MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Arbeidsoppgaver FREMO-treff

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
esg Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 19 mai 2014
Status: Utlogget
Points: 59
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér esg Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Arbeidsoppgaver FREMO-treff
    Sendt: 22 september 2015 kl. 09:05
Nå er det snart FREMO-treff og dette blir mitt første på 12(!) år. Eller noe deromkring. Jeg gleder meg jo, og for å forberede meg litt hadde jeg lyst til å spørre dere erfarne litt om hva som er "nytt" siden den gang (noe jeg regner med er veldig mye).

Da jeg var med sist var det to roller, TXP eller togfører. Er det flere roller i trafikkspillet nå? 

Hva er de typiske arbeidsoppgavene til en TXP? Det ble for eksempel hverken brukt telefoner eller lyssignaler (brukte flagg) sist jeg var med, så her regner jeg med at TXP'ene har fått en litt mer innholdsrik hverdag?
Mvh. Espen
Til toppen
eika Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1593
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér eika Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 september 2015 kl. 11:48
Du vil nok oppleve noen flere stasjoner med lyssignaler nå enn du gjorde før.
Ut fra sporplanen mener jeg å huske at de fleste stasjonene er utrustet med enkle innkjørsignaler.
Nedre Eiker, som jeg kjenner best, er utrustet med innkjørhovedsignaler, utkjørhovedsignaler, indre hovedsignaler, dvergsignaler og høye skiftesignaler.
 
Togmeldinger mellom stasjonene sendes enten via telefon, eller via spesielle meldebokser hvor det forespørres med knappetrykk om fri linje og neste stasjon bekrefter forespørselen om toget kan mottas hvilket da indikeres med et grønnt lys på boksen hvor forespørselen kom fra.
 
TxP på stasjonene må før hver "dag" starter sørge for å melde fra til transportbestyrelsen (TxP på oppstillingsstasjonene) hvilke vogner som skal/bør ankomme med gods den dagen slik at det blir aktivitet på stasjonen.
 
TxP på oppstillingsstasjonen virker kanskje som en av de kjedeligste jobbene, men er faktisk en av de viktigste for godstrafikken og trafikkspillet. Han må sørge for at godstog blokkes riktig, at rette godsvogner blir sendt til industriene på anlegget etc.
 
Jeg er litt usikker på om Kai planlegger noen tomannsbetjente godstog (lokfører+skiftekonduktør), hvis ikke blir det enmannsbetjent hele veien. Enkelte ganger bruker man to personer på underveisgodstog slik at en "fersk" FREMOist da kjører og får veiledning underveis av en mer erfaren som har bedre kontroll på skiftingen.
 
Enkelte stasjoner har og eget skiftelok og skiftepersonale stasjonert.
Når går toget fra Skråvika?
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.