Billed-stillverk, Råd & Tips |
Post Reply |
Author | |
webmakker
Medlem i MJF Joined: 06 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 april 2006 at 22:47 |
Hei på dere, og vel overstått påske!! 1. Hvor mange, og hva slags signaler bør denne stasjonen ha? 2. Hvordan konstrueres et stillverk opp, med hensyn til brytere og lysdioder etc.? 3. Hvordan skal det hele kobles sammen? Det er vel ønskelig med dioder som viser kjørevei i tillegg til å vise vekselens stilling? Kjører med DCC, og ønsker nok å installere dekodere til veksel- og signalstyring etter hvert. Skal prøve å legge opp sporplanen her: Hjertelig Takk til alle bidragsytere! |
|
Bjørn H.
************************ rollin" & railin" into the southern Sunset.... |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn
Det er ikke så lett å svare på alle disse spørsmålene, det kommer litt an på hvilke ambisjoner du har. Men siden det ser ut som du har Gjerstad som forbilde, så er dette en stasjon med stillverk (tidligere kalt komplett sikringssanlegg), og da blir signalplasseringene noenlunde slik: Det er jo i tillegg to sidespor på stasjonen, men disse er ikke sikret med lyssignal, men avlåst bak sporsperrer. Nå er det vel ikke praktisk å ha med alle signalene på anlegget, spesiellt innkjør B og forsignal B vil vel bli vanskelig å se, så disse kan du jo si at står på andre siden av tunnelen I virkeligheten står innkjørssignalene minimum 200m. utenfor ytterste sporveksel, så her må man vanligvis ha et kompromiss i modell.
På ditt andre spørsmål så finnes det vel like mange løsninger som det finnes folk som driver med MJ, men jeg har valgt å lage en modell av originalen i 1:2. Da får man noenlunde riktige størrelseforhold mellom brytere og lamper: De røde bryterne midt i sporplanen er togveistillere, med disse stiller man signal og veksler samtidig, i tillegg har man stillere for individuell kjøring av veksler. Nå tilhører dette panelet en stasjon med relebasert signalanlegg, med mange av forbildets forriglinger og er nok helst for spesiellt interesserte, men selve tablået kan jo fremstå slik selv om man har enklere form for styring. Et etter min mening minimum i så måte må jo være at det ikke går an å stille grønt samtidig både inn og ut i samme ende av stasjonen, samt at man kan se av signalene vilken stilling vekslene ligger i. Signalenes betydning står beskrevet bla. her: http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_de l1.htm Egentlig skal jo signalene "rives" ved passering, men det fordrer en form for togdeteksjon, og da blir det straks litt mer komplisert. DCC-styring av veksler og signal er et ukjent område for meg. Håper dette var til litt hjelp |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan har du ordnet automatisk "riving" av signalene Jon Einar?
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Først må stasjonen må deles opp i 4 sporfelt (ved 2 spors stasjon) et felt for hvert togspor og et for hvert vekselfelt (mellom innkjør og utkjørsignalene)og disse må ha egen strømmating til den ene skinnen, mens den andre skinnen har felles mating. Så har jeg brukt noe som heter BD-20 som fås kjøpt hos Knut"s Maskinservice. Det er en detektor som "føler" om det er strømforbruk (f.eks. et lokomotiv) på et isolert avsnitt, f.eks på A eller B feltet på tegningen over. Dette gjøres ved å vikle mateledningen til sporfeltet et par tørn rundt spolen på detektoren før den går vider ut til sporfeltet. Enkelt sagt så har jeg så et ut og innkjørrele i hver ende av stasjonen som som blir "stående" når det er stilt grønt. Når BD-20 "føler" et lokomotiv aktiverer den et relé som bryter spolekretsen i inn/utkjørsreleet, og signalet går i rødt, som er "normalstilling" BD-20 har også utgang beregnet på en mer elektronisk tilnærming til emnet, såkalt "Logic output", men der melder jeg pass. Jeg har også detektering i sporfeltene inn på stasjonen, da kan man lage til forskjellige forriglinger, slik som f.eks. at det ikke blir mulig å stille signal mot et spor som er belagt osv. |
|
webmakker
Medlem i MJF Joined: 06 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Jon Einar. Takk for fyldig beskrivelse! Dette hjalp meg et godt stykke på vei, samtidig som det åpnet for nye utfordringer. Høres litt komplisert ut med masse releer og sporavsnitt, men det er sikkert forholdsvis enkelt når en først har fått det til å virke en gang. (Prøving og feiling, og atter prøving er etter min erfaring ganske vanlig i denne hobbyen.) Hvordan "gjettet" du forresten at det var Gjerstad stasjon, kjenner du så godt til Sørlandsbanen, eller kanskje fulgte du linken? |
|
Bjørn H.
************************ rollin" & railin" into the southern Sunset.... |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fulgte linken, og har veldig sansen for at du velger et konkret forbilde |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn, Med tanke på styring av vekslene så vil jo det avhenge litt av hvile vekselmotorer du skal bruke. Selv foretrekker jeg Tortoise blant annet fordi de er enkle å kople opp og har ekstra skiftekontakter bl.a. for styring av strøm til krysset. Med disse motorene er det svært enkelt å lage til visuell tilbakemelding av vekselens posisjon ved rett og slett å kople to "motkoplede" lysdioder i serie med motoren. Den ene eller andre vil lyse avhengig av polariteten på styrestrømmen til vekselmotoren = vekselens posisjon. Panelet kan du for eksempel lage av 4-5 mm pleksiglass med en PC-tegnet sporplan bak. Brytere og lysdioder osv. monteres direkte i hull i plexiglassplata. Sporplanen kan med fordel lime på kartong og holdes på plass av bryterne osv. Hilsen Halvor |
|
webmakker
Medlem i MJF Joined: 06 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Halvor. |
|
Bjørn H.
************************ rollin" & railin" into the southern Sunset.... |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan fungerer de Roco-motorene du har? Er det motordrev (saktegående) eller elektromagneter (som smekker over momentant)? Vet du om de har endebryter, dvs. at de kopler bort strømmen fra motor/spole når de når endestilling? Eventuelt kan du ta en med til Arendal i morgen kveld når vi møtes i klubben her så kan vi ta en nærmere titt på mulighetene... Hilsen Halvor |
|
webmakker
Medlem i MJF Joined: 06 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
De er av den sistnevnte typen! |
|
Bjørn H.
************************ rollin" & railin" into the southern Sunset.... |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, i og for seg ikke, men de krever en annen teknikk, og er mer kompliserte å lage visuell tilbakekopling på. Det vil være nødvendig å studere hvordan de er utstyrt med elektriske kontakter for å finne ut hvordan du kan få til lamper/lysdioder på panelet, og det blir sannsynligvis nødvendig å trekke 5-6 ledninger mellom panel og vekselmotor, 3 til styring og 2 eller 3 til tilbakemelding. Du må sannsynligvis bruke trykk-brytere til styring, eventuelt en eller annen form for logikkenhet. Dersom vekslene krever/bør ha polarisering av krysset så må en vekselkontakt i motoren brukes til det, og da er det ikke sikkert at du har flere kontakter som kan brukes til tilbakemelding. Hilsen Halvor |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det denne typen Roco veksler du har? I såfall kan du polarisere selve kryss-spissen slik som gjort på bildet. Du bør kanskje koble sammen kryss-spissen med skinnene som går ut fra denne og så isolere de litt lengre ut. Det bør også være en strømbegrenser (lyspære) på ledningen mellom krysset og tilkoblingen til bryteren på vekselmotoren. Hvordan skinnene i vekselen bør polariseres står beskrevet på en utmerket måte her: Ren visuell tilbakemelding på vekselstilling kan ordnes på denne måten: Husk formotstand på 680 ohm på lysdiodene. Denne koblingen står beskrevet i Modell & Elektronikk nr 1/99 |
|
Dagfinn
Nykommer Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om dette er en endestasjon kan du bruke et "enkelt innkjørsignalapparat". Gjøvik st. har et slikt og dette er en endestasjon. Altså betyr dette rød/grønt lys, på 4 meter høy mast. Dagfinn |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |