Print Page | Close Window

Billed-stillverk, Råd & Tips

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1434
Printed Date: 25 november 2024 at 09:00
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Billed-stillverk, Råd & Tips
Posted By: webmakker
Subject: Billed-stillverk, Råd & Tips
Date Posted: 17 april 2006 at 22:47

Hei på dere, og vel overstått påske!!

Jeg tenkte å forsøke å bygge "billedstillverk" til en liten stasjon med møtespor og 2 små sidespor til lasteramper.
Til dette trenger jeg hjelp fra dere erfarne MJ-ister, og håper på å få konstruktive svar på følgende spørsmål:

1. Hvor mange, og hva slags signaler bør denne stasjonen ha?

2. Hvordan konstrueres et stillverk opp, med hensyn til brytere og   lysdioder etc.?

3. Hvordan skal det hele kobles sammen? Det er vel ønskelig med dioder som viser kjørevei i tillegg til å vise vekselens stilling?

Kjører med DCC, og ønsker nok å installere dekodere til veksel- og signalstyring etter hvert.

Skal prøve å legge opp sporplanen her:



(Hvis ikke bildet kommer opp,
kan sporplanen kan ses på mine
foreløpige meget uferdige nettsider
:

http://www.hagestrand.no/sporplan.php - http://www.hagestrand.no/sporplan.php

Hjertelig Takk til alle bidragsytere! 
Hilsen Bjørn
H0 Norsk - System One DCC - ingen spesifikk epoke/geografisk begrensning



-------------
Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....



Replies:
Posted By: jevistad
Date Posted: 18 april 2006 at 21:30

Hei Bjørn

 

Det er ikke så lett å svare på alle disse spørsmålene, det kommer litt an på hvilke ambisjoner du har.

Men siden det ser ut som du har Gjerstad som forbilde, så er dette en stasjon med stillverk (tidligere kalt komplett sikringssanlegg), og da blir signalplasseringene noenlunde slik:

Det er jo i tillegg to sidespor på stasjonen, men disse er ikke sikret med lyssignal, men avlåst bak sporsperrer.

Nå er det vel ikke praktisk  å ha med alle signalene på anlegget, spesiellt innkjør B og forsignal B vil vel bli vanskelig å se, så disse kan du jo si at står på andre siden av tunnelen

I virkeligheten står innkjørssignalene minimum 200m. utenfor ytterste sporveksel, så her må man vanligvis ha et kompromiss i modell.

 

På ditt andre spørsmål så finnes det vel like mange løsninger som det finnes folk som driver med MJ, men jeg har valgt å lage en modell av originalen i 1:2.

Da får man noenlunde riktige størrelseforhold mellom brytere og lamper:

De røde bryterne midt i sporplanen er togveistillere, med disse stiller man signal og veksler samtidig, i tillegg har man stillere for individuell kjøring av veksler.

Nå tilhører dette panelet en stasjon med relebasert signalanlegg, med mange av forbildets forriglinger og er nok helst for spesiellt interesserte, men selve tablået kan jo fremstå slik selv om man har enklere form for styring.

Et etter min mening minimum i så måte må jo være at det ikke går an å stille grønt samtidig både inn og ut i samme ende av stasjonen, samt at man kan se av signalene vilken stilling vekslene ligger i.

Signalenes betydning står beskrevet bla. her:  http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_del1.htm - http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_de l1.htm

Egentlig skal jo signalene "rives" ved passering, men det fordrer en form for togdeteksjon, og da blir det straks litt mer komplisert.

DCC-styring av veksler og signal er et ukjent område for meg.

Håper dette var til litt hjelp



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 april 2006 at 22:04
Hvordan har du ordnet automatisk "riving" av signalene Jon Einar?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: jevistad
Date Posted: 18 april 2006 at 22:39

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Hvordan har du ordnet automatisk "riving" av signalene Jon Einar?

Først må stasjonen må deles opp i 4 sporfelt (ved 2 spors stasjon) et felt for hvert togspor og et for hvert vekselfelt (mellom innkjør og utkjørsignalene)og disse må ha egen strømmating til den ene skinnen, mens den andre skinnen har felles mating.

Så har jeg brukt noe som heter BD-20 som fås kjøpt hos Knut"s Maskinservice.

Det er en detektor som "føler" om det er strømforbruk (f.eks. et lokomotiv) på et isolert avsnitt, f.eks på A eller B feltet på tegningen over.

Dette gjøres ved å vikle mateledningen til sporfeltet et par tørn rundt spolen på detektoren før den går vider ut til sporfeltet.

Enkelt sagt så har jeg så et ut og innkjørrele i hver ende av stasjonen som som blir "stående" når det er stilt grønt.

Når BD-20 "føler" et lokomotiv aktiverer den et relé som bryter spolekretsen i inn/utkjørsreleet, og signalet går i rødt, som er "normalstilling"

BD-20 har også utgang beregnet på en mer elektronisk tilnærming til emnet, såkalt "Logic output", men der melder jeg pass.

Jeg har også detektering i sporfeltene inn på stasjonen, da kan man lage til forskjellige forriglinger, slik som f.eks. at det ikke blir mulig å stille signal mot et spor som er belagt osv.



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: webmakker
Date Posted: 18 april 2006 at 23:13
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Håper dette var til litt hjelp


Hei Jon Einar.
Takk for fyldig beskrivelse!
Dette hjalp meg et godt stykke på vei, samtidig som det åpnet for nye utfordringer. Høres litt komplisert ut med masse releer og sporavsnitt, men det er sikkert forholdsvis enkelt når en først har fått det til å virke en gang. (Prøving og feiling, og atter prøving er etter min erfaring ganske vanlig i denne hobbyen.)

Hvordan "gjettet" du forresten at det var Gjerstad stasjon, kjenner du så godt til Sørlandsbanen, eller kanskje fulgte du linken?

-------------
Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....


Posted By: jevistad
Date Posted: 18 april 2006 at 23:28

Originally posted by webmakker webmakker wrote:



Hvordan "gjettet" du forresten at det var Gjerstad stasjon, kjenner du så godt til Sørlandsbanen, eller kanskje fulgte du linken?

Fulgte linken, og har veldig sansen for at du velger et konkret forbilde



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: halvors
Date Posted: 18 april 2006 at 23:59

Hei Bjørn,

Med tanke på styring av vekslene så vil jo det avhenge litt av hvile vekselmotorer du skal bruke. Selv foretrekker jeg Tortoise blant annet fordi de er enkle å kople opp og har ekstra skiftekontakter bl.a. for styring av strøm til krysset. Med disse motorene er det svært enkelt å lage til visuell tilbakemelding av vekselens posisjon ved rett og slett å kople to "motkoplede" lysdioder i serie med motoren. Den ene eller andre vil lyse avhengig av polariteten på styrestrømmen til vekselmotoren = vekselens posisjon.

Panelet kan du for eksempel lage av 4-5 mm pleksiglass med en PC-tegnet sporplan bak. Brytere og lysdioder osv. monteres direkte i hull i plexiglassplata. Sporplanen kan med fordel lime på kartong og holdes på plass av bryterne osv.

Hilsen Halvor



Posted By: webmakker
Date Posted: 19 april 2006 at 07:10

Originally posted by halvors halvors wrote:

Med tanke på styring av vekslene så vil jo det avhenge litt av hvile vekselmotorer du skal bruke. Hilsen Halvor

Hei Halvor.

Ja, jeg ser det er mange som anbefaler denne tortoise-motoren, og skulle gjerne brukt denne. Saken er dog den, at jeg allerede for endel år siden begynte å handle inn veksler og motorer fra Roco, og har et femtitalls av disse. Synes det derfor er for galt å ikke bruke dem.

(IDÉ: Kanskje jeg skal "slakte" en av stillverkspultene fra Roco, og se hvordan de er koblet!!)



-------------
Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....


Posted By: halvors
Date Posted: 19 april 2006 at 19:57

Hvordan fungerer de Roco-motorene du har? Er det motordrev (saktegående) eller elektromagneter (som smekker over momentant)? Vet du om de har endebryter, dvs. at de kopler bort strømmen fra motor/spole når de når endestilling?

Eventuelt kan du ta en med til Arendal i morgen kveld når vi møtes i klubben her så kan vi ta en nærmere titt på mulighetene...

Hilsen Halvor



Posted By: webmakker
Date Posted: 23 april 2006 at 00:05

Originally posted by halvors halvors wrote:

Hvordan fungerer de Roco-motorene du har? Er det motordrev (saktegående) eller elektromagneter (som smekker over momentant)?

De er av den sistnevnte typen!
Medfører dette noen ekstra vanskeligheter?



-------------
Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....


Posted By: halvors
Date Posted: 23 april 2006 at 01:34
Originally posted by webmakker webmakker wrote:

De er av den sistnevnte typen!
Medfører dette noen ekstra vanskeligheter?

Nei, i og for seg ikke, men de krever en annen teknikk, og er mer kompliserte å lage visuell tilbakekopling på. Det vil være nødvendig å studere hvordan de er utstyrt med elektriske kontakter for å finne ut hvordan du kan få til lamper/lysdioder på panelet, og det blir sannsynligvis nødvendig å trekke 5-6 ledninger mellom panel og vekselmotor, 3 til styring og 2 eller 3 til tilbakemelding. Du må sannsynligvis bruke trykk-brytere til styring, eventuelt en eller annen form for logikkenhet.

Dersom vekslene krever/bør ha polarisering av krysset så må en vekselkontakt i motoren brukes til det, og da er det ikke sikkert at du har flere kontakter som kan brukes til tilbakemelding.

Hilsen Halvor



Posted By: jevistad
Date Posted: 23 april 2006 at 16:21

Er det denne typen Roco veksler du har?

I såfall kan du polarisere selve kryss-spissen slik som gjort på bildet.

Du bør kanskje koble sammen kryss-spissen med skinnene som går ut fra denne og så isolere de litt lengre ut.

Det bør også være en strømbegrenser (lyspære) på ledningen mellom krysset og tilkoblingen til bryteren på vekselmotoren.

Hvordan skinnene i vekselen bør polariseres står beskrevet på en utmerket måte http://www.fremo-norge.org/dcc-sikre_sporveksler/kopling_av_sporveksler.htm - her :

Ren visuell tilbakemelding på vekselstilling kan ordnes på denne måten:

Husk formotstand på 680 ohm på lysdiodene.

Denne koblingen står beskrevet i Modell & Elektronikk nr 1/99



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Dagfinn
Date Posted: 28 april 2006 at 12:53

Om dette er en endestasjon kan du bruke et "enkelt innkjørsignalapparat". Gjøvik st. har et slikt og dette er en endestasjon.
Dette er slik at det ikke er utkjør, ei heller forsignal for innkjør. Men dette kan også være et "forbedret enkelt sikringsanlegg". Sistnevnte er ikke offisielt, men er brukt i anleggsarbeide-øyemed, der det ordinære signallanlegg er "ugyldiggjort" og man må ty til enklere system.. Dette var mye teknisk på en gang..

Altså betyr dette rød/grønt lys, på 4 meter høy mast.

Dagfinn




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net