Belegg på perrong |
Post Reply ![]() |
Author | |
Johnnyboy1 ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 19 oktober 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 01 mai 2019 at 02:52 |
Når begynte NSB å asfaltere perrongene og hvilket underlag var vanlig før det?
|
|
![]() |
|
Niels ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 april 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 59 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De første perrongene var laget av pukk eller gate stein og treverk, senere ble det betongheller eller støpebetong. i 40-60 åra i forrige år hundret kunne det vært oljegrus. Asfalt som vi kjenner nå er fra nye dato. Historie for Asfalt er: fra 3. årtusen f.Kr.. Den første asfalterte veien ble bygget i Babylon 6. århundre f.Kr.. Egypterne brukte asfalt i pyramidenes gravkamre, til balsamering. Det persiske ordet for asfalt er mumiya, hvilket kan være opphavet til ordet mumie. Asfaltering av veier i moderne tid tok til på slutten av 1800-tallet, (fra wikipedia)
Edited by Niels - 01 mai 2019 at 06:44 |
|
H0 på spare bluss, Fremo er toppen
|
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er et herlig bilde fra digitaltmuseum.no (som viser en perrong i tre. I forgrunnen ser vi litt av en perrong med grusdekke og steinkant:
![]() (Bildet er tatt av Åge Storløkken på 50-tallet og befinner seg i Oslo Museums samling.) Quiz: Hvor er bildet tatt? (Hverken jeg eller Oslo Museum har peiling!) |
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor bildet er tatt aner jeg ikke, men tidligere var det mange slike små holdeplasser i Oslo distrikt. Spesielt med så lang tvangskinne eller såkalt trikkeskinne på innerste spor - tror ikke jeg har sett dette tidligere.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
KAn det hende at dette er en forstadsbane, og ikke NSB? I tilfelle en enkeltsporet strekning. Kanskje før Krigen?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
erakt ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 13 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Siden det er enkelt spor og en platform på begge sider virker det som om det er lagd for materiell som har dører på en side og kjører gjennom en vendesløyfe og derfor må ha plattform på høyre side. Er det Oslo blir det vell da trikker fra Gullfiskene og framover. Siden den ene er av tre og den andre av stein ser det ut som den ene kom etter den andre når materiell bruk har endret seg fra noe som hadde dører på begge sider.
Dette er bare antagelser fra min side, men i såfall begrenser det antall mulige plasser det kan ha vært i Oslo, hvis det er i Oslo
|
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror både Svein og Erakt er inne på noe her.
Siden det er Oslo Museum som har bildet i samlingen er det vel trolig vi snakker om et sted i Osloområdet. |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
At det er elektrisk drift på bildet tyder den lille U-en som festet til skinnen rett ved hånda til den nærmeste gutten. Det er en kabelforbindelse som skal sikre strømgjennomgang ved skinneskjøter.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |