MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Apparatskap

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 822
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Apparatskap
    Sendt: 07 april 2010 kl. 20:41
Jeg har i lengre tid gått med planer for hvordan å bygge sikringsskap. Disse står i stort antall langs norske jernbaner, og finnes i forskjellige utførelser og farger.
 
Her er ett:
 
 
...og sett bakfra:
 
 
Tidligere solgte Modellcompagniet slike, støpt i resin.
Jeg planla å bygge mine i plast + et par skinnebiter, og startet med å lage en prototype:
 
 
Skapet ser "enormt" ut på bildet, men er i virkeligheten bare 26 mm høyt...
 
 
Materialene som er benyttet er - foruten skinnebiter (bruk lav skinneprofil) -
  • 1 mm plastplate
  • 0.4 mm plastplate (Evergreen no. 9015)
  • 1 mm "V-groove" plastplate (Evergreen no. 4060)
  • tape (til hengsler)

Samt maling (farge etter ønske...)

Jeg ble såpass fornøyd med denne prototypen at jeg vil starte "masseproduksjon" utover kvelden Tongue
 


Endret av Bjørn R Larsen - 07 august 2017 kl. 20:57
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
a[c]e Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 12 april 2009
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 178
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér a[c]e Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 april 2010 kl. 20:51
Dette ble kjempebra! Flott modell!
ace@samlerforumet.net
Til toppen
merete_np Se rullemeny
Nykommer
Nykommer
Avatar

Medlem siden: 22 oktober 2007
Status: Utlogget
Points: 12
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér merete_np Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 april 2010 kl. 21:09
Nydeligt lille skab, som kan give liv på banen.LOL
M.v.h. Merete N-P
Til toppen
Amatøren Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 11 mars 2010
Status: Utlogget
Points: 72
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Amatøren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 april 2010 kl. 22:05
Imponert!

Dette er faktisk en glemt form for bevaring av vår kultur historie. Å verne noen få 1:1 vil ikke bevare all desing for fremtiden. Å lage modeller av alt mulig så kan vi se hvordan det var. Dere som lager slike modeller burde få statstøtte for å lage noen ekstra som kommer på museum samt støtte til å bevare modellene hjemme.
Thumbs Up
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Til toppen
helgeb Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 17 desember 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 22
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér helgeb Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 april 2010 kl. 22:14
Veldig bra!
Modellen din av skapet er veldig likt originalen.
Har lurt på hvordan jeg skulle få til disse, og her var fasiten.
Kun en liten rettelse, det heter Apparatskap. Som man ser av originalen er den benevnet med
AS.I, som enkelt og greit betyr Apparatskap nr.1, dette står vanligvis ved veksel 1. Skapene ved innkjør heter AS.A og AS.B for innkjør A og innkjør B.
Kom gjerne opp med flere varianter av skapene, de er gjerne litt større inne på store stasjoner for å få plass til alle kablene.
 
Mvh helgeb
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 822
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 april 2010 kl. 23:03
Takk for ros! Embarrassed
 
Resultatet av kveldens "masseproduksjon" ble 6 ferdige skap, umalte:
 
 
Takk til helgeb for navnekorrigering. Jeg sjekket litt opp på forhånd før jeg benyttet betegnelsen "sikringsskap", Modellcompagniets resinmodell het "Sikring/Teleskap" og jeg fant et bilde på Jernbane.net med betegnelsen "sikringsskap" http://www.jernbane.net/norge/langslinjen/signaler/Sikringsskap.htm
De pleier sjelden bruke gale betegnelser...
 
Takk også for ideen om flere varianter. Jeg får se hva jeg finner av bilder på originalene.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3816
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 april 2010 kl. 23:11
Jeg har også blitt fortalt at dette heter apparatskap. Det er mange slike begreper vi amatører bruker feil, eller at vi har andre ord for de enn det som brukes innen jernbanen. Så hva som brukes av begreper på nettforaene, må man ta med et visst forbehold. 
Svein S
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 april 2010 kl. 23:22
Hvilken styren plate brukte du? (hvordan er bordene på den)
Hvilken tape er brukt til hengsler?

Og dette var sykt fine skap! Thumbs UpClap

Hva tar du for 1 skap da?Tongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 822
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 april 2010 kl. 07:04
Sitat: Stian Stian skrev:

Hvilken styren plate brukte du? (hvordan er bordene på den)
Hvilken tape er brukt til hengsler?

Evergreen no. 4060 styrenplate. De er merket V-groove, som vel tilsvarer faspanel på norsk. Tror plankebredden var 1.5 mm.

Tapen jeg brukte var Scotch Magic tape. Den satt ikke så veldig godt, og måtte etterlimes noen steder. Det går sikkert an å finne noe som egner seg bedre.

Sitér
Hva tar du for 1 skap da?Tongue


Tanken med å legge dette ut her, var å inspirere andre til å bygge slike selv. Dette er et enkelt prosjekt, som ikke krever all verdens av deler, tid eller presisjon.

Under finner du en enkel målsatt skisse av skapet, senere legger jeg kanskje ut noen trinn-for-trinn bilder. Så er det bare å sette i gang selv



Edit: Endret format på tegning fra gif til jpg pga. forumtekniske problemer.



Endret av Bjørn R Larsen - 02 august 2017 kl. 07:57
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
øystein lb Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 august 2009
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 378
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér øystein lb Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 april 2010 kl. 18:34

har du noen litt mere detaljerte tegninger som du kan legge ut.

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 822
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 april 2010 kl. 18:39
Sitat: øystein lb øystein lb skrev:

har du noen litt mere detaljerte tegninger som du kan legge ut.

Nei, det har jeg dessverre ikke. Skissen og bildene bør være tilstrekkelig for et så enkelt byggverk.

Endret av Bjørn R Larsen - 09 april 2010 kl. 18:39
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 822
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 august 2017 kl. 16:58
Jeg har nå bygget flere slike apparatskap, og i den forbindelse også laget en detaljert byggebeskrivelse. Den ligger her: https://bjornrl.wordpress.com/2017/08/06/bygging-av-apparatskap-i-h0/


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
StenR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 19 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 275
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér StenR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 august 2017 kl. 21:56
Knall! Flott byggebeskrivelse. Dette må prøves :-)

StenR
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 992
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 august 2017 kl. 15:19
Apparatskap er nok den riktige betegnelsen, og slike skap har vært brukt til mye rart. I tillegg til kabelterminering, sikringer og slikt har det noen steder også vært plassert telefonapparater og sånt. Eksempelvis stod det en gang i tiden et slikt skap på tomta på Hønefoss der man kjørte ut fra lokstallområdet, med sveivetelefon direkte til stillverket. Så vidt jeg husker var dørene ordnet slik at bare den ene siden kunne åpnes med konduktørnøkkel (fikrkantnøkkel), den andre siden var låst med hengelås. Siden det er et standardisert skap kan man jo i prinsippet sette det hvor som helst hvor man har et slikt behov og putte inn hva som helst, spørsmålet er hvem som har nøkkel til hva.

Endret av H. Lindholm - 07 august 2017 kl. 15:21
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 822
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 august 2017 kl. 20:38
Takk for info, Helge!

Jeg har observert at du har bilder av "det meste" innen jernbane, du skulle vel ikke ha noen bilder av åpne apparatskap så man kan se hva som befinner seg på innsiden? Det hadde vært gøy å sette en Preiser i arbeid LOL


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 992
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 august 2017 kl. 15:51
Takk for tilliten, men jeg har dessverre langt fra bilder av "det meste". Som de fleste andre angrer jeg aldri på bilder jeg tok, bare på alle de bildene jeg ikke tok, og det er alt for mange.
Jeg har heller ikke sett inni særlig mange slike apparatskap, selv om det (mest som følge av tilfeldigheter) er blitt noen ved av og til. Stort sett minnes jeg at det var noen kabler og bokser (sikkert termineringspunkter e.l.) inni der.
Skapet med telefon på Hønefoss observerte jeg at ble brukt mange ganger på 70-tallet, derfor husker jeg det spesielt. Det er sikkert borte for mange år siden. Ellers minnes jeg at jeg har sett slike skap med telefon i på Loenga (også mange år siden, den gangen Loenga var en ordentlig skiftestasjon med mye aktivitet og havnebanen gikk ut derfra), og enkelte andre steder. Hvis det skal være telefon i et slikt skap må det jo være fordi skiftepersonalet eller andre som jobber "på tomta" av en eller annen grunn har behov for å ringe derfra. Ellers var det jo tidligere (før mobiltelefonens tidsalder) plassert telefoner på de merkeligste steder, både i slike skap og i alt mulig annet av skap. Noen steder stod de åpent, bare med et lite tak over.
Til toppen
GETEL57 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 29 juli 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 273
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GETEL57 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 august 2017 kl. 17:11
Fra Bane NOR sin ordbok så kan sikkert noen kabeltermineringer puttes inn


BaeNOR definisjon AS


Fant en kombinasjon av skap og bu på digitalmuseet:


Skap og bu på Leira
Terje
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 536
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 august 2017 kl. 17:31
Jeg tok et bilde av innsiden, nettopp fordi jeg ville ha det dokumentert til en eventuelt modell. 
Bildene vises 500px i bredden men de er på 1000, det er bare å høyreklikke og lagre.

 
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 992
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 august 2017 kl. 18:27
Sitat: GETEL57 GETEL57 skrev:

Fant en kombinasjon av skap og bu på digitalmuseet:
Skap og bu på Leira
Skapet til venstre på dette bildet er av en annen type og mye mindre enn apparatskapet. Slike skap har vært veldig mye brukt som telefonskap langs linjen og diverse andre steder.
 
Huset til høyre er en standard PLO-kiosk - en liten bu med alt releutstyret til en automatisk sikret planovergang.
Døren til høyre går inn i selve kiosken hvor alt det tekniske utstyret står, denne døren har bare signalmontørene nøkkel til.
Den lille skapdøren til venstre er inn til betjeningsskapet for planovergangen, dette skapet har alt trafikkpersonalet (lokførere og konduktører) tilgang til. Der inne er det blant annet utløserknapper for å løse den ut manuelt hvis den ikke løser ut automatisk, brytere for å betjene den helt manuelt,  osv. I tillegg skal det der være skilt som settes opp på signalmastene mot veien hvis sikringsanlegget må slås av, og røde flagg for å sperre veien hvis tog skal passere (i lav hastighet) hvis sikringsanlegget er slått av.
 
Legg også merke til den lille stolpen midt i bildet. Det øverste skiltet er et hundremetersmerke (200 meter), det nederste er et "telefonskilt" som peker mot nærmeste telefonapparat hvor man kan få kontakt med togleder eller nærmeste betjente stasjon (avhengig av hva slags driftsform det er på strekningen). I dette tilfellet er sannsynligvis avstanden bare halvannen meter.
Både disse hundremetersmerkene og telefonene er tatt ut av bruk for lengst.
 
Det som vises på bildet har egentlig ikke noe med de flotte apparatskapene til Bjørn Larsen å gjøre, men de er like typiske anleggselementer som det vil være akkurat like interessant å produsere.
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 992
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 august 2017 kl. 18:30
Sitat: Laurenz Laurenz skrev:

Jeg tok et bilde av innsiden, nettopp fordi jeg ville ha det dokumentert til en eventuelt modell.
 
Flott, der har vi jo en typisk innmat i et slikt skap. Husk bare på å få med vepsebolene, de er det mest typiske av alt!!
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 822
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 august 2017 kl. 20:33
Tusen takk for alle opplysninger og bilder!

Jeg endte opp - ihvertfall denne gang - med en improvisasjon med noe litt større inni skapet.
Og uten vepsebol...


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.