinor.no


Posted By: rebelego
Date Posted: 10 desember 2016 at 09:45

Heia Kjell! Jeg har avskrevet de vognene som for lange, så dette blir spennende å følge.

Her er et interiørbilde fra 2015. Med lamper og gardiner.




-------------
Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879" rel="nofollow - Rystelsesbanen .


Posted By: KjellAn
Date Posted: 20 desember 2016 at 23:00

Hei

De siste dager har gått med til montering av koblinger og boggier. Jeg har valgt å bygge vognen for 32 mm sporvidde. Og da passer det ikke så bra med festene som følger byggesettet. Disse festene er laget for LGB-koblinger og 45 mm boggier.

Jeg har kjøpt "norske" hakekoblinger fra Brandbright - type RSA71, og et par enkle boggier for 32 mm fra I P Engineering.


Brandbright couplings RSA71


Large bogie set from IP Engineering


Her er koblinger og boggier prøvemontert i den ene enden av vognen. Bufferbjelken som følger byggesettet var litt for smal slik at jeg måtte bygge på med noen treprofiler fra roteskuffen.



Jeg har funnet ut litt mer om farge på innvendige vegger og innredning etter et kort besøk på Tertitten i helgen.

Innvendige vegger i alle kupéene var kremgule - ikke hvite slik det kunne se ut på bildene i tråden her. Bagasjehyllene over vinduene var kremgule i 3. klasse-kupéen, og teakfarget med sort nett i 2. klasse-kupéene. Gulvet i hele vognen var mørk brunt. Taket var hvitt. Alle dører, vinduer og karmer var teakfarget. Trebenkene i 3. klasse var kremgule - slik som veggene. Setetrekket i 2. klasse var vinrødt og mørk brunt i henholdsvis damekupéen og i røykekupéen.

Jeg maler helst det meste av innredningen før sidevegger, skillevegger og endevegger limes fast. Sittebenkene setter sammen og males før de plasseres på rett sted. I tillegg må jeg lage en liten vedovn som skal plasseres i 3. klasse-kupéen. 

Fortsettelse følger.




-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 02 januar 2017 at 21:00
Maling av interiør og diverse

Julehelgen har gått med til å male interiøret i vognen.

Innvendige vegger og trebenkene i 3. klasse er malt med kremgul Lady oljemaling. Dette tar mye tid siden det må males minst 3 strøk før det blir brukbart. Karmer, vindusrammer og dører er beiset med teak oljebeis. Videre er det metallplater på veggene bak der vedovnen skal stå. Disse er laget av malte tynne plastplater.

Jeg kommer tilbake til hvordan jeg lager vedovnen. Skal forsøke å sette en LED inne i den for etterligne flammer. Det skal også være lys i taket. Jeg får prøve å finne riktige lyskilder til dette etter hvert.

Rammen og gulvet i vognen har etter hvert fått et brunmalt plankedekke i hver kupé. Endeplattformene er malt lys grå.

Her er i hvert fall noen bilder av de siste arbeidsøktene.



Innvendige vegger malt kremgule.



Vindusrammer og dører – teak oljebeis.

Endeplattform – med fester for stigtrinn. Venter litt med montering av stigtrinnene.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 03 januar 2017 at 10:27
Fint å få følge med på byggingen. Jeg skjønner at du er godt i gang, men allikevel her er noen tips og tanker: Hvis du vil ha passende beskyttelseplater bak ovnen, anbefaler jeg aluminiumsformer. Jeg pleier å kjøpe en tykkere kvalitet som finnes på bl.a. Binders. Det er typ, serveringsfat og lignende som brukes av cateringfirmaer. Den kan klippes med saks og bøyes og formes og du kan stanse formen av spiker eller nithoder i den også. Den kan brukes til alle slags metalldeler du ønsker å lage.Jeg limer den med baderomssilikon.
En annen refleksjon når jeg ser dine bilder (kanskje vel sent...) er at du får en mer 3-dimensjonal romfølelse hvis noen av kupedørene var åpen eller sto litt på gløtt...
Lykke til videre. Det blir kjempebra!!


Posted By: Morten M
Date Posted: 03 januar 2017 at 12:21
Herlig prosjekt og gode tips fra deg, St. Michael.
 
Ser poenget med dører på gløtt; men det forekommer ikke i virkeligheten, på Tertitten.  Vognene vugger såpass, at de slamrer igjen ganske umiddelbart (...og lar seg ikke stoppe av barnefingre i døråpningen!), så det er fast praksis at de lukkes.
 
Hilsen en med "et par" timer i tjeneste ombord der... ;-)

PS Prosjektet blir jo bare mer og mer fristende...


-------------
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 03 januar 2017 at 16:40
Takk for kommentarene.

Platene jeg har brukt er nok limt godt fast, så det blir vrient å bytte til metallfolie. Jeg tar tipset med videre til neste prosjekt.
Husk at den midterste kupéen er for røykere. Da passer det nok best å la dørene til denne være lukket. For øvrig kan dørene i hver ende åpnes og lukkes etter behov. I tillegg lar jeg noen av vinduene være åpne.

Videre detaljer som gjenstår innvendig er vedovn, sittebenker og bagasjehyller. Kanskje jeg får plassert noen figurer også.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 21 januar 2017 at 18:24

Her kommer en liten oppdatering av prosjektet.

Det hender at man finner andre løsninger: Jeg forsøkte å lage en liten vedovn fra scratch, men endte opp med å kjøpe en ferdig ovn fra www.kjdesign.dk" rel="nofollow - www.kjdesign.dk som selger utstyr til dukkehus. Selv om dukkehus ofte er i skala 1:13 (og ikke 1:19), så passer ovnen fint inn i vognen. Ovnen er støpt i resin og det var enkelt å borre opp hull for plassering av en liten lysdiode for å etterligne flammer i ovnen.

Røykekupéen er på det meste ferdig, med skinnseter, gardiner og bagasjehyller. Litt rart å gå i hobbybutikker for damer for å finne netting og braketter til bagasjehyllene.


Her kommer det i hvertfall noen bilder ...



Oversikt interiør



Vedovn


Røykekupé med skinnseter og bagasjehylle



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 01 september 2017 at 16:25

Utvendig kledning og detaljer

Etter et lengre opphold i byggingen, har jeg endelig fått startet på den utvendige platekledningen. Jeg har valgt samme vinrøde farge som originalen - delvis fordi jeg liker originalfargen og jeg har flere andre vogner med Walisisk forbilde med samme farge.

Når det gjelder stafferingene har jeg valgt et kompromiss - bedre med enkle streker tegnet med 1 mm gullpenn i stedet for de syltynne strekene med ornamenter i alle hjørnen. Det får være måte på hvor detaljert jeg greier å lage stafferingene selv. Wink

Endeplattformene skal ha rekkverk, håndtak og sikkerhetslenke. Med byggesettet fulgte det messingtråd og noen plastdeler som skulle limes sammen. Etter å ha studert originalen nøye fant jeg ut at det ble penest å lodde hele rekkverket sammen med diverse messingbiter. Sikkerhetslenkene er laget av smykkedeler kjøpt i hobbybutikk for damer. Smile

Her er i hvert fall noen bilder som viser hvor langt jeg har kommet ...

Sidevegg med stafferinger og klasseinndeling.



Enderekkverk ferdig loddet og lakkert.



Slik blir vognen med platekledning, staffering, hjørnebeslag, og enderekkverk.


Jeg har såvidt begynt på taket nå. Med byggesettet fulgte det bare med èn plate som er tenkt limt fast. Jeg ønsker at taket skal være mulig å ta av - bl.a for å kunne komme til figurer og detaljer inne i vognen. Jeg limer derfor 2 plater sammen for å få taket litt mer stabilt. Flere bilder og byggebeskrivelse av taket kommer etter hvert.

Alt i alt har dette vært et utfordrende prosjekt - kanskje litt mer ambisiøst enn jeg først trodde. Både å gjøre vognen mest mulig detaljert og at den skulle modifiseres (gjøres kortere), har gjort at det har tatt lenger tid enn planlagt.





-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: TeVe
Date Posted: 02 september 2017 at 09:56
Blir en flott vogn med lengdeproblemet løst elegant. Ingen vil tenke over at dette er en forkortet vogn om man ikke kjenner vognen godt.

Terje

-------------
Terje V.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 september 2017 at 16:40
Syns det ser veldig bra ut! Artig å følge med på byggingen selv om det drar ut litt i tid, der har jeg ekstremt god erfaring selv!Smile

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: laser
Date Posted: 05 september 2017 at 15:31
Det er jo litt spennende å følge med, kanskje jeg bør vurdere å produsere en slik forkortet "GT"- utgave Tongue
Arild
proinor.no


Posted By: KjellAn
Date Posted: 25 november 2017 at 16:23
Endelig ferdig ...

Da tok det nesten ett år å bygge ferdig denne vognen. Kanskje like lenge som det tok de frivillige på Tertitten å gjenoppbygge originalen slik som den kjører på UHB i dag. Her er noen bilder ...



Ferdig bygget BCo14 fra Urskogbanen



Endeplattform med skrubremse


Her kommer litt mer om det som er blitt gjort før den ble så godt som ferdig.
(Det skal noen små detaljer til; litrering på vognramme og maling av innertaket.)


Belysning
Jeg har montert LED-belysning i taket. Her er det brukt LEDs fra juletrebelysning loddet på messinglister oppå skilleveggene i vognen. 4 LED trengte 12volt og da passet det med et A23-batteri montert på undersiden av vognen sammen med en bryter.

Stag under vognrammen
Det opprinnelige byggesettet hadde en tynn metalltråd som skulle bøyes i hver ende. I stedet brukte jeg 1,5mm messingtråd med påloddet fester for små bolter til vognrammen i hver ende.

Skrubremse på den ene endeplattformen
Etter å ha sett nærmere på originalen syntes jeg det måtte være skrubremsehåndtak på den ene endeplattformen. Noen små messingbiter loddet sammen og festet med en maskinskrue i bufferbjelken. Det er riktignok ikke virksom håndbremse på vognen, men det ser i hvertfall nesten sånn ut.

Tak med detaljer
Taket består av 2 bjerkefinérplater som er fuktet og limt sammen med riktig krumming. 2 takbuer er limt fast i hver ende for stabilitet. Øvrige takbuer er limt fast til vognsidene da disse også utgjør oppheng for bagasjehyllen i tredjeklassekupéen.
Utvendig er taket strekt med et fint stoff som skal etterligne seilduken disse vognene hadde originalt. Taket er malt lys grått med Lady oljemaling.
De store takhattene er laget av 15mm plastrør fra tomme regnemaskinruller. Lokket på toppen er laget av 0,5mm messingplate påloddet hengsler og løftekrok. (Er ikke virksomme :-) ) Takhattene er vel egentlig for adkomst til parafinlampene inne i vognens kupèer.
Pipa fra vedovnen er laget av et messingrør og litt tynn messingplate.

Oppsummering
Håper det har vært interessant å se hvordan vognen er blitt bygget. Jeg har brukt mye tid på detaljer - spesielt siden den store skalaen frister til å gjøre akkurat det. Noen turer til Sørumsand har det blitt for å ta bilder av originalen. Dermed var det veldig givende å legge litt mer tid i byggeprosjektet for å få detaljene som riktig som mulig.

Likevel er ikke vognen helt etter forbildet. Den er forkortet med ett vindusfelt. Endeplattformene er også forkortet noe. Alt dette er gjort for at vognen skal passe på min hagejernbane med krappe kurver.

Takk for at dere har hatt tålmodighet til å følge byggetråden. Og takk for alle innspill underveis i byggeprosessen.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: St.Michael
Date Posted: 25 november 2017 at 20:27
Nyyydelig arbeid.Clap Inspirerende å følge med på.
Tusen Takk. 




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net