MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Aktiviteten på Øvj.

 Svar Svar Side  <1 567
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 mai 2018 kl. 07:50
Ja Kristian, flotte RoundhousemaskinerSmile   Navn... Lilla skal få hete Lilla. Et navn som går rett inn i svensk (og norsk?) språk. Karen må få et annet navn, akkurat nå lener det mot "Ljusne"  Som er et lite industrisamfunn i Sverige hvor en lignende maskin jobbet på sågverken.
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 21:08
Etter en helg med mye togkjøring vil jeg vise to bilder som viser utviklingen på ØVJ etter 9 år i buisness


Nb. Svingen i bakgrunnen. Grønt deilig gress overalt. Sporet i forgrunnen med toget på er fjernet.
Så kom utviklingen til ØVJ. Industrier vokste frem, rust og røyk.  


Bildene er ikke tatt i samme vinkel, men det er samme sted på banen.
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 juli 2018 kl. 22:32
Tid for en liten oppdatering: Jeg har jobbet litt med min lengste personvogn. Fant ut at jeg liker den veldig godt, men den har alltid hatt lett for å spore av. Så jeg besluttet å studere den nøye og prøve å finne årsaken. En ting er selvsagt at den er lang, 52cm, og min bane er ganske ujevn (opplever at banen begynner å bli slitt på noen steder) Men det var ett eller annet med boggiene som hadde en tendens til å løfte litt fra skinnene, spesielt i veksler kunne vognen velge feil spor i forhold til resten av toget, og årsake avsporing.
Jeg bestemte meg altså for å skifte ut boggiene. Jeg bestemte meg for en donorvogn som jeg viste hadde tunge og gode boggier. Jeg forandret også vektfordelingen og fikk flyttet tyngdepunktet lavere.
Har også fikset noen andre nødvendige ting, bl.a. festet taket som tidligere lå løst på vogna.

Det er vogn nr to på bildet. Det funket som tusanWink Nå nærmest fløt vognen frem uten minste tegn til ustabilitet eller avsporing.
Men nå satt jeg igjen med en del slaktede vogner og et sett med boggier, så jeg bestemte meg for å bygge en flat godsvogn av restene. Tanken var at det skulle gå fint fordi den er mye kortere enn personvognen, ca 32cm. 

Resultatet ble at jeg hadde flyttet problemet til min nybygde vogn. Det kan virke som det borede hullet i senter av boggien ikke er helt vertikalt men noen grader skjevt. Det kan forklare hvorfor boggien løfter litt fra skinnene. Jeg må fortsette og justere og bore opp et litt større hull i senter på boggien, så får vi se...Jobben fortsetterConfused 
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 968
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 juli 2018 kl. 20:31
Jeg bruker 3mm maskinskruer og låsemutre for å feste mine boggier.

Limer først låsemutteren fast i en en tverrbjelke mellom rammevangene.
Justerer høyden mellom boggiens tverrbjelke og tverrbjelken i vognkassen med metallskiver. Pass på at du får riktig høyde for koblingene slik at vognen kobler fint mot andre vogner. Hullet i metallskivene bør være litt større enn diameteren på skruen.

Så legger jeg springfjær - f.eks en bit fra en kassert kulepenn mellom hodet på maskinskruen og boggien, slik at boggien kan bevege seg fritt for å ta opp ujevnheter i sporet. Legger også noen skiver på hver side av fjæren for sikre at ikke fjæren låser seg i en stilling.

Her er et bilde fra en av mine boggivogner.



Endret av KjellAn - 02 juli 2018 kl. 20:44
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 juli 2018 kl. 06:51
Takk Kjell for en god oppskrift. Jeg skal følge den når jeg tar opp bygginga av flakvogna. Interessant med den springfjæren. Den løsningen har jeg aldri tenkt på.
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 762
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 juli 2018 kl. 09:02
Elsker å se på bildene og anlegget ditt. Du er en stor kunstner Smile
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 juli 2018 kl. 08:41
Takk for rosen, Steinel. Det er alltid en oppmuntring å få slike kommentarer!
Så dette med kunstner, fakta er at jeg fra unge år har en kunstutdannelse, og har også kallet meg selv for kunstner i mange år. Omtrent samtidig som jeg satte i gang med hagejernbanen bestemte jeg meg for å pensjonere meg fra å være "kunstner"
De husene og vognene jeg bygger føler jeg fint erstatter tranget etter å lage fri kunst. Det er lettere og morsommere.
Jeg ser på min hagejernbane som den største og mest omfattende kunstinstallasjon jeg noen gang har laget.
Avslutningsvis må jeg også si at jeg også føler en stor fascinasjon over det å forme hagen, slik at jernbanen mest mulig passer inn i, men også høyner inntrykket av omgivelsen den befinner seg i.
Michael   

Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2018 kl. 07:21
Da har vi kommet til den høstlige avsluttingen. I dag skal jeg bære inn hus og rydde bort en del material. Jeg skal også ta ned 1:13-banen, som skal flyttes til hytta.




"Lilla"loket begynte å bete seg rart. Servoen ga ikke fullt utslag ved fremad - revers. Jeg holder på og lade servobatteriet i førerhytten og skal prøve på nytt i dag. Gjetter på at batteriet ikke ga nok strøm til servoen. Skal prøvekjøre før jeg begynner med høstryddingen. 
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2199
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2018 kl. 10:09
Dersom du har kun 4 batterier, får du nominelt 4,8V på NiMH- og NiCd-batterier. Dette kan være i underkant av hva servoene (og enkelte mottakere) tåler dersom de skal virke da spenningen kan falle langt  under 4V.
Jeg har installert 5 slike celler i serie for å unngå problemer - og det har hjulpet!
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2018 kl. 12:23
Har akkurat vært ute i høstkulden og prøvet. Nå med batteri som har stått og ladet over natten. Resultatet er noe bedre, men absolutt ikke fullt utslag på servoen. Kan det ha noe med senderen å gjøre? Den begynte å vise lavere ladning...?
Og de fire cellene ligger i "takboksen" som levert fra Rh. det er ikke plass til en 5te celle der. 
 Dette har fungert perfekt hele sommeren, med lading i ny og ne. Nå er det veldig kallt med en sur vind i tillegg, kan den adskillig lavere temperaturen gå ut over yteevnen?Question
Servoen til damppådraget virker helt upåklagelig.

Til toppen
HelgeBe Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 24 mai 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 120
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér HelgeBe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2018 kl. 12:40
Hei

Jeg har brukt 4 celler til mottakerne i mine modeller i en årrekke uten problemer. Du bør heller sjekke innstillingene på senderen. Hvilken radio bruker du?

Du kan også teste en annen servo på samme kanal for å finne ut om problemet ligger i servoen.

Sjekk også om servoen kan ha løsnet eller forskjøvet seg i festet.

Helge B
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 968
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 oktober 2018 kl. 12:13
Har du forsøkt å bare bruke vanlige AA-batterier. Da får du 4 x 1,5v = 6volt.
Jeg har hele tiden bare brukt slike på mine Roundhouse-lok, og da har det ikke vært nødvendig å bytte batterier oftere enn hvert 2. år.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 oktober 2018 kl. 12:42
Takk for gode innspill! 
Jeg har vel tenkt akkurat det samme som Kjell skriver. Er ikke helt fornøyd med oppladningsbare batterier. 
Jeg har ikke hatt tid eller anledning til å sjekke noe mer, men skal se litt nærmere på servoen etter hvert. 
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2199
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 oktober 2018 kl. 14:57
Dersom du bruker oscilloskop på batterispenningen, vil du se at enkelte NiCd eller NiMH-batterier har spenningsdip på > ca. 2V i kortere perioder da servoene trekker mye strøm.
Da er det kondensatorer i mottakere og servoer som stabiliserer spenningen. Dette kan variere på de forskjellige servofabrikat og mottakere. (Desto hurtigere en servo er, jo større momentanstrøm trekker den.)
 
Jeg har også oppdaget at dersom servoen blir fysisk begrenset i bevegelse (for eksempel i endepunkter) der man "offsetter 0-posisjonen" til servoen på senderen, kan dette opptre. Da har jeg ofte sett servoen oscillere.
Er loket beregnet for utskiftbare batterier, så er det forskjell på 4,8V og 6V. Da har man bedre margin. Derfor bruker jeg alltid å installere 5 celler på NiMH og NiCd-batterier. Disse batteritypene "taper" seg også om de er innmontert i lokene i årevis.
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 968
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 oktober 2018 kl. 15:14
Da skjønner jeg ikke argumentet med å bruke oppladbare batterier til disse lokene. Må da være mye enklere å bare bruke vanlige AA-batterier, og bytte disse når de går tomme for strøm.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2199
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 oktober 2018 kl. 09:48
Oppladbare batterier bruker jeg heller ikke dersom det er batteriholdere og relativt enkelt å bytte vanlige batterier når de er tomme. Enig med deg at dette er bare heft!
 
Oppladbare batterier finnes i enkelte lok der det er vanskelig eller omfattende inngrep å skifte batterier.
Noen få av Roundhouse-lokene har oppladbare batterier. - Har også noen lok fra Accucraft der det ikke er lett å finne en gunstig plassering for batteriene. Her har jeg ofte måttet dele opp batteripakken i 2 eller flere deler for å få plassert 5 batterer. Her er det ikke plass til batteriholdere - og man må lodde sammen batteriene. Da er det for komplisert å ha vanlige batterier for utskifting når de er tomme.
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 november 2018 kl. 18:09
Etter en samtale med Kristian fikk jeg opplyst om at noen vippebrytere på toppen av senderen kunne ha blitt vippet ned og derved redusere bevegelsen fra servon. I tillegg fant jeg at en låsemutter til "overføringstanga" fra servoen hadde dratt seg løs.
Resultat fra dagens prøvekjøring med Lilla: Alt fungerer!!Clap
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2199
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 november 2018 kl. 10:07
Dersom senderen står på "SLOW RATE", har den begrenset utslag på servoene. Dette gjelder bare høyre stikke og ikke alle fabrikat (Spectrum).
 
Siste gang jeg kjørte LS, glemte jeg det - og stusset på at det plutselig hadde blitt "så stort slakk" i servo-overføringsmekanismen - før jeg husket på bryteren.
Denne innstilling har kun betydning på flymodeller i fart for å begrense rorutslagene. På LS kan gjerne knappen strappes og fjernes!
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 319
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 november 2018 kl. 10:25
Ja, sånn er det. Nå når jeg kjenner til de unødvendige vippbryterne oppdaget jeg også at de veldig lett vipper over i feil posisjon. Det var nok å legge fra meg senderen litt uvørent så sto vippearmen feil. Hva er det riktige å gjøre? Lime i riktig posisjon med silikon? Fjerne de? Eller tejpe (synes selv at tejping blir veldig stygt)?
Til toppen
HelgeBe Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 24 mai 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 120
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér HelgeBe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 november 2018 kl. 10:59
Hvilken radio har du? Kan du evt legge ut bilde av den? På de fleste radioer kan en slik funksjon programmeres vekk.

Helge B.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2199
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 november 2018 kl. 18:57
Sitat: HelgeBe HelgeBe skrev:

Hvilken radio har du? Kan du evt legge ut bilde av den? På de fleste radioer kan en slik funksjon programmeres vekk.

Helge B.
 
På Spectrum 5e kan den dessverre ikke programmeres bort. Dette er en "vanlig" radio for LS.
Til toppen
 Svar Svar Side  <1 567
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.