Aktiviteten på Øvj. |
Post Reply | Page <12345 7> |
Author | |
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt varmere ute, og snøen er stort sett borte. 1 mai hadde jeg premiere på hovedbanen.
Har stillt opp tågen i de ulike skalaene på de to banene. Må nok trene mer på fotografering, men det er fremfor allt teknikk og ideer jeg viser, og sollyset er alltid vanskelig å fotografere i. Et stort vennligsinnet monster deltok også under kjøringen |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tilbake til mitt pågående 1:13,3 projekt. Jeg har nå begynt å snekre mine egne spor. Utgangspunktet er LGB skinner (+noe annet) Bildet viser to spor, jeg driver med nr 3. Heter det spor eller skinner?
Et av poengene med denne produksjonen er å lage slake svinger Skinnen oppe til venstre er en original LGB til sammenligning. Vet ikke helt hvor tålmodighets grensa mi går, men for tilfellet synes jeg det er ganske gøy |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skinner er de to jernstrengene (skinnestreng) som sammen danner sporet. Morsomt å se at du lager ditt eget håndspikrede spor. Det passer bra når du bruker skinnestrengen i LGB-skalaen som brukes helt opp til 1:29 skala, og at du nå bruker den til 7/8-skalaen. Hvordan gjør du at du får riktig sporvidde? |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for oppklaringen, KjellAn. Det gikk plutselig helt i surr for meg, med det her rare språket
1. Jeg måler, byer og kapper til riktig lengde (ca) på ytter og innerskinne 2. Så fester jeg de nye sporen jeg skal lage med skinnelasker til vanlige LGB spor i endene. Da blir sporvidden ferdig tilpasset 3. Jeg har også kappet løs en plastikksvill fra en LGB skinne, og den drar jeg med som breddemåler der jeg spikrer på en hjemmelaget svill. 4. Avsluttningsvis lar jeg en vogn prøvekjøre, og da kan jeg sammenligne med LGB skinnene i hver ende med min hjemmespikrede i midten. |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
God Pinse. I kveld var det dags for prøvetur nr.2 på den nye banen. Ca halve banen er nå ferdig lagd og kan prøvekjøres uten fare for avsporinger... Det som dog virker å være et vedværende problem er R1 vekslene. Toget hopper og krenger når det kjører igjennom vekseln, og veldig lite skal til så er avsporingen et faktum. Rebelego forutsa dette faktum forrige gang jeg viste bilder fra banen, og spørsmålet er derfor:
Er det noen som kjenner til noen form for justering eller tilpassning av en slik sporveksel for å få den til å fungere bedre? For ordens skuld vil jeg nevne at hovedlinja skal ha Piko veksler med større radie (de er bestilt men har ikke kommet ennå) Her har toget nått frem til nåværende sluttpunkt, holdplassen "Husqvarna" Michael |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje jeg selv har funnet svaret på mitt spm. http://svnj.se/index.html
Se "tips" under "diverse" For øvrig mye spennende her for alle hagejernbanere |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Langsomt går jernbanebygget videre. Er nå i ene ballong loopen som er bortre endepunkt for denne bane. Det er nå nesten 2m. med hjemmesnekrede spor. De skal etterhvert beddes inn i barlast som i mitt tilfelle er smågrus (skifer) hentet fra Mjøsa. Håper at mine bestilte Pikoveksler snart kommer, ellers så stopper fremdriften. Det var ikke så vanskelig å rette op R1 skinner fra LGB som jeg hadde fryktet. Messing viser seg å være et meget bøyelig material.
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fin reportasje i HA, Michael! Fikk tips om den av min bror.
Og veldig mye fin glad-bygge du viser oss her. Takk for at du deler med oss :)
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott artikkel og film.
Liker banen din og alle artige detaljer. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for hyggelige og oppmuntrende tilbakemeldinger!! Må si jeg ble overrasket over hvor stort de slo det opp i avisen
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hun så ikke akkurat lykkelig ut for oppgaven ...
|
|
Bjørn Egil
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Viktig for meg å vise et bilde på en syrin Etter mye tenking, måling og planlegging kunne jeg endelig sette igang med underarbeidet på det som blir banens sørlige endepunkt. Det er fortsatt lang tid til sporet er ferdig (tipper hele vintern) og lagt på plass, men nå synes det i hvert fall hva det er jeg har pønsket ut.
En enkel beskrivelse av banen vil være "en bomulltopps" En lang rett strekning med en ballongloop i hver ende. Dog med et tillegg av stasjon og industriområde. Michael |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og her kommer poenget: Teposene (brukte) blir til sekker, tannbørsten er blitt en kost, og kaffekapslene er jeg mest stolt av; de er blitt en slags oppbevaringskar, eller kjeler. De har fått håndtak på hver side
Det her er smådetaljer til en vogn jeg bygger i skala 1:13,3. Nå tenker jeg hoppe ca et halvt år tilbake i tid og vise vognsbygget... |
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Disse er kjempe fin, men hvor får du tak i disse håndtakene på kjelene??
|
|
Hilsen, Frans
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bestilte de fra Tyskland, http://www.modell-werkstatt.de/ozark/1zu13/index.htm de heter "Türgriffe" du ser en i bakgrunnen på bildet, hvor jeg har brukt samme håndtak som dørhåndtak på godsvogna. Edited by St.Michael - 15 desember 2015 at 10:50 |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette blir en liten byggeblogg på godsvogna i skala 1:13,3 (7/8)
Jeg er ofte opptatt av hvordan en kan bruke "søppel" i nye uventede sammenhenger. Kaffekapslene her oven er et eksempel på det. Jeg jobber som jeg nok har nevnt tidligere på et rammeverksted, og der finnes masser av rester som kan brukes i mine prosjekter. På dette bilde har jeg kommet et stykke på vei med vognkassen. Skalaen er stor, sånn at trerammen i denne vogna kunne lages av to rammer (bunn og topp) Vognsidene som er skrudd på er akrylplate, som er pusset, ripet og risset til å gi en bordstrukur: På dette bildet har jeg også begynt med å lime på trelister. Vogna er midlertidig plassert på LGB boggier |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hopper litt fremover i tid og arbeid. Akrylplastikken er grunnet i grå farve, og jeg har begynt med å lage skinner til skyvedørene.
Her er et spørsmål: Er det noen som har et råd å gi vedrørende den type liming dere ser eksempel på oven? Det dreier seg altså om å feste trelister på akrylplastikk. Det jeg gjør er nok så omfattende: Jeg har to-komponent epoxy som "hovedlim" I tillegg legger jeg på noen små områder med baderumsilikon, og tar også på litt trelim hvor trelistene møtes.... Omstendlig? Edited by St.Michael - 16 desember 2015 at 18:12 |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 280 |
Post Options
Thanks(0)
|
Epoxy tenker jeg løsner fra plastikken. Det kan være ZAP fungerer. Canopy glue fungerer i hvert fall. |
|
Marius
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for et bra tips Marius. Skal prøve på neste akryl prosjekt (blir muligens et lite hus...)
|
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter at skyvedørene fungerte i sine spor, var det dags for hjulen. Min aller første tanke var å lage denne vogn toakslet, som orginalet. http://www.ohsabanan.com/sv/vagn11.php Men ved prøving viset det seg at akselavstanden ble altfor lang til kurveradiusen på banen. Så da var det bare å være pragmatisk å tenke på boggier i steden. Jeg slaktet en LGB-boggievogn med tanke på å bare kunne flytte over boggiene til godsvogna. Men plasthjul vil jeg ikke ha, så jeg kjøpte noen hjulpar fra England i stål (IPe) og på tross av iherdige forsøk med å få disse hjul (aksler) å passe inn i LGB boggiene måtte jeg etterhvert gi opp de også.
Det hele endte opp med at jeg ga opp alle forsøk til snarveier, som hadde kostet masser av tid, og bygde egne boggier tilpasset hjul og akselbokser. |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
I denne skala, med fungerende skyvedører, må jeg også jobbe med interiør og en "gubbe" Jeg har bestilt noen forskjelige figurer fra en dukkeskapleverandør i England. Han viste seg dog å være et hode for høyt
og måtte derfor gjennomgå et hardt kirurgisk inngrep i mellomgulvet Og her med grunnmalte boggier, avkortet mann forann en litt mer detaljert vogn. GOD JUL |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Post Reply | Page <12345 7> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |