BM73 er hos NMJ på Strømmen i morgen! |
Post Reply ![]() |
Page <1234 5> |
Author | |
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå var jeg ikke inne på nmj's side i det aktuelle tidspunktet, men Firefox'n gir også varsle; fx med overskriften: "Nettsted rapportert som angrepsnettsted!" Hvit skrift på rød bunn i et ellers sort vindu ... Ser ille skummelt ut når det dukker opp ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
PaTrond ![]() Viderekommen ![]() Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Da var toget hentet!
Angående lyddekoder, vil NMJ gjerne gjøre det, men da må de ha lydfilene. Etterspørsel er også noe av betydning. Bilder kommer i første post så fort jeg får pakket det ut. |
|
|
|
![]() |
|
jit ![]() Nykommer ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Jeg ignorerte dessverre advarslen som kom opp i Opera, og ble straffet med at dette plagsomme virus/svindelprogram ble innstallert: Win32/FakeSysdef Fikk heldigvis utryddet det ved å kjøre system restore fra sikker modus, og deretter en grundig virusscan. Har lært en lekse nå ja...
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Hobbyland i Bergen har fått inn settet. men det står jo ikke hvilket sett det er på pakken
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Det er vel bare et sett som har kommet
![]() |
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
![]() |
|
Christian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Setter er i hus og prøvd. Har et godt forsteintrykk. Sleit litt å koble det sammen, men det gikk seg til. Syntes lakkeringen er veldig flott.
![]() ![]() ![]() |
|
Tut, tut.
|
|
![]() |
|
PaTrond ![]() Viderekommen ![]() Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Der har vi noen gode bilder!
Brukte selv litt tid på digitaliseringen for å få settet til å virke. Ene lyspæren i taket gikk akkurat da jeg kom hjem og, så slet litt med lyset. Viften på Macen går for fult nå som jeg konverterer bildene, og teller runder toget har gått. Nå skal bildene være oppe på første side, første post! |
|
|
|
![]() |
|
Knut Moe ![]() Nykommer ![]() Joined: 02 november 2004 Status: Offline Points: 21 |
På bakgrunn av de opplysningene som kommer frem i denne tråden har vi valgt å stenge vår hjemmeside inntil videre. Vi gjentar at vi ser meget alvorlig på saken og vil ikke åpne hjemmesiden før vi er 110 % sikre på at den er virus/trojan fri.
Tidligere i dag har både vi (NMJ), våre webutviklere samt hostingfirmaet kjørt 3 uavhengig tester, virussøk/malware søk uten å finne noe som helst antydning til skadelig programvare.
Vi har videre testet hjemmesiden i Firefox, Opera, Internet Explorer og Chrome uten å få noen av de meldignene andre forummedlemmer har fått. Vi får opplyst at siden er sikker og at identiteten er bekreftet.
Vi viser også til Norton Safeweb og Google:
Vil vi nå gå gjennom hele vår hjemmeside, og scanne manuelt for trusler og skadelig programvare. Siden vil bli gjenåpnet, som nevnt over, når vi er absolutt helt sikre på at siden er sikker, og vil være det slik den har vært fra 2005 og frem til i dag.
Vi vil informere mer om saken på våre hjemmesider når den gjenåpner.
MVH
Knut Moe
For Norsk Modelljernbane AS
|
|
Knut Moe
Privat brukernavn (Ansatt i NMJ AS) |
|
![]() |
|
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Bra at NMJ tar dette på alvor. Jeg oppgraderte til Opera 11 igår og fikk den samme meldingen. Tullet litt om det på Facebook ved å skrive at det var advarsel om at det fort kan gå mye penger om man kjøper ting i webshopen. (Kunne vært bra på visse hjemmesider for kvinner trur jeg). Jeg har kjørt virusscan på pc'n ikveld men den har ikke funnet noe. Så om modellen. Første intrykket fra bildene her på forumet så er det en ting som slår meg. Denne modellen krever STORE svinger! Så ser det ut til at det er litt lys på feil sted. Det er vanskelig å gjøre noe med men det bør kunne løses. Så lurer jeg på om den røde linjen er med som skal gå i det sølvfargede feltet under vinduene. Jeg klarer ikke å se om den er der på de bildene som har kommet frem. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
RuneH ![]() Veteran ![]() Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Dette ser ut som en kjempeflott modell! Jeg har lyst til å kjøpe modellen, men pga vitrineskapets mål (125cm bredt - utvendig) er jeg sannelig ikke sikker på om settet får plass. Er det noen som vet hvor langt settet er UTEN koplinger i frontene?
|
|
Mvh
Rune H |
|
![]() |
|
Traxx ![]() Nykommer ![]() Joined: 23 april 2010 Status: Offline Points: 9 |
122,5mm
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
kan bare nevne forøvrig at jeg ikke kommer inn på nmj sine sider nå
![]() Edited by Stian - 22 desember 2010 at 14:15 |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
nei de ble jo tatt ned igår.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
GeorgII ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Hei og god jul til alle.
Jeg kjøpte BM73 settet hos Hobbytrain i Drammen idag og har prøvekjørt det med en Lenz Silver+ 21 pins dekoder. Det er utrolig lekkert og det ser ut som en giftig slange som bukter seg på sporet. Jeg får følelsen av å være barn igjen. All heder til NMJ for å ha fremskaffet en så tiltalende modell. Litt fordi jeg synes jeg har fortjent det, men mest fordi julestemningen og den gode kjøpmannen rev meg med, kjøpte jeg også settet med to NSB Breuer skiftetraktorer fra Rivarossi. Virkelig artige små modeller som kjørte hissig, men uten hakking på testanlegget hos Hobbytrain. Kjøpte også to passende Bachmann, 6 pins dekodere til svært lav pris, kr. 169/stk. Gleder meg til jeg kommer lenger i sporleggingen og til at disse på hver sin måte utrolig fine modellene kan settes inn i drift på anlegget og kanskje kan gi et bidrag til det daglige brød ved å transportere personer og gods. Løp til din nærmeste forhandler, i mitt tilfelle Morten i Drammen! Løp og kjøp! Edited by GeorgII - 23 desember 2010 at 02:50 |
|
![]() |
|
Chr. Lil. ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Ser at NMJ sine sider er oppe igjen
![]() |
|
Christian L.
|
|
![]() |
|
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Klarte ikke motstå fristelsen jeg heller......
God Jul
Arne Edited by aha - 28 desember 2010 at 16:21 |
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
Ser ut til å være en nydelig modell... Er det for sent å sende ny ønskeliste til julenissen nå?
![]() Settet gjorde seg betraktelig bedre på Arnes bilde med lukkede frontluker enn med koblingen ute og et stort hull i fronten syns jeg, men er boksene for vidokamera bakover og blinklampe for kjøretillatelse så grove som de ser ut på bildene, eller er det en optisk illusjon? På bildene ser de hvertfall grådig overdimmensjonert ut, nesten som om toget har fått vinger
![]() |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
eibro ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Jeg synes også de er litt for store.
Men det har blitt en utrolig flott modell ellers. ![]() Gleder meg til jeg kan begynne å studere den enda mer enn det jeg har hatt tid til nå. |
|
Eirik
|
|
![]() |
|
Hans-Ingve ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 28 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
videokameraboksene virker det som er overdimensjonerte. det er nok ikke bare en optisk ilusjon
|
|
![]() |
|
De er omlag dobbelt så store som de skal være. Noe annet å kritisere er den ujevne plasten og de, for meg, litt snodige pantografene som ikke er jevnt sorte. Men en ellers flott modell! - Man stikker jo ikke nesa si opp i fronten på settet hele tiden. :)
|
|
|
|
![]() |
|
lklende ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Jeg har prøvekjørt mitt - og det er ingenting å si på kjøreegenskaper og lyd!
Eneste problem jeg registrerte, var at pinnene i MTC21-dekoderpluggen er noe tynne for en ESU Basic-dekoder. Jeg måtte faktisk bøye litt på enkelte pinner for å få kontakt. - Kan også være dekoderen?
Ellers er det ganske mye imponerende elektronikk i settet!
Så i farten 5-6 SMD-transistorer og en hex-inverter. - Trolig har settet 3V-elektronikk til diodene?
Det sitter også en "goldcap" på 0,33F på dummypluggen. Den har vel som oppgave å stabilisere lysene ved analogdrift?
Eneste som var litt pussig for meg er valg av MTC21-grensesnitt?! Dette er et "ekte Märklin-produkt" - og jeg som trodde NMJ holdt seg for god til å bruke Märklinstandarder? - Da hadde jeg nok ventet et PLUX-grensesnitt.
I ettertid har jeg nok funnet enda et problem med elektronikken.
Tok med meg settet på klubben i går kveld. Der rikket det seg ikke en mm. Trodde i farten at det var problem med digitalstyringen da settet tidligere på dagen hadde fungert utmerket hjemme.
Nærmere feilsøk i etterkant avdekket at det kan lett oppstå kortslutninger på termineringskortet mellom den lille avstand som er på kabelbunten som går opp til hovedkortet. Forstår ikke at de har brukt så liten avstand? Det hadde vært plass til større termineringskort.
På mitt eksemplar lå det en liten kortslutning mellom 2 ledninger her. Edited by Kjell H. - 28 desember 2010 at 12:15 |
|
![]() |
|
Per-Inge-2613 ![]() Veteran ![]() Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Bare et lite spørsmål fra en som må vente til ac-utgaven kommer: Dere som har kjøpt settet, og testet det ut, hva er de krappeste svingene dere har klart å kjøre det gjennom? :-)
|
|
MvH
Thomas Olsen |
|
![]() |
|
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Hei,
Jeg har heller ikke noe å si på settet mitt, går nydelig.
Jeg ønsker å sette lyddekoder i settet, men klarer ikke ut ifra ESU sine nettsider finne ut hva jeg må bestille. Kan du Kjell eller andre med dekoderkunnskaper fortelle meg det?
ICE 3 lyden høres grei ut for min del.
Mvh.
Arne
|
|
![]() |
|
jonas_sth ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Hej
Kan ni inte ta några fler bilder på dekoder och hur kuliskoppeln fungerar mellan vagnar
![]() Mera bilder ![]() Edited by jonas_sth - 27 desember 2010 at 16:00 |
|
![]() |
|
lklende ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
JA, hvis du mener ICE 3, er jeg enig. Her er link til en lydfil som er opptak av den virkelige BM73 tatt opp ved oppstart Sandnes sentrum.
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Jeg tror at ICE3-lyd passer bra til BM71/73.
Selvfølgelig har ESU spillt inn noen setninger annonsert over høyttaler på tysk - men man behøver ikke å aktivere dem. De som har LokProgrammer kan jo bare spille over disse filer med tilsvarende på norsk.
Ellers høres hylingen fra vekselretter OK ut.
|
|
![]() |
|
Men, hvilken decoder og eller tilbehør trengs fra ESU for å få installert denne lyden i 73 settet, vet du det Kjell? Har de overgang fra 8 til 21 pin? Jeg klarer ikke finne ut av dette. Arne |
|
![]() |
|
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
NMJ har overganger fra 21-8pins. Har kjøpt 2 stk, Arne!
Gamlingen har fullt ESU utstyr hvis det er noe du trenger...
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
![]() |
|
...som da blir "Bachmann" sin 36-559 til 49,-
Takker så mye Ørjan
![]() |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |