BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen! |
Post Reply ![]() |
Page <1 2345> |
Author | ||
lklende ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Men får du da styrt dette med dekoder, eler står det på kontant?
|
||
![]() |
||
lklende ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg syntes det var litt merkelig at hjulene bare på den ene akslingen på hver boggi skulle ta borti hjulopphenget, så jeg fikk den ideen at jeg skulle måle avstanden mellom hjulene på akslingen. Brukte skyvelær, og de viste seg at det var forskjell, ca 0,6 mm. Har nå fått klemt ene hjulet på hver av de to problemakslingene nærmere hverandre, slik at de har samme avstan som på de det ikke er problemer med. Det funket
![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
0,6 mm forskjell på hjulavstanden? Det er i tilfelle enormt mye og må betraktes som en fabrikasjonsfeil. Forøvrig virker hjulene på bildene å ha både store og skarpe flenser. Kan neppe følge den nye NEM-normen.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
"Nye" NEM-normen for hjul (NEM 310) foreskriver 0,2 mm. toleranse på innvendig avstand på hjulene på en aksel. Målet skal ligge mellom 14,4 og 14,6 mm.
Det kan være en ide å sjekke alle hjul?
Tidligere har NMJ hatt andre problemer med hjul. El 17 hadde mange lok som "vagget" grunnet at hullet i isolasjonsforingen var ikke i senter.
Normen som styrer hjulflenser er NEM 311 (+310). Her er toleransen 0,6 til 1,2 mm. Altså hele 0,6 mm. før man kan si at den er utenfor norm!
|
||
![]() |
||
lklende ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du sier noe. Målt nå og fikk 1,7 mm innerst ved flensen. Jeg skal ikke påstå at jeg klarer å måle 100% nøyaktig med et skyvelær, men høyden må i alle fall være minst 1,5 mm. Det er jo 0,3 mm over akseptert maks høyde i følge 2009 utgaven av NEM 310. Og som du sier, så skal jo flensen heller ikke være så skarpe. Dette forklarer jo også hvorfor det kommer uvanlig mye lyd når hjulene passerer skinneskjøter som er satt sammen med konnektorer. Faktisk vil flensen ta nedi skinnefoten, særlig i svinger. Det var ingen god oppdagelse.
|
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg fikk mitt eksemplar igår og forundres litt over interiøret. For snart 10 år siden tok jeg mye tog mellom Kristiansand og Sarpsborg å da alltid på fredags ettermiddag/kveld med Signaturtoget som det het da. Når jeg igår åpnet den ene endevogna så kjente jeg meg ikke igjen. Idag har jeg sjekket det opp og har funnet ut at interiøret er "agenda" altså 73b. Eneste som interiøret er riktig på er BMU vogna, for den er lik på 73a og 73b. Her blir det mye å gjøre for å få en korrekt modell.
![]() |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Blitt "Nagleteller" du au?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (kunne issje dy meg)
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det har jeg vært lenge...
![]() |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tror jeg venter på versjon 2
![]() |
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Å jeg som ventet å se bilder fra kjelleren av Bm73.
![]() |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() Kristiansandstoget passerer Helleland engang i 2002.
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hva mener du med at det er Agenda-interiør?
Jeg så et eksemplar i går, som hadde bistroen i BM-vogna. Og den er jo som kjent i BFR-vogna, i virkeligheten.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Okei, jeg skal prøve å forklare. Type 73b (Agenda) har et mellomdistanse interiør, med kontor, aktiv og stille avd. Ved kontor avd. i BM vogna (vogn 1) er det en infodisk. Vogn 2 (B vogna) har kun sitteplasser. Det samme har vogn 3 (BMU vogna). Vogn 4 (BFM) har i tillegg til sitteplasser et godsrom. Type 73a (Signatur) er langdistansevarianten med NSB Komfort i vogn 1 (BM). NSB Meny Kafé i vogn 2 (BFR) med noen sitteplasser i hver ende av vogna. Vogn 3 (BMU) har kun sitteplasser som på 73b og vogn 4 (BFM) har NSB Familie delen med lekerom og godsrom. På Jernbane.net så ligger det tegninger over interiørene i de ulike togene. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Med andre ord: Alle som har kjøpt de blå 73-settene har kjøpt katta i sekken.
Petter
![]() |
||
![]() |
||
Mini ![]() Nykommer ![]() Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
"Katta i sekken" er vel kanskje litt drøyt. MEN DERSOM interiøret mellom Agenda og Signatur er byttet har vel Mo'ane en ny 87-jobb foran seg. Trist om det har gått for raskt i svingene på Strømmen,men kanskje det var julesalget som fristet mer enn en ny BM 69-erfaring? De ble jo kvitt opplaget VELDIG kjapt ut til nettbutikkene,som nå sitter med restopplaget. Håper ikke at NMJ-kvaliteten er på varig vei nedover,men at vi kun snakker om en dårlig periode.
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() For å ta punktet ditt med å bli kvitt opplaget fort så stusser jeg litt på hvilke nettbutikker du mener har restopplaget. Så langt jeg har kunnet se har alle forhandlerene som selger modellen en fysisk butikk du kan gå og hente den i.
At de driver nettbutikk samtidig er jo akkurat som produsenten NMJ selv gjør, så et mer korrekt utsagn hadde heller vært at modellene forsvant fort fra produsent/importør og ut til forhandlerene.
Akkurat i øyeblikket kommer jeg faktisk ikke på noen her i landet som driver ren nettbutikk for modelljernbane.
Når du drar frem 69 som en sammenligning så er det jo mer pussig at man velger å produsere et helt annet togsett først fremfor å få i mål det for mange år siden annonserte 69-settet hvor det vel sikkert fortsatt er mange kunder som har forhåndsbetalinger inne og venter på sine modeller. Det ville ikke tatt lengre tid å utvikle et 2- eller 3-vogns 69-sett i Kina enn det har tatt å utvikle 73-settet så hadde viljen vært der kunne man fint innfridd sine gamle kundeløfter først.
Når det gjelder kinaproduksjon generellt tror jeg mange av de store forhandlerene har funnet ut for lengst at du får akkurat det du betaler for... lav pris betyr variabel kvalitet.
Både Roco/Fleischmann og Märklin/Trix/LGB har i hovedsak flyttet produksjonen tilbake til europa, og når jeg pratet med Fallers eksportsjef i sommer ga han meg egentlig noen gode forklaringer på årsaken: Hovedårsaken er at avstanden gjør det svært vanskelig å holde nødvendig kvalitetskontroll underveis i utvikling og produksjon. Det går bort mye tid på å sende prototyper frem og tilbake med korreksjoner, og språk/beskrivelser kan gjøre at ting misoppfattes.
Nå har ikke jeg sett 73-settet, men om beskrivelsene vedr. interiør er korrekt så er det jo to tenkelige årsaker:
1.) man ønsket å spare penger ved å benytte samme interiør i alle modelltyper
2.)Kineserene hadde støpt ferdig interiør til 73-settene, og mens sluttmonteringen ble satt i gang laget støpeavdelingen interiør til 73b-settene (som etter sigende skal leveres i februar). Ved en glipp på fabrikken ble feil interiør til 73b så kjørt rett fra støping til montering mens korrekt og tidligere produsert interiør som skulle vært montert ligger igjen på fabikken. Løsningen i så tilfelle er at alle som har kjøpt 73 kjøper en 73b og og bytter interiøret mellom de to settene
![]() Mitt inntrykk er hvertfall at NMJ holder en vesentlig høyere klasse enn til å gjenbruke interiør for å spare et par kroner. Det pleier være kvalitet og detaljer på modellene de utvikler, så trolig er det nok kineserene som har tabbet seg ut, og dette har ikke blitt oppdaget av NMJs kvalitetskontroll før settene ble pakket om til forhandlerene for å rekke julesalget.
Edited by eika - 31 desember 2010 at 17:51 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
Mini ![]() Nykommer ![]() Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vel, det er NMJ som er ansvarlig for feil ved modellene sine. Det nytter ikke å skyve skylden over på produsenten i Østen. Endel av pakka er jo å holde fabrikkene i øra underveis. Men vi får håpe at det hele rettes opp slik det var med for eksempel BM 87.
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ikke vet jeg, men interiøret har Signatur-farger, men Agenda-planløsning. Det er vel nærliggende å tro at man har valgt felles interiør.
Det er magnetskinnebrems på samtlige boggier, på modellen. Drivboggiene har ikke det i virkeligheten, samt den ene boggien på BFR.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
![]() |
||
Basic71 ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nye versjoner av Signatur er på vei, de kommer ca 10 Januar ifølge Nmj.
|
||
![]() |
||
El Loco ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Godt nytt år, kjære MJ- frender!
Det ser ut til at BM73 selger godt, selv om det har fremkommet enkelte uheldigheter ved settet i denne tråden. Jeg venter på AC- utgaven(e), men er litt skuffet over at modellen ikke ble litt bedre på enkelte punkter. Designmessig har produsenten så vidt jeg kan se ikke vært helt heldig med kurvene i øvre deler av frontpartiet, dette er leit, selv om disse kurvene kanskje ikke er de enkleste å få til. Hvis vi ser på bildene fra TeVe på side 4 i tråden, så viser disse de forskjeller mellom forbildet og modellen som jeg sikter til, spesielt fra ca lyktehøyde og oppover/ bakover. Ellers er det skuffende å lese om kvalitetsproblemene med hjul og boggi som Iklende beskriver godt med ord og bilder på side 5 i tråden. Det hadde vært greit å høre fra NMJ ang de punkter ved settet som er påpekt her i tråden, særlig angående hjulproblematikken i forhold til NEM- normene. Nå er det en stund siden de første av dere fikk BM73 i hus, og det kunne være kjekt å høre litt mer om brukererfaringene deres så langt, om problemene er til å leve med og om togsettet fungerer greit. En liten videosnutt hadde også gjort seg! ![]() Jeg ønsker alle en fortsatt strålende start på 2011! Mvh El Loco |
||
![]() |
||
pkonc ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
73 Signature er i hus
![]() |
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kommet allerede?
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
pkonc ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dvs, den er i butikken for salg hos NMJ fra i morgen fredag.
|
||
![]() |
||
Christian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Noen som har bilder av Agenda design?
|
||
Tut, tut.
|
||
![]() |
||
Per-Inge-2613 ![]() Veteran ![]() Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har Agenda'en kommet enda?
|
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
Christian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mente selvsagt signatur.
|
||
Tut, tut.
|
||
![]() |
||
lklende ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Siden du henviser til meg, kan jeg jo svare at jeg synes absolutt problemene er til å leve med, selv om jeg nok synes NMJ kunne tilby et rimelig innbytteprogram for de som måtte ønske det og har behov for hjul med mindre flenser. Jeg har tatt noen flere bilder som illustrerer. Første bildet nedenfor viser et hjul fra Restaurantvogn NMJ Topline NSB R1 21259 øverst med hjul fra NMJ BM73 nederst. Her vises tydelig at flensen til BM73 er større. Hjulene skal ha samme diameter. På neste bilde viser det hvordan dette tar seg ut på en Geoline code 83 skinne: Som vi ser, kan det fort skje at hjulene tar borti skinnelaskene. Men de av oss som også kjører gamle lok fra bl a Fleischmann, vet at dette er nokså bagatellmessig i forhold til hva et slikt gammelt lok skaper av problemer på nye skinner. For min egen del, så vil ikke dette være et problem i praksis, da jeg kommer til å kjøre BM73 på Tillig code 83 uten lasker, dvs loddet sammen. Nå synes jeg det er på tide å utforske de mange flotte egenskapene ved BM73, og siden ingen andre har gjort det, starter jeg en tråd om belysning i vognene. Det har vært et innlegg om det i denne tråden tidligere, men det ble vel med det?
|
||
![]() |
||
El Loco ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takk for svar og svært gode og illustrerende bilder! Det blir spennende å se hvordan dette vil fungere på AC- modellene med Märklin C- eller K- skinner. Kanskje best å droppe forhåndsbestillingen, og se hvordan dette blir i praksis først. Må kanskje håpe på hjulbytte!
Ser frem til din neste tråd! ![]() |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 2345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |