MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggeidé: Overgangsbru for vei
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggeidé: Overgangsbru for vei

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 09:38
Hei
En annen mulighet til gjerde er å benytte gardinstoff, f eks typer som er ensfarget og som har en gjennomsiktig rutestruktur. Disse kan skjæres til i riktig størrelse, farges og brukes som gjerder. Jeg har til og med sett eksempler på bruk av gale strømpebukser...

Fordelene med stoff er åpenbare - ikke skinnende plast, billig og enkelt.

Overrask din bedre halvdel og bli med inn på en gardinbutikk neste gang...Wink


OlavM
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 09:05
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Pilarer og  selve bruplata er bygget i styrén, men rekkverk i plast har jeg  dårlig erfaring med mht. styrke, så det loddes i messing.
Dessuten er vanskelig å få tak i plasgitter som er filigrant nok.


Problemer med å få tak i finmasket nok netting er særlig stort når det gjelder så finmasket netting som NSB har brukt på disse broene. En mulig løsning som forsøker å ivareta illusjonen, er å printe ut et fint raster på overheadfolie. Jeg gjorde det på Oslo S på Gardermobaneanlegget for noen nettinggjerder ved tunnelnedfartene midt på tomta. Raster blir på en måte omvendt av hva det er, men illusjonen av at det er noe der som demper gjennomsikten men ikke hindrer den helt, ble beholdt. Det ikke alt for gode bildet nedenfor viser disse gjerdene. Ulempen ved metoden er at de i visse vinkler vil skinne pga plasten.


Svein S
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 01:47
Ellers så kan jeg anbefale en bro lang østre linje. Ikke langt fra Drømtorp holdeplass hvor veien krysser jernbanen. Finens ikke skråfoto på gule sider, men er en sann klasikker som snart nok vil bli byttet ut pga slitasje.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6620586.50345%26lon%3D605404.93023%26zoom%3D17%26layers%3D00B00%26id%3Da_10000341981%26offset%3D0%26tab%3Daddress



Edited by Christian - 02 januar 2009 at 01:48
Tut, tut.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 00:57
Sterkt inspirert av denne, er jeg nå i ferd med med å bygge en lignende overgangsbru:
 
Pilarfundamentene står til "festing" i limt grus, brua har seget noe ned så pilarene står litt skjevt, men de er bare provisorisk festet i fundamentene så det betyr ingenting.
Pilarer og  selve bruplata er bygget i styrén, men rekkverk i plast har jeg  dårlig erfaring med mht. styrke, så det loddes i messing.
Dessuten er vanskelig å få tak i plasgitter som er filigrant nok.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2008 at 16:47
Originally posted by ses ses wrote:


Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nede i Sarpsborg, mellom Sannesund Stasjon og Greåker så står det i hvertfall én slik bro, men den har man brukt skinner til pilarene. Det gjør det jo enda litt mere spesielt synes jeg.
Mener du denne ca 1 km øst for Greåker? I tilfelle ble den fjernet for et års tid siden.
(På den broa ble min jernbaneinteresse født gjennom mange ferier som barn hos min mormor som bodde i et hus som nærmeste nabo til broa.)


Du har helt rett at denne brua er fjernet, men det er ikke den jeg tenkte på. Det er neste bru i retning Sannesund/Sarpsborg.
Her ligger den:

Og med gulesiders skråfoto ser den slik ut i retning Fredrikstad:
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2008 at 00:28
Der jeg jobbet tidligere tegnet vi mange bruer over jernbanen, og en av typene brukte det samme konseptet som bruene i denne tråden, bl.a disse to:

Kjørum bru, Dovrebanen:


Tangen bru, på Tangen


Brua på Tangen har fått siste versjon av gitter mot kjøreledningen, integrert i rekkverket, med mørklakkert perforert plate over, i stedet for de mer synlige på den øverste brua, som ødela litt, syns jeg. Jeg jobba MYE med konseptet for rekkverket på Tangen og de andre med samme rekkeverkstype, husker jeg ... budsjettet gikk nedenom ...

Denne brutypen er faktisk direkte avledet av de eldre bruene over jernbanen. De er veldig enkle, egentlig, to betonglandkar, to pillarer og et tverrspent dekke av limtre over. De kan monteres på under 24 timer, så ofte ble de bygget natt til søndag, da går det ikke nattog på Dovrebanen, nemlig.

Hvis noen vil bygge nye overgangsbruer har jeg tegninger ... bare spør i en PM, legg ved epostadresse, så sender jeg en PDF.

Den under, på Grøtholm, er av en annen type, den er jeg godt fornøyd med:


Brua på Bordal i Soknedal (under) ble gammelbonden så fornøyd med at han disket opp med vaffel og brunost og etter på dro han fram konjakken, og det var kjøpebrennevinet, ja, så han må ha vært veldig fornøyd!

Han hadde forresten verdens største never. Hver gang jeg var der mens vi jobbet kom han ut og takket oss i hånda for den fine brua, og han klemte skikkelig til - jeg har ikke små hender, men her følte jeg meg som en liten gutt! Grunnen til at han var så fornøyd var delvis at han syntes den var utrolig fin, og det var jo flott, men først og fremst at gården måtte lagt ned hvis de ikke kom seg over linja - all jorda var på den andre sida. Planovergangen var farlig, så den ble fjernet. Artig at folk er fornøyd med det man gjør som arkitekt for en gangs skyld ...

Bygger du nåtid må du ha noen sånne bruer.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2008 at 00:17
Nettingen på slike broer er påkrevet på elektrifiserte baner, men finnes tidvis på ikke-elektrifiserte baner også, slik som dene på Rotvoll på Meråkerbanen.


Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2008 at 00:08
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nede i Sarpsborg, mellom Sannesund Stasjon og Greåker så står det i hvertfall én slik bro, men den har man brukt skinner til pilarene. Det gjør det jo enda litt mere spesielt synes jeg.


Mener du denne ca 1 km øst for Greåker? I tilfelle ble den fjernet for et års tid siden.



(På den broa ble min jernbaneinteresse født gjennom mange ferier som barn hos min mormor som bodde i et hus som nærmeste nabo til broa.)
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 23:09
Her er en spinklere variant ved Skjeggestad i Drangsdalen.
Pilarene "skrever" heller ikke her.
Bredden ser ut til å være den samme, men den har antagelig mye lavere bæreevne.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 22:04
Står en tilsvarende bro på dobbeltsporstrekket like før Ski på
Østfoldbanen... Var på fototur med Carl-F her tidligere i år... Ble ikke noe annet bilde enn dette da vi stort sett befant oss på broa og ikke rundt. Skal se om jeg ikke kan få tatt et bedre bilde og legge det ut etterhvert...
 

 
Edit: Mener å huske at denne broa faktisk har tredekke...


Edited by Andreas - 10 august 2008 at 22:07
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 21:01
Nede i Sarpsborg, mellom Sannesund Stasjon og Greåker så står det i hvertfall én slik bro, men den har man brukt skinner til pilarene. Det gjør det jo enda litt mere spesielt synes jeg.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 20:46
Ja, det der er en klassiker!
Den er vel særs egent i modell, så sterk personlighet som den har. Jeg så på en sånn en for et par dager siden, den hadde også sånne utsprengte sidegitter, men var enda mer sliten - den hadde nemlig treplank som dekke og asfalt, og så liksom ut som om den gikk litt i oppløsning langs kantene ... Jeg skal rote fram et bilde eller tre etterhvert. I Trondheim står det jo også en sånn en rett sør for Heimdal stasjon, den skulle vært erstattet for årevis siden, men de blir visst ikke helt enige om saker og ting. Helt greit for meg, den er flott!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2008 at 16:00
Hva med en veiovergangsbru som er så smal at det ikke er plass til kantstripeneLOL
 
Som man ser så har det vært spredte forsøk på utvidelse av brua.
 
 
 
Brua ligger like nord for Varhaug st. på Jærbanen, og er ganske typisk for denne banen i allefall.
 
Jeg mener å sett brutypen i andre deler av landet også.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.