Print Page | Close Window

Bruk av "arkadevegger" langs jernbanen i Norge?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7605
Printed Date: 22 november 2024 at 18:15
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Bruk av "arkadevegger" langs jernbanen i Norge?
Posted By: _marius
Subject: Bruk av "arkadevegger" langs jernbanen i Norge?
Date Posted: 19 februar 2013 at 11:10


Er det benyttet noen form for "arkadevegger" langs jernbanen i Norge? Jeg må lage en form for "støttemur" på anlegget og det må være litt realistisk.




-------------
Marius



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 19 februar 2013 at 11:19
Veldig lite i Norge, men mener jeg har sett noe beslektet i Bergensområdet.

-------------
Svein S


Posted By: krsven
Date Posted: 19 februar 2013 at 11:29
Enig med Svein i at dette nok ikke har vært veldig utbredt i Norge. Hele murer finnes / fantes (en tendens til at det blir mye betong etterhvert - steinmurer forsvinner etterhvert, f.eks. Lysaker osv), men murer med "utsmykning uten praktisk funksjon" er nok ikke typisk. Imidlertid så finnes det jo massevis av dette i UK, Tyskland, Frankrikes osv.- men du kjører kanskje mest norskt materiell?

-------------
krsven


Posted By: LittleW
Date Posted: 19 februar 2013 at 13:21
Jeg vet ikke hvordan anlegget ditt ser ut, men hva med en bar fjellvegg, dvs. at sporet/sporene ligger i en slags skjæring i fjellet? DET er i alle fall typisk norsk. Men hvis det går jernbanespor på "oversiden", så er det (dessverre) veldig utypisk norsk igjen. -Ikke mange steder i Norge hvor det går spor i to plan (men det forekommer jo).

-------------
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler


Posted By: Stian
Date Posted: 19 februar 2013 at 13:55
Er en del på vossebanen hvertfal

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 19 februar 2013 at 14:19
Støttemurer finnes det mye av, enten de er murt/stablet med stein eller støpt i betong. Men disse støtter da enten opp banelegemet (muren nedenfor sporet) eller veier eller andre konstruksjoner (muren ved siden av sporet). Støttemurer av andre grunner ved siden av sporet må være utført på grunn av fare for ras, for ellers ville man anlagt en skjæring i fjell eller løsmasse. Løsmasseskjæring har en helning på ikke brattere enn 1:1,5 (ca 33 grader), mens fjellskjæring kan være atskillig brattere hvis fjellet er fast nok. 

-------------
Svein S


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 19 februar 2013 at 17:13
Siste nummer av MJ bladet hadde en artikkel om http://folk.uib.no/fciop/Downloads/MR/PhotoGallery/Olderhaugmur%20tp24.jpg" rel="nofollow - Kronstad - Bratland . Her har Øystein Pettersen laget en vakker modell av en mur (hall, kjeller?) fra Vossebanen mellom Hop og Fjøsanger.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: _marius
Date Posted: 20 februar 2013 at 10:36
Takk for nye tips. Anlegget mitt består foreløpig av finèr uten endelig plan og et el13 startsett. Det skal bli norske omgivelser selv om ikke sporplanen blir helt riktig. Fjellskjæring blir kanskje mest aktuelt.

-------------
Marius


Posted By: Traveller
Date Posted: 20 februar 2013 at 22:08
Det eneste stedet i Norge eg har sett en "klassisk" arkade med runde buer, er ved Farrisvannet mellom Larvik og Eidanger. Den lå imidlertid under sporet, i forbindelse med en litt større jernbro.

Den gamle malmkaia i Narvik hadde også fundament med runde buer, men der var det malmbinger oppå så eksemplet er neppe relevant for "vanlige" tema.

Mvh P.


-------------
Det finnes to typer strøm: rød og gul.

Brun er jord.

Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.

Min Flickr sid


Posted By: hsa77
Date Posted: 20 februar 2013 at 22:41

Ta en titt på denne tråden:  http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4439&title=murtyper-p-jernbanen" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4439&title=murtyper-p-jernbanen




-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: Roger
Date Posted: 26 februar 2013 at 15:49
Hei!
 
Ved Kjelle i Tønsberg lå jo jernbanelinjene veldig tett med en relativt bratt stigning i mellom før den nylige linjeomleggingen. Men det var ingen bruk av "arkadevegg" mellom disse.
 
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 februar 2013 at 16:30
Mener det er en nå overdekket arkademur på ca. 100 m. mellom Trolldalen tunnel og Flekkefjord Stasjon. Husker også den spesielt fine, uthogde, øverste kilesteinen på tunnelgavlen her. - Mener det var Riksvåpenet?
På den tiden gjorde man seg nok mer flid med dette, spesielt ved en endestasjon i byen.
Arkademuren var, etter det jeg husker, en tilhogget mur på begge sider av sporet.
På 60-tallet ble det murt et dekke/tak direkte over denne som nå RV44 går på.
 
Ellers er det mange fine steinmurer langs denne banen.
 
Kanskje det nærmeste man kommer en arkade slik som det ofte er i utlandet, er under/langs Spor 1 på Kristiansand Stasjon? Her er det nisjer og de er utnyttet til lagerrom.


Posted By: protter
Date Posted: 03 mars 2013 at 09:15
Hei.
Lærebok for linjepersonalet fra 1980 er en flott kilde for MJer:
http://brage.bibsys.no/jbv/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_35613" rel="nofollow - http://brage.bibsys.no/jbv/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_35613 .

I annen del finnes på siden 76 opplysninger om støttemurer:

"De eldste støttemurer ved NSB er for det meste utført i tørrmur, og det kan av og til være vanskelig å finne ut hvordan de er bygget. I fig. 83 er gjengitt en normaltegning fra 1923 med korrigerte mål for planeringsbredden etter senere bestemmelser. Mange av de gamle støttemurer finnes på baner som opprinnelig var bygget for smalspor, og det kan da hende at planeringsbredden på utsiden er mindre enn det som kreves i dag.

Støttemurer av nyere dato er gjerne støpt i betong, ofte etter samme mønster som angitt i normaltegningen for tørrmur. En moderne utført støttemur vil ha et tverrsnitt som er helt forskjellig fra dette. Lavere støttemurer kan også utføres av prefabrikkerte betongblokker og elementer."

Hilsen Peter



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net