Bruk av "arkadevegger" langs jernbanen i Norge? |
Post Reply ![]() |
Author | |
_marius ![]() Veteran ![]() Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 280 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 19 februar 2013 at 11:10 |
Er det benyttet noen form for "arkadevegger" langs jernbanen i Norge? Jeg må lage en form for "støttemur" på anlegget og det må være litt realistisk.
|
|
Marius
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig lite i Norge, men mener jeg har sett noe beslektet i Bergensområdet.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
krsven ![]() Veteran ![]() Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 287 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med Svein i at dette nok ikke har vært veldig utbredt i Norge. Hele murer finnes / fantes (en tendens til at det blir mye betong etterhvert - steinmurer forsvinner etterhvert, f.eks. Lysaker osv), men murer med "utsmykning uten praktisk funksjon" er nok ikke typisk. Imidlertid så finnes det jo massevis av dette i UK, Tyskland, Frankrikes osv.- men du kjører kanskje mest norskt materiell?
|
|
krsven
|
|
![]() |
|
LittleW ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 november 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 24 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke hvordan anlegget ditt ser ut, men hva med en bar fjellvegg, dvs. at sporet/sporene ligger i en slags skjæring i fjellet? DET er i alle fall typisk norsk. Men hvis det går jernbanespor på "oversiden", så er det (dessverre) veldig utypisk norsk igjen. -Ikke mange steder i Norge hvor det går spor i to plan (men det forekommer jo).
|
|
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er en del på vossebanen hvertfal
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Støttemurer finnes det mye av, enten de er murt/stablet med stein eller støpt i betong. Men disse støtter da enten opp banelegemet (muren nedenfor sporet) eller veier eller andre konstruksjoner (muren ved siden av sporet). Støttemurer av andre grunner ved siden av sporet må være utført på grunn av fare for ras, for ellers ville man anlagt en skjæring i fjell eller løsmasse. Løsmasseskjæring har en helning på ikke brattere enn 1:1,5 (ca 33 grader), mens fjellskjæring kan være atskillig brattere hvis fjellet er fast nok.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Siste nummer av MJ bladet hadde en artikkel om Kronstad - Bratland. Her har Øystein Pettersen laget en vakker modell av en mur (hall, kjeller?) fra Vossebanen mellom Hop og Fjøsanger.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
_marius ![]() Veteran ![]() Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 280 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for nye tips. Anlegget mitt består foreløpig av finèr uten endelig plan og et el13 startsett. Det skal bli norske omgivelser selv om ikke sporplanen blir helt riktig. Fjellskjæring blir kanskje mest aktuelt.
|
|
Marius
|
|
![]() |
|
Traveller ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det eneste stedet i Norge eg har sett en "klassisk" arkade med runde buer, er ved Farrisvannet mellom Larvik og Eidanger. Den lå imidlertid under sporet, i forbindelse med en litt større jernbro.
Den gamle malmkaia i Narvik hadde også fundament med runde buer, men der var det malmbinger oppå så eksemplet er neppe relevant for "vanlige" tema. Mvh P. |
|
![]() |
|
hsa77 ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ta en titt på denne tråden: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4439&title=murtyper-p-jernbanen |
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Ved Kjelle i Tønsberg lå jo jernbanelinjene veldig tett med en relativt bratt stigning i mellom før den nylige linjeomleggingen. Men det var ingen bruk av "arkadevegg" mellom disse.
![]() |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mener det er en nå overdekket arkademur på ca. 100 m. mellom Trolldalen tunnel og Flekkefjord Stasjon. Husker også den spesielt fine, uthogde, øverste kilesteinen på tunnelgavlen her. - Mener det var Riksvåpenet?
På den tiden gjorde man seg nok mer flid med dette, spesielt ved en endestasjon i byen.
Arkademuren var, etter det jeg husker, en tilhogget mur på begge sider av sporet.
På 60-tallet ble det murt et dekke/tak direkte over denne som nå RV44 går på.
Ellers er det mange fine steinmurer langs denne banen.
Kanskje det nærmeste man kommer en arkade slik som det ofte er i utlandet, er under/langs Spor 1 på Kristiansand Stasjon? Her er det nisjer og de er utnyttet til lagerrom.
|
|
![]() |
|
protter ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 24 juni 2009 Location: Germany Status: Offline Points: 9 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei.
Lærebok for linjepersonalet fra 1980 er en flott kilde for MJer: http://brage.bibsys.no/jbv/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_35613. I annen del finnes på siden 76 opplysninger om støttemurer: "De eldste støttemurer ved NSB er for det meste utført i tørrmur, og det kan av og til være vanskelig å finne ut hvordan de er bygget. I fig. 83 er gjengitt en normaltegning fra 1923 med korrigerte mål for planeringsbredden etter senere bestemmelser. Mange av de gamle støttemurer finnes på baner som opprinnelig var bygget for smalspor, og det kan da hende at planeringsbredden på utsiden er mindre enn det som kreves i dag. Støttemurer av nyere dato er gjerne støpt i betong, ofte etter samme mønster som angitt i normaltegningen for tørrmur. En moderne utført støttemur vil ha et tverrsnitt som er helt forskjellig fra dette. Lavere støttemurer kan også utføres av prefabrikkerte betongblokker og elementer." Hilsen Peter |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |