MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Asai bloggen

 Svar Svar Side  <12
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 716
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 16:55
Blir spennende å følge med på denne bygginga Terje.
 
Tenkte også på de overnevnte hulldekkene.
Kommer vel til å gå som varmt hvetebrød de tenker jeg...Wink
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
bergsagel Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 08 februar 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 151
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bergsagel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 16:56
Ser ikke bbort fra at det dukker opp noen uten flakLOL
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 675
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 17:50
Sitat: asai asai skrev:

 
 
Hvis vi skal henge oss opp i noe, så ble vel ikke hulldekkene sendt fra Foss-Eikeland på flak?
Så et tips er vel rene hulldekkelaster uten flak til Kbps vogner...
 
Men til Sggmrs vognen min, er denne helt perfekt!! Big%20smile
 
Jamen, nå ville jo ikke dette sidesporet noensinne blitt nedlagt i HO. Og da ville det blitt sendt på containervogner ogsåSmile
 
Uansett er dette en skikkelig sjefsvognlast!ClapClapClap
 
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 675
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 20:00
Sitat: asai asai skrev:

[QUOTE=bergsagel]
 
Så et tips er vel rene hulldekkelaster uten flak til Kbps vogner...
 
 
Hvor mye veier egentlig en slik last? Kbps`ene har en lasteevne på rundt 25 tonn, så noe særlig mer enn det bør de i så fall ikke veie. M.a.o. så trenger vi aller helst Rps`er.  Smile
Til toppen
asai Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 september 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 254
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér asai Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 20:05
Sitat: J-I Hansen J-I Hansen skrev:

 
Hvor mye veier egentlig en slik last? Kbps`ene har en lasteevne på rundt 25 tonn, så noe særlig mer enn det bør de i så fall ikke veie. M.a.o. så trenger vi aller helst Rps`er.  Smile


Det skal jeg finne ut av...  Wink

Når det gjelder den forrige posten din om nedleggelse av sporet er jeg selvfølgelig helt enig! Big%20smile
Dette betyr at denne modulen kan brukes like bra i de fleste epoker. Forskjellen er bare last på flak eller ikke flak... LOL
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1214
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 20:17
Sitat: J-I Hansen J-I Hansen skrev:

 
 M.a.o. så trenger vi aller helst Rps`er.  Smile
Ja det hadde vært noeBig%20smile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 20:20
Sitat: J-I Hansen J-I Hansen skrev:

Sitat: asai asai skrev:

[QUOTE=bergsagel]
 
Så et tips er vel rene hulldekkelaster uten flak til Kbps vogner...
 
 
Hvor mye veier egentlig en slik last? Kbps`ene har en lasteevne på rundt 25 tonn, så noe særlig mer enn det bør de i så fall ikke veie. M.a.o. så trenger vi aller helst Rps`er.  Smile
 
Hvor mye kan lastes på en Lgns? Dette bildet gir muligens en pekepinn?
Dette er riktignok en tynnere og kortere type hulldekker, men desto flere.
Men Rps"er, ja takk


Endret av jevistad - 16 januar 2009 kl. 20:21
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 20:30
Bilder av Kbps på Foss-Eikeland:
 
Til toppen
asai Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 september 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 254
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér asai Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 20:34
Sitat: jevistad jevistad skrev:

Bilder av Kbps på Foss-Eikeland:
 


Jeg visste jeg hadde sett dette før!! Mange takk Jon Einar. Clap
Så Alvalia: Her må det skaffes kortere hulldekker uten flak... LOL
Til toppen
AlvaliaMj Se rullemeny
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Medlem siden: 08 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 84
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér AlvaliaMj Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 21:37
Som oppbrukt forskalingssnikker tar jeg ansvar og bringer saken videre!Thumbs%20Up Alt for betongindustrien. Kan ikke love når, men skal se hva jeg får til.
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 675
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 21:41
Sitat: asai asai skrev:

[QUOTE=J-I Hansen]

Forskjellen er bare last på flak eller ikke flak... LOL
 
Aller helst begge deler.  Wink 
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 675
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 21:46
Sitat: jevistad jevistad skrev:

 
Hvor mye kan lastes på en Lgns? Dette bildet gir muligens en pekepinn?
 
Dette er riktignok en tynnere og kortere type hulldekker, men desto flere.
 
 
Merk at en Lgns er forsterket til 22,5 tonn aksellast, slik at denne kan laste 30 tonn. Bokstaven "n" forteller det.
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 675
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 21:50
Sitat: AlvaliaMj AlvaliaMj skrev:

Som oppbrukt forskalingssnikker tar jeg ansvar og bringer saken videre!Thumbs%20Up Alt for betongindustrien. Kan ikke love når, men skal se hva jeg får til.
 
Du har i hvert fall gjort en solid start, vil nå jeg si. ClapClapClap 
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 716
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2009 kl. 23:23
Sitat: AlvaliaMj AlvaliaMj skrev:

Som oppbrukt forskalingssnikker tar jeg ansvar og bringer saken videre!Thumbs%20Up Alt for betongindustrien. Kan ikke love når, men skal se hva jeg får til.
 
Hva med forskjellige tykkelser på hulldekke-elementene, Spenncon har tverrsnitthøyder fra 200mm - 520mm, ifølge produktkatalogen. Itillegg har de søyler, bjelker m.m.Big%20smileBig%20smile Block Berge har 210mm til 500mm hulldekke.
 
 
Tror det er noen bilder i denne tråden på Bergli forumet som kan være interessante ifm hulldekker/spennbetong...Wink
 


Endret av Snikkaren - 16 januar 2009 kl. 23:32
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
AlvaliaMj Se rullemeny
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Medlem siden: 08 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 84
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér AlvaliaMj Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 januar 2009 kl. 10:32
Da trenger jeg ønsket mål på hulldekkene og antall...
 
4 stk på 115mm(10m) på bunn med 2 stk på 57,5mm (5m) på toppen?
 
Når det er på plass setter jeg i gang pressa...Wink
Til toppen
AlvaliaMj Se rullemeny
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Medlem siden: 08 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 84
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér AlvaliaMj Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 januar 2009 kl. 17:29
Da blir det slik:
6 stk på 115mm(10m) på bunn med 2 stk på 57,5mm (5m)
Til toppen
Oar"n Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 09 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 188
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Oar Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 januar 2009 kl. 18:52
Sitat: J-I Hansen J-I Hansen skrev:

 
Merk at en Lgns er forsterket til 22,5 tonn aksellast, slik at denne kan laste 30 tonn. Bokstaven "n" forteller det.


Det hadde jo vært flott å laste opp Lgjs-vognen fra UGJ


med slik last.  Men mitt eksemplar har elendige kjøreegenskaper, dessverre. Selv om jeg har vektet den ned ganske mye.  Cry
Det er en flott vogn.

Men nå har jo "Rasmussen-gruppen" nettopp lansert Rps i sitt 2009-program.   Kanskje den kommer såpass raskt at noen rekker å ha den klar til Kristiansandstreffet i november?



Hilsen

Roar Børte
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1058
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 januar 2009 kl. 08:45
For kontorbygg etc. vil det være tykkelsene 200 og 265 som er mest brukt.
Disse tåler spennvidder på henholdsvis 9 og 12,5 m, vekt 270/362 kg/m2
Standard bredde er 1,2 m, men leveranser vil kunne inneholde tilpasningsbredder (en utfordring å lage et kapp langsetter en kanal Wink

Tykkere elementer for større laster/lenger spenn er eksempelvis (tykkelse/spennvidde/vekt)
320/15/390
400/18,8/485

Som vist i tidligere innlegg i tråden, kan tykkelsen variere noe fra de forskjellige leverandørene.

Tillegg: Eksempelvis vil den ovenfor viste lasten veie 22.680 kg med 200-elementer og 30.408 kg med 265-elementer.


Endret av b e pedersen - 19 januar 2009 kl. 08:50
Bjørn Egil
Til toppen
asai Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 september 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 254
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér asai Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 januar 2009 kl. 07:25
Oppdatert
Til toppen
asai Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 september 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 254
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér asai Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 januar 2009 kl. 09:46
Sjekket litt hulldekke opplysninger fra min kontakt i Block Berge:
 
Alle hulldekker har 1200mm bredde.
 
Tykkelser og vekt:
HD210 / 300 kg/m2
HD265 / 360 kg/m2
HD290 / 420 kg/m2
HD320 / 400 kg/m2
HD400 / 450 kg/m2
HD420 / 520 kg/m2
HD500 / 620 kg/m2
 
Begrensningen for transport på jernbane er 12 meter.
Flaket er 2,4X12 meter.
 
De vanligste hulldekkene å sende på jernbanen er HD210, 265 og 320.
Til toppen
Ørjan Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 06 november 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 818
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ørjan Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 januar 2009 kl. 14:29
Modulene er vel ferdig til Arendal i slutten av Mars?? hehe
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Til toppen
asai Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 september 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 254
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér asai Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 februar 2009 kl. 11:09
Oppdatert
Til toppen
 Svar Svar Side  <12
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.