MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bruk av "arkadevegger" langs jernbanen i Norge?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bruk av "arkadevegger" langs jernbanen i Norge?

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bruk av "arkadevegger" langs jernbanen i Norge?
    Posted: 19 februar 2013 at 11:10


Er det benyttet noen form for "arkadevegger" langs jernbanen i Norge? Jeg må lage en form for "støttemur" på anlegget og det må være litt realistisk.


Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 11:19
Veldig lite i Norge, men mener jeg har sett noe beslektet i Bergensområdet.
Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 11:29
Enig med Svein i at dette nok ikke har vært veldig utbredt i Norge. Hele murer finnes / fantes (en tendens til at det blir mye betong etterhvert - steinmurer forsvinner etterhvert, f.eks. Lysaker osv), men murer med "utsmykning uten praktisk funksjon" er nok ikke typisk. Imidlertid så finnes det jo massevis av dette i UK, Tyskland, Frankrikes osv.- men du kjører kanskje mest norskt materiell?
krsven
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 13:21
Jeg vet ikke hvordan anlegget ditt ser ut, men hva med en bar fjellvegg, dvs. at sporet/sporene ligger i en slags skjæring i fjellet? DET er i alle fall typisk norsk. Men hvis det går jernbanespor på "oversiden", så er det (dessverre) veldig utypisk norsk igjen. -Ikke mange steder i Norge hvor det går spor i to plan (men det forekommer jo).
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 13:55
Er en del på vossebanen hvertfal
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 14:19
Støttemurer finnes det mye av, enten de er murt/stablet med stein eller støpt i betong. Men disse støtter da enten opp banelegemet (muren nedenfor sporet) eller veier eller andre konstruksjoner (muren ved siden av sporet). Støttemurer av andre grunner ved siden av sporet må være utført på grunn av fare for ras, for ellers ville man anlagt en skjæring i fjell eller løsmasse. Løsmasseskjæring har en helning på ikke brattere enn 1:1,5 (ca 33 grader), mens fjellskjæring kan være atskillig brattere hvis fjellet er fast nok. 
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 17:13
Siste nummer av MJ bladet hadde en artikkel om Kronstad - Bratland. Her har Øystein Pettersen laget en vakker modell av en mur (hall, kjeller?) fra Vossebanen mellom Hop og Fjøsanger.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2013 at 10:36
Takk for nye tips. Anlegget mitt består foreløpig av finèr uten endelig plan og et el13 startsett. Det skal bli norske omgivelser selv om ikke sporplanen blir helt riktig. Fjellskjæring blir kanskje mest aktuelt.
Marius
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2013 at 22:08
Det eneste stedet i Norge eg har sett en "klassisk" arkade med runde buer, er ved Farrisvannet mellom Larvik og Eidanger. Den lå imidlertid under sporet, i forbindelse med en litt større jernbro.

Den gamle malmkaia i Narvik hadde også fundament med runde buer, men der var det malmbinger oppå så eksemplet er neppe relevant for "vanlige" tema.

Mvh P.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2013 at 22:41
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 15:49
Hei!
 
Ved Kjelle i Tønsberg lå jo jernbanelinjene veldig tett med en relativt bratt stigning i mellom før den nylige linjeomleggingen. Men det var ingen bruk av "arkadevegg" mellom disse.
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 16:30
Mener det er en nå overdekket arkademur på ca. 100 m. mellom Trolldalen tunnel og Flekkefjord Stasjon. Husker også den spesielt fine, uthogde, øverste kilesteinen på tunnelgavlen her. - Mener det var Riksvåpenet?
På den tiden gjorde man seg nok mer flid med dette, spesielt ved en endestasjon i byen.
Arkademuren var, etter det jeg husker, en tilhogget mur på begge sider av sporet.
På 60-tallet ble det murt et dekke/tak direkte over denne som nå RV44 går på.
 
Ellers er det mange fine steinmurer langs denne banen.
 
Kanskje det nærmeste man kommer en arkade slik som det ofte er i utlandet, er under/langs Spor 1 på Kristiansand Stasjon? Her er det nisjer og de er utnyttet til lagerrom.
Back to Top
protter View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Germany
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote protter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 09:15
Hei.
Lærebok for linjepersonalet fra 1980 er en flott kilde for MJer:
http://brage.bibsys.no/jbv/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_35613.

I annen del finnes på siden 76 opplysninger om støttemurer:

"De eldste støttemurer ved NSB er for det meste utført i tørrmur, og det kan av og til være vanskelig å finne ut hvordan de er bygget. I fig. 83 er gjengitt en normaltegning fra 1923 med korrigerte mål for planeringsbredden etter senere bestemmelser. Mange av de gamle støttemurer finnes på baner som opprinnelig var bygget for smalspor, og det kan da hende at planeringsbredden på utsiden er mindre enn det som kreves i dag.

Støttemurer av nyere dato er gjerne støpt i betong, ofte etter samme mønster som angitt i normaltegningen for tørrmur. En moderne utført støttemur vil ha et tverrsnitt som er helt forskjellig fra dette. Lavere støttemurer kan også utføres av prefabrikkerte betongblokker og elementer."

Hilsen Peter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.