Bygge type 20b nr. 173 |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | |
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 20 mai 2008 at 09:43 |
Hei,
Er det noen andre på forumet her som bygger type 20b nr.173?
Erfaringer?
Byggesettet i messing er levert av Steinar & Steinar. Byggesettet er godt laget, alle deler passer perfekt! God bruksanvisning og godt med bilder. (Det ER vanskelig å lage gode bruksanvisninger!)
Jeg har ikke tatt noen bilder enda, men det kommer
![]() MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Tom,
Jeg har begynt, og kommet omtrent så langt:
Det stoppet litt opp da jeg fylte et par av mutterne med loddetinn, men jeg håper å få fikset det snart
![]() Ellers ble jeg også distrahert av Fyresdalsbanens siste anskaffelse
![]() Men ellers er delene til 20b svært godt tilpasset, og om man ikke har hastverk så er det ikke vanskelig å få satt den sammen. Jeg er riktignok spent på understellet og styringen, men de andre tingene jeg var spent på før jeg begynte har jo gått bra...
![]() Hilsen Halvor
|
|
![]() |
|
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
Roarj ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Hei
Du kan enkelt og best ta en titt i MJ-Bladet 1/2007. Der finner du en artikkel jeg skrev om bygging av loket. Som du selv skriver passer delene eksakt sammen, et byggesett av høy klasse.
Lykke til med byggingen.
Roarj
|
|
Roarj
|
|
![]() |
|
Arne Syverstad ![]() Viderekommen ![]() Joined: 08 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Hei
Er det noen som kan fortelle noe om motorvognen på bildet lenger opp?
Hilsen
Arne Syverstad
|
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Det er en tysk motorvogn i H0m smalspor. Modellen kommer fra Weinert, og Halvor skal bruke den på "Fyresdalsbanen" som er under bygging.
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Hilsen Halvor
|
|
![]() |
|
Arne Syverstad ![]() Viderekommen ![]() Joined: 08 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Hei
Trodde først at det var en norsk type 14/15. Men hvor
lenge var Adam i paradiset.
Hilsen Arne
|
|
![]() |
|
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Hei,
Da ser det ut til at vi har kommet like langt, Halvor. Bygde nesten ferdig sylinderpartiet i helgen. Og det ble en studietur til Hamar for å beskue sylindre i 1:1 også i helgen. Jernbanemuseet åpnet, med El 1 og teakvogner fra Oslo S til Hamar.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Type 20/21 på Jernbanemuseet?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Hei,
He..neida.. Hadde det vært så vel så
![]() MJ-HilsenTom Lynga
|
|
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Men på Krøderbanen finnes 21-maskiner, og de er teknisk helt like type 20 bortset fra det med tender og tank og løpehjul bak.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Hei,
Et lite tips til de som bygger, og som har planer om å kjøre med lok"et:
Legg litt bly i vanntankene på siden, så blir lok"et tyngre, og får bedre kjøreegenskaper. Lurt å legge i blyet FØR du lodder/lukker tankene.
For øvrig så går det sakte men sikkert fremover. Sakte fordi jeg (vi) har begynt på gangtøyet. Her er jeg på litt tynn is...
![]() Har også oppdaget at hjulene og gangtøyet går lettere etter at jeg har slipt bort litt av hjullagrene. Klaringen mellom hjul og hjullagere blir litt større.
Og det er lurt å ha GODE bor og filer. Det er mye små hull som skal borres opp og tilpasses.
Og stopper det opp, så bare ta en titt på Roar J sin flotte modell avbildet og omtalt i MJ-Bladet nr. 1/2007. Da kommer inspirasjonen garantert tilbake
|
|
|
|
![]() |
|
Hei igjen,
Ferie er over, og det er på tide å bygge igjen. Holder på med gangtøyet. Nagling er PIRK, men det er morro når det går bra. Her er tålmodighet et stikkord. Et godt råd: Følg anvisningene til Steinar! Da går det bra. Kan være lurt å kontakte Hobbytrain i Drammen og kjøpe noen ekstra nagler. De blir fort borte når du mister dem.
Sørg også for å ha gode bor, med riktig dimensjon. Dårlige bor knekker lett, og da er h....ete løs. Et av mine satt fast i sylinderen
![]() Jeg opplevde at den store veivstangen som forbinder alle tre hjul, gikk tregt. Fil forsiktig opp, slik at hullene de skal sitte i, blir litt romslige. Her gjelder det å prøve seg frem. Min knep, og ville ikke gå særlig godt. Nå går den lett, bare jeg puster på den
![]() (Kanskje jeg snart skulle ta et bilde...)
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
og vi venter i spenning
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Hei igjen,
Ting tar tid..Har tenkt å sette lys i hovedlysene front og bak på lok"et. Men jeg trenger SMÅ pærer, små som riskorn. Vet noen hvor jeg kan få tak i slike? Min kompis, som også bygger 20b har en igjen, men husker ikke hvor han kjøpte slike små pærer. Jeg har fra før Viessmann sine 1,8mm Ø, 16volt, 30mA, men de blir for store. De er for lange, stikker ut bak
|
|
|
|
![]() |
|
steppen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
Vet du ca. størrelse på hullene (diameter på pærene du trenger)?
|
|
Mvh Stein
|
|
![]() |
|
rosenblad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Hei Tom!
Du kan kanskje finne noe på denne linken: http://www.miniatronics.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=1_1 til Miniatronics?
MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
![]() |
|
Hei,
Diameteren kan godt være 1,8mm, men de kan ikke være så lange som de jeg har. Foretrekker firmaer i Norge
|
|
|
|
![]() |
|
Hei,
Fant det jeg var på jakt etter hos SLVF i Stavanger.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
|
|
![]() |
|
Hei igjen!
Nå er allerede de etterlyste pærene i hus
![]() Stor takk til Simon i SLVF! Topp service!!!
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
|
|
![]() |
|
Frans ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Hei,
Jeg holder på med noe som jeg kunne trenge slik lys til. Kan du si meg hva du kjøpte i Stavanger?? Mvh, Frans |
|
Hilsen, Frans
|
|
![]() |
|
Hei Frans!
Jeg kjøpte 1,4mm 1,5 volt, 30mA Varenr. 800-7414-06
og 1,4mm 3,0 volt 26mA Varenr. 800-7418-06
6 pærer i hver pakke.
Kr. 208,50 inkl porto for alt.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
|
|
![]() |
|
Frans ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Hei Tom,
Takk for svaret, de ser ut til å passe meg utmerket. Men jeg regner med at man må bruke en motstand når du kobler disse pærene til f.eks. lysutgangen på en decoder. Har du størrelse på motstanden?? Mvh, Frans |
|
Hilsen, Frans
|
|
![]() |
|
Hei Frans,
Ja, rundt 500 ohm tror jeg vil passe. U=R x I har jeg brukt, dvs Ohms lov. (Litt fikk jeg da med meg fra gymnaset
|
|
|
|
![]() |
|
Hei Tom,
Takk for hjelpen. Jeg tror jeg har slike motstander liggende et sted, kjøpte en prøvepakke med motsatnder fra Elfa engang. Få se om det blir noe lys i min 30 maskin som jeg holder på med. Mvh, Frans |
|
Hilsen, Frans
|
|
![]() |
|
rosenblad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Hei!
Electrade i Sandefjord har alt du trenger av motstander og annen elektronikk. De har forøvrig plenty med mj-materiell, landskaps materialer, kjøretøy, etc...
![]() MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Min erfaring tilsier at det ikke er fornuftig å benytte seriemotstander for å redusere spenning i området 12 - 16 V til 1,5 V. Bruk heller en serieregulator (f.eks LM317) det gir mer stabil spenningsforsyning til pærene og de ødelegges derfor ikke så lett. Det er også et alternativ å bruke en 5V-regulator (7805) og 2 (helst 3) lamper i serie. Alle seriøse leverandører som bruker 1,5V-pærer benytter en spenningsregulator.
Husk at omtrent hele effekten skal omsettes i motstanden om man bruker seriemotstand den blir derfor stor (0,5 W) og varm!
|
|
![]() |
|
Per Einar Orebe ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Hordan kobles en LM317? (Sånn for en relativt uerfaren "hobby-elaktroniker"?)
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Kobling av LM317-spenningsregulator finner du f.eks. i databladet her:
Dersom ingen yttre komponenter monteres (motstander), gir LM317 ut ca. 1,3V. Dette gir faktisk brukbart, gulaktig lys i en 30mA-lampe.
Du kan prøve dette først og se om du blir fornøyd?
- I hvert fall forlenger redusert spenning levetiden til slike lamper vesentlig (2-4 ganger). Edited by Kjell H. - 08 november 2008 at 12:11 |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |