Print Page | Close Window

Byggeidé: Overgangsbru for vei

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3773
Printed Date: 20 april 2024 at 00:25
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Byggeidé: Overgangsbru for vei
Posted By: jevistad
Subject: Byggeidé: Overgangsbru for vei
Date Posted: 10 august 2008 at 16:00
Hva med en veiovergangsbru som er så smal at det ikke er plass til kantstripeneLOL
 
Som man ser så har det vært spredte forsøk på utvidelse av brua.
 
 
 
Brua ligger like nord for Varhaug st. på Jærbanen, og er ganske typisk for denne banen i allefall.
 
Jeg mener å sett brutypen i andre deler av landet også.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane



Replies:
Posted By: Henning L
Date Posted: 10 august 2008 at 20:46
Ja, det der er en klassiker!
Den er vel særs egent i modell, så sterk personlighet som den har. Jeg så på en sånn en for et par dager siden, den hadde også sånne utsprengte sidegitter, men var enda mer sliten - den hadde nemlig treplank som dekke og asfalt, og så liksom ut som om den gikk litt i oppløsning langs kantene ... Jeg skal rote fram et bilde eller tre etterhvert. I Trondheim står det jo også en sånn en rett sør for Heimdal stasjon, den skulle vært erstattet for årevis siden, men de blir visst ikke helt enige om saker og ting. Helt greit for meg, den er flott!

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 10 august 2008 at 21:01
Nede i Sarpsborg, mellom Sannesund Stasjon og Greåker så står det i hvertfall én slik bro, men den har man brukt skinner til pilarene. Det gjør det jo enda litt mere spesielt synes jeg.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Andreas
Date Posted: 10 august 2008 at 22:04
Står en tilsvarende bro på dobbeltsporstrekket like før Ski på
Østfoldbanen... Var på fototur med Carl-F her tidligere i år... Ble ikke noe annet bilde enn dette da vi stort sett befant oss på broa og ikke rundt. Skal se om jeg ikke kan få tatt et bedre bilde og legge det ut etterhvert...
 
http://imageshack.us">
 
Edit: Mener å huske at denne broa faktisk har tredekke...


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: jevistad
Date Posted: 10 august 2008 at 23:09
Her er en spinklere variant ved Skjeggestad i Drangsdalen.
Pilarene "skrever" heller ikke her.
Bredden ser ut til å være den samme, men den har antagelig mye lavere bæreevne.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 11 august 2008 at 00:08
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nede i Sarpsborg, mellom Sannesund Stasjon og Greåker så står det i hvertfall én slik bro, men den har man brukt skinner til pilarene. Det gjør det jo enda litt mere spesielt synes jeg.


Mener du denne ca 1 km øst for Greåker? I tilfelle ble den fjernet for et års tid siden.



(På den broa ble min jernbaneinteresse født gjennom mange ferier som barn hos min mormor som bodde i et hus som nærmeste nabo til broa.)


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 11 august 2008 at 00:17
Nettingen på slike broer er påkrevet på elektrifiserte baner, men finnes tidvis på ikke-elektrifiserte baner også, slik som dene på Rotvoll på Meråkerbanen.




-------------
Svein S


Posted By: Henning L
Date Posted: 11 august 2008 at 00:28
Der jeg jobbet tidligere tegnet vi mange bruer over jernbanen, og en av typene brukte det samme konseptet som bruene i denne tråden, bl.a disse to:

Kjørum bru, Dovrebanen:


Tangen bru, på Tangen


Brua på Tangen har fått siste versjon av gitter mot kjøreledningen, integrert i rekkverket, med mørklakkert perforert plate over, i stedet for de mer synlige på den øverste brua, som ødela litt, syns jeg. Jeg jobba MYE med konseptet for rekkverket på Tangen og de andre med samme rekkeverkstype, husker jeg ... budsjettet gikk nedenom ...

Denne brutypen er faktisk direkte avledet av de eldre bruene over jernbanen. De er veldig enkle, egentlig, to betonglandkar, to pillarer og et tverrspent dekke av limtre over. De kan monteres på under 24 timer, så ofte ble de bygget natt til søndag, da går det ikke nattog på Dovrebanen, nemlig.

Hvis noen vil bygge nye overgangsbruer har jeg tegninger ... bare spør i en PM, legg ved epostadresse, så sender jeg en PDF.

Den under, på Grøtholm, er av en annen type, den er jeg godt fornøyd med:


Brua på Bordal i Soknedal (under) ble gammelbonden så fornøyd med at han disket opp med vaffel og brunost og etter på dro han fram konjakken, og det var kjøpebrennevinet, ja, så han må ha vært veldig fornøyd!

Han hadde forresten verdens største never. Hver gang jeg var der mens vi jobbet kom han ut og takket oss i hånda for den fine brua, og han klemte skikkelig til - jeg har ikke små hender, men her følte jeg meg som en liten gutt! Grunnen til at han var så fornøyd var delvis at han syntes den var utrolig fin, og det var jo flott, men først og fremst at gården måtte lagt ned hvis de ikke kom seg over linja - all jorda var på den andre sida. Planovergangen var farlig, så den ble fjernet. Artig at folk er fornøyd med det man gjør som arkitekt for en gangs skyld ...

Bygger du nåtid må du ha noen sånne bruer.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 11 august 2008 at 16:47
Originally posted by ses ses wrote:


Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nede i Sarpsborg, mellom Sannesund Stasjon og Greåker så står det i hvertfall én slik bro, men den har man brukt skinner til pilarene. Det gjør det jo enda litt mere spesielt synes jeg.
Mener du denne ca 1 km øst for Greåker? I tilfelle ble den fjernet for et års tid siden.
(På den broa ble min jernbaneinteresse født gjennom mange ferier som barn hos min mormor som bodde i et hus som nærmeste nabo til broa.)


Du har helt rett at denne brua er fjernet, men det er ikke den jeg tenkte på. Det er neste bru i retning Sannesund/Sarpsborg.
Her ligger den:

Og med gulesiders skråfoto ser den slik ut i retning Fredrikstad:


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 januar 2009 at 00:57
Sterkt inspirert av http://forum.mjf.no/mjfiler/20080810_230731_Skjeggestad_ob.jpg - denne , er jeg nå i ferd med med å bygge en lignende overgangsbru:
 
Pilarfundamentene står til "festing" i limt grus, brua har seget noe ned så pilarene står litt skjevt, men de er bare provisorisk festet i fundamentene så det betyr ingenting.
Pilarer og  selve bruplata er bygget i styrén, men rekkverk i plast har jeg  dårlig erfaring med mht. styrke, så det loddes i messing.
Dessuten er vanskelig å få tak i plasgitter som er filigrant nok.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Christian
Date Posted: 02 januar 2009 at 01:47
Ellers så kan jeg anbefale en bro lang østre linje. Ikke langt fra Drømtorp holdeplass hvor veien krysser jernbanen. Finens ikke skråfoto på gule sider, men er en sann klasikker som snart nok vil bli byttet ut pga slitasje.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6620586.50345%26lon%3D605404.93023%26zoom%3D17%26layers%3D00B00%26id%3Da_10000341981%26offset%3D0%26tab%3Daddress - http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6620586.50345%26lon%3D605404.93023%26zoom%3D17%26layers%3D00B00%26id%3Da_10000341981%26offset%3D0%26tab%3Daddress



-------------
Tut, tut.


Posted By: ses
Date Posted: 02 januar 2009 at 09:05
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Pilarer og  selve bruplata er bygget i styrén, men rekkverk i plast har jeg  dårlig erfaring med mht. styrke, så det loddes i messing.
Dessuten er vanskelig å få tak i plasgitter som er filigrant nok.


Problemer med å få tak i finmasket nok netting er særlig stort når det gjelder så finmasket netting som NSB har brukt på disse broene. En mulig løsning som forsøker å ivareta illusjonen, er å printe ut et fint raster på overheadfolie. Jeg gjorde det på Oslo S på Gardermobaneanlegget for noen nettinggjerder ved tunnelnedfartene midt på tomta. Raster blir på en måte omvendt av hva det er, men illusjonen av at det er noe der som demper gjennomsikten men ikke hindrer den helt, ble beholdt. Det ikke alt for gode bildet nedenfor viser disse gjerdene. Ulempen ved metoden er at de i visse vinkler vil skinne pga plasten.




-------------
Svein S


Posted By: olavm
Date Posted: 02 januar 2009 at 09:38
Hei
En annen mulighet til gjerde er å benytte gardinstoff, f eks typer som er ensfarget og som har en gjennomsiktig rutestruktur. Disse kan skjæres til i riktig størrelse, farges og brukes som gjerder. Jeg har til og med sett eksempler på bruk av gale strømpebukser...

Fordelene med stoff er åpenbare - ikke skinnende plast, billig og enkelt.

Overrask din bedre halvdel og bli med inn på en gardinbutikk neste gang...Wink




-------------
OlavM


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 januar 2009 at 09:49
Slik finmasket netting har jeg funnet i søpla der vi kaster EE-avfall på jobben. Det ser ut som den er laget av etset nysølv?
Om noen kommer over en bestemt type Autronica røykdetekorer for brannalarn, så har de et slikt finmasket gitter av tynnt metall foran detektorkammeret. - Kanskje noen som bor i Trondheim kan ta en tur innom Autronica på Lade om de er interessert?
 
Ellers synes jeg den overgangsbroen ble meget fin!
Det er vel så at Jærbanen kanskje har beholdt de gamle broene fra smalsporstiden? - Det kan virke så, om man ser på de forlengede betongfundamenter som er satt under beina? Banelegmet er kanskje senket akkurat der? Andre steder har det kanskje vært nødvendig å heve hele broen for å få nok klaring?
Man må tenke på at det var hastverksarbeid som ble utført under krigen med å tilpasse gammel smalsportrasé. Derfor ble det vel utført en del provisoriske løsninger som siden ble permanete?
Skal man se hvordan dette er "originalt", er det (i hert fall) 2 slike broer igjen på Flekkefjordsbanen. En på Drangeid og en like sør for Flikkeid tunnell.


Posted By: ses
Date Posted: 02 januar 2009 at 11:23
Originally posted by olavm olavm wrote:

Hei
En annen mulighet til gjerde er å benytte gardinstoff, f eks typer som er ensfarget og som har en gjennomsiktig rutestruktur. Disse kan skjæres til i riktig størrelse, farges og brukes som gjerder. Jeg har til og med sett eksempler på bruk av gale strømpebukser...

Fordelene med stoff er åpenbare - ikke skinnende plast, billig og enkelt.

Overrask din bedre halvdel og bli med inn på en gardinbutikk neste gang...Wink




Spennende. Men vil ikke gardinstoff være litt for grovmasket? Da høres strømpebukser mer "riktig" ut. Men det materialet må kanskje settes i strekk for å blir transparent nok?


-------------
Svein S


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 02 januar 2009 at 12:09

Spennende bro du holder på medClap



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: olavm
Date Posted: 02 januar 2009 at 13:31
Hei
Jeg tror gardinstofftypen kalles for tyll eller stores (stårs??)- (ble) ofte brukt som ytterste lag mot vinduet når man har to lag med gardiner. Disse finnes i en rekke kvaliteter og trådtykkelser. Med utgangspunkt i HO vil jo uansett en tråd i et nettiggjerde som i 1:1 er ca 1 -- 2 mm i diameter bli ca 0,01149 mm til 0,0229885 mm tykk, så uansett hvilken messingsikt du måtte bruke vil også det bli alt for grovt.
Et eksempel finner du blant annet her:
http://www.westportterminal.de/newspics.html

Men her det jo ikke eksakte kopier vi er på utkikk etter, heller å skape illusjonen av originalen, for å si det sånn.Big%20smile.

Og ja Svein, stoff fra en strømpebukse eler lignende må nok spennes opp for å se rimelig bra ut.


-------------
OlavM


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 januar 2009 at 16:45
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Spennende bro du holder på medClap

 
Takk for dine alltid hyggelige kommentarer Ove.
Siden jeg har forstått at du bor i relativ nærehet, så hadde det kanskje vært mulig for deg å ta en tur innom og inspiserte både togkjelleren og byggingen av Sandnes-modulen?
Velkomme skal du ihvertfall være Smile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 januar 2009 at 16:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ellers synes jeg den overgangsbroen ble meget fin!
 
Takk for det!
 
 
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er vel så at Jærbanen kanskje har beholdt de gamle broene fra smalsporstiden? - Det kan virke så, om man ser på de forlengede betongfundamenter som er satt under beina? Banelegmet er kanskje senket akkurat der? Andre steder har det kanskje vært nødvendig å heve hele broen for å få nok klaring?
Man må tenke på at det var hastverksarbeid som ble utført under krigen med å tilpasse gammel smalsportrasé. Derfor ble det vel utført en del provisoriske løsninger som siden ble permanete?
Skal man se hvordan dette er "originalt", er det (i hert fall) 2 slike broer igjen på Flekkefjordsbanen. En på Drangeid og en like sør for Flikkeid tunnell.
 
 
 
Det er godt mulig, konstruksjonen ser kanskje litt mer mellomkrigsaktig ut?
Jeg har sett noen bilder fra smalsportiden hvor de er av tre, men kanskje de bygde nye til normalsporet, og så måtte de heves igjen ifb. med elektrifiseringen?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 02 januar 2009 at 18:37
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Siden jeg har forstått at du bor i relativ nærehet, så hadde det kanskje vært mulig for deg å ta en tur innom og inspiserte både togkjelleren og byggingen av Sandnes-modulen?
Velkomme skal du ihvertfall være Smile
 
 
Gilja er bopel, og som finnmarkingane ville sagt det, så er vel det i nabolaget......LOL
Det sier jeg ja takk til. Får tømme minnebrikka på kameraet mitt....Wink
 
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 januar 2009 at 21:16
Hei Jon Einar!
 
Jeg tror nok at trebruer fra smalsporstiden ble byttet ut tidlig? Om man ser på strekningen Egersund - Flekkefjord som ble åpnet i 1904, tror jeg at de allerede var skiftet ut da? - Broene på Flekkefjordsbanen ble det i hvert fall ikke gjordt noe med da den ble bygget om til normalspor under krigen. derfor har banen stort sett smalsporets profil med enkelte utvidelser i skjæringer og tunneller. Broene var det ikke nødvendig å heve.
 
På strekningen Tronviken - Stavanger ble det vel et mer akutt behov for å gjøre noe raskt etter 1940? Stål var et strategisk materiale for tyskerene og derfor mener jeg at gjenbruk av de gamle broene ble foretrukket så langt mulig - både for å spare tid og materiale. Tidlig på 50-tallet når elektrifiseringen av strekningen Sira - Stavanger og en del omlegginger av tracéen pågikk, ble det vel påkrevd å "gjøre noe" for å få tilstrekkelig klaring for kontaktledningen. Derfor tror jeg at sementfundamentene er fra perioden 1943 - 1953?
 


Posted By: Asgeir
Date Posted: 02 januar 2009 at 22:35
Originally posted by ses ses wrote:

Problemer med å få tak i finmasket nok netting er særlig stort når det gjelder så finmasket netting som NSB har brukt på disse broene. En mulig løsning som forsøker å ivareta illusjonen, er å printe ut et fint raster på overheadfolie. Jeg gjorde det på Oslo S på Gardermobaneanlegget for noen nettinggjerder ved tunnelnedfartene midt på tomta. Raster blir på en måte omvendt av hva det er, men illusjonen av at det er noe der som demper gjennomsikten men ikke hindrer den helt, ble beholdt.
 
Jeg har brukt nøyaktig samme metode med hell, men lakkerte i tillegg overheadfolien med matt klarlakk for å dempe skinnet. Fungerte bra, men det kan være vanskelig å få klarlakken til å sitte veldig godt på folien, så den tåler ikke veldig mye "bank" (=handling: som engelskmennene så fint utrykker det). 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: jevistad
Date Posted: 03 januar 2009 at 00:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hei Jon Einar!
 
Jeg tror nok at trebruer fra smalsporstiden ble byttet ut tidlig? Om man ser på strekningen Egersund - Flekkefjord som ble åpnet i 1904, tror jeg at de allerede var skiftet ut da? - Broene på Flekkefjordsbanen ble det i hvert fall ikke gjordt noe med da den ble bygget om til normalspor under krigen. derfor har banen stort sett smalsporets profil med enkelte utvidelser i skjæringer og tunneller. Broene var det ikke nødvendig å heve.
 
På strekningen Tronviken - Stavanger ble det vel et mer akutt behov for å gjøre noe raskt etter 1940? Stål var et strategisk materiale for tyskerene og derfor mener jeg at gjenbruk av de gamle broene ble foretrukket så langt mulig - både for å spare tid og materiale. Tidlig på 50-tallet når elektrifiseringen av strekningen Sira - Stavanger og en del omlegginger av tracéen pågikk, ble det vel påkrevd å "gjøre noe" for å få tilstrekkelig klaring for kontaktledningen. Derfor tror jeg at sementfundamentene er fra perioden 1943 - 1953?
 
 
 
Det er nok mye sannsynlig det du skriver Kjell, nå vet jeg ikke hvor representativ brua ved Skjeggestad er for alderen på bruene på Flekkefjordbanen heller, i og med at den går til et utmarksområde som vel ikke var det første som ble prioritert med bruer kontra planoverganger.
Jeg har forresten et bilde av den brua du nevner ved Lavoll, dette ser ut til å være en eldre type siden den har tredekke?
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Oar"n
Date Posted: 03 januar 2009 at 21:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Sterkt inspirert av http://forum.mjf.no/mjfiler/20080810_230731_Skjeggestad_ob.jpg - denne , er jeg nå i ferd med med å bygge en lignende overgangsbru:
 
Pilarfundamentene står til "festing" i limt grus, brua har seget noe ned så pilarene står litt skjevt, men de er bare provisorisk festet i fundamentene så det betyr ingenting.
Pilarer og  selve bruplata er bygget i styrén, men rekkverk i plast har jeg  dårlig erfaring med mht. styrke, så det loddes i messing.
Dessuten er vanskelig å få tak i plasgitter som er filigrant nok.


Nok et artig prosjekt, Jon Einar!
Ser at du har vært nøye med kabelkanalen også.   Og du har vel prototyperiktig lagt ned kabler for signalstyring, blokktelefon mm  antar jeg?Big%20smile



For noen år siden bygde jeg en tilsvarende bro.  Her et noe middelmådig bilde på altfor kloss hold.  
Farlig å legge ut bilder når man vet hva hr Vistad kan prestere, men det får stå seg.  Får skylde på at det vel var et svennestykke når det gjelder scratchbygging. Jeg ser nå at jeg har lært litt siden dette når det gjelder f.eks maling...

Denne er laget med bjelker og pillarer fra en Heljan rotepose.  Til platekledningen brukte jeg et utrangert bankkort og nettingen er metallnett fra en Pandurobutikk (tror jeg).
Som en ser er også dette for grovt. Men jeg tviler vel på at det er mulig/noen vits i å prøve å gjenskape det riktig. I virkeligheten er jo åpningene i nettingen under 1 tomme. 
Og så trenger vel ikke kravene til maskestørrelse være så strenge på modelljernbanen.  Vi kjøper da ikke preisere som er så dumme at de kaster ting ned eller tisser på kontaktledningen? LOL






-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: carlf
Date Posted: 03 januar 2009 at 21:58
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

  Og så trenger vel ikke kravene til maskestørrelse være så strenge på modelljernbanen.  Vi kjøper da ikke preisere som er så dumme at de kaster ting ned eller tisser på kontaktledningen?]



Ikke preisere men jeg kan sverge på at jeg så en Faller-figur slå lens på midtlederen en gang

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: jevistad
Date Posted: 04 januar 2009 at 15:08
Prøvemontering med rekkverk midlertidig festet:


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 januar 2009 at 15:26
Ahh... Jeg blir glad inni meg når jeg ser nye bilder fra Rukkeskogen Big%20smile 

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Håvard H
Date Posted: 04 januar 2009 at 16:43
Vakkert.
Har du lagd noen tegning av denne broa?
Dette er jo noe i nærheten av en standard overgangsbro, og vil kunne passe på en mengde anlegg.

Om du ikke har lagd noen fancy tegning hadde det vært veldig interessant med noen nøkkelmål.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: jevistad
Date Posted: 04 januar 2009 at 17:20
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Har du lagd noen tegning av denne broa?
Dette er jo noe i nærheten av en standard overgangsbro, og vil kunne passe på en mengde anlegg.

Om du ikke har lagd noen fancy tegning hadde det vært veldig interessant med noen nøkkelmål.
 
Jeg har laget en AutoCad tegning, send meg en PM med din e-post adresse, så kan jeg sende den til deg.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: jevistad
Date Posted: 10 januar 2009 at 15:33
Da er brua ferdig malt og smusset.
 
 
Veibanen trenger litt etterbehandling som vil bli tatt når resten av veien får siste finish.
0,5 mm tråd er ganske grovt når man går tett innpåConfused


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 januar 2009 at 15:55

Det kommer seg. Smile

 
Clap


Posted By: Morten M
Date Posted: 10 januar 2009 at 16:04
Én viktig detalj mangler: Skiltet med advarsel mot å berøre ledningene, som vel var standard "utsmykning" på nettingen?
 
Ellers er det bare å klappe for et herlig byggeresultat!
 
MVH
 
Morten M


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 10 januar 2009 at 17:02

Den der blei helt rå!!!!

Venta bare på Rekorden skulle starte opp å komme kjørende nedover brua...
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: aha
Date Posted: 10 januar 2009 at 18:00
Erittäin kaunis !! Clap
 
Arne


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 11 januar 2009 at 12:21
Jau, de vart bærre lækkert!

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 11 januar 2009 at 12:25
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

0,5 mm tråd er ganske grovt når man går tett innpåConfused

Helhetsintrykket er topp! Da synes jeg ikke det gjør det minste om noen dimensjoner kan være for grove i seg selv.

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: TeVe
Date Posted: 04 juli 2011 at 09:32
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Hva med en veiovergangsbru som er så smal at det ikke er plass til kantstripeneLOL




 


Brua ligger like nord for Varhaug st. på Jærbanen, og er ganske typisk for denne banen i allefall.

 

Jeg mener å sett brutypen i andre deler av landet også.


Wow det var kjent bru. Kjørte der i 1996 med flunka ny bil, hentet ut uken før, og ble truffet av en traktor som kom i hundre over brua. Vi klarte å stoppe, sto helt stille da vi ble truffet og skjøvet bakover så delene skvatt av bilen.

-------------
Terje V.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 mars 2013 at 11:14
"Bumper" tråden med en liten suite bilder fra Lavoll på Flekkefjordbanen.






















-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: SveinR
Date Posted: 14 mars 2013 at 11:34
Når var du der? :)

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 mars 2013 at 12:04
Dette vekker barndomsminner!
Den grusveien som går over broen var tidligere en del av nåværende E39.
Da var det bedre å kjøre RV40 (nåværende RV44) om Jøssingfjord!
 
Legg merke til Flikkeid-tunnellen i bakgrunnen. Den er helt rett!
Flekkefjordsbanen har smalsporprofil og spesielt denne tunellen hadde store vannlekkasjer, slik at banevokteren måtte hogge is hver dag det var kuldegrader for at toget kunne passere.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 mars 2013 at 12:37
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Når var du der? :)


Jeg tok bildene sommerferien 2012. Jeg har en veldig forståelsesfull kjæreste, så det var ikke noe problem å kjøre gammelveien istedet for E39.

Tror vi hadde 6 fotostopp langs Flekkefjordbanen. Tok tilsammen rundt 200 bilder mens Hun ventet tålmodig i bilen...

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 mars 2013 at 12:39
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dette vekker barndomsminner!

Den grusveien som går over broen var tidligere en del av nåværende E39.



Å kjøre den grusveien er en skikkelig flott omvei! Anbefales.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: SveinR
Date Posted: 14 mars 2013 at 16:07
En dag skal den bygges:)  

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net