MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 16mm -banen min
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

16mm -banen min

 Post Reply Post Reply
Author
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 16mm -banen min
    Posted: 22 april 2012 at 23:03
Siden alt forsvant med serverkrasjen legger jeg ut bildene av materiellet mitt igjen:
 
Roundhouse Argyll
 
Ballastvogn type "WD" fra IP-engineering
 
Person boggievogn.
 
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 23:19
Jeg har også montert en Summerlands Chuffer for å få tøff-tøff -lyd:


Edited by Overkonduktøren - 22 april 2012 at 23:20
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 09:16
Der var tråden din oppe igjen ja, så får vi håpe at den ikke blir et offer for datakræsj denne gangen! Smile
 
 
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 14:08
Takk for i går! :)
Fikk knipset et par bilder av toget ditt i full damp!




Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2012 at 19:20
Nice! Smile
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2012 at 18:25
Har tatt motet til meg, og satte i gang bygging av en enkel bane. 1. byggetrinn er snart ferdig; mangler å få lagt inn vekselen før vendesløyfa, samt sporet på venstre side av bildet her mot vekselen. Forventer ikke at dette skal vare mange år, men fungere som test og læring. Og så må jeg ha noe å kjøre på, og da fungerer dette i hvert fall i sommer.


Edited by Overkonduktøren - 10 juni 2012 at 18:25
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2012 at 18:38
Ser ut som om du har en god start :)

Gleder meg til å komme i gang med sporlegging selv, men er nok noen uker igjen til det!
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2012 at 18:52
Takk! Joda, -en start er det i hvert fall. Mest for å visualisere og få ideer tror jeg. Kan alltids støpe fundament siden om nødvendig. Men det blir helst på trinn 2 tror jeg. Lurer på en kurve i andre enden, og lage en rundbane som tar turen ut i ytterkant av området til venstre.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2012 at 21:45
GRLR (Gravel Road Light Railway) -byggetrinn 1 er ferdig. Prøvekjøring i løpet av i morgen eller så...
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 15:22
Har hatt problemer med å kjøre opp den vesle hellingen som er i kurven nærmest på bildet over. Trykket i kjelen har vært 15psi etter manometeret. Ved heftig mer fyring har det gått, men ikke greit. Så i dag fant jeg ut at jeg skulle prøve å justere sikkerhetsventilen. Stramma til, fikk 20psi, og så røyk verktøyet. Samma det. Loket funker, og klarer motbakken uten trøbbel. Bare mer låt og tydelig mer krefter! Cool
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 17:34
Hei Rune. Usikker på hva som er problemet, som regel er det en urenhet i gassen som har tettet brennerdysen som gjør at brenneren ikke har full effekt og som videre gjør at loket går dårligere.Sikkerhetsventilen skal blåse på 40psi.  Det er en rimelig enkel sak å bytte brennerdysen.Hvis det er noe annet som er problemet anbefaler jeg en konsultering pr. telefon, evt. innlevering for rask reparasjon. Har du kjørt loket etter at du byttet manometer og sett at det blåser på40?
krsven
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 18:17
Har ikke fått mer enn 15 psi tidligere. Da blåste ventilen. Den blåser på 20 nå, og gjorde veldig forskjell. Brenneren må jeg gjerne tenne et par ganger før den brenner rent, men kan skru den ned så den blir helt stille når den er varm. Tar en tlf. jeg, -må ha noe mer skinner også. Byggetrinn 2 er planlagt.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2012 at 23:12
Første symptom på små fremmedpartikler i brennerdysen, er at loket er vanskelig å tenne.
Butan, gjerne fra Sør-Europa og da gjerne på større gassflasker, kan ofte være noe urein. Dersom man kjøper små flasker med gass som er beregnet for lightere, er denne oftest renset. Derfor er faren for forurensing minimal - så lenge man ikke demonterer noe på gasstilførselen.
 
Sikkerhetsventilene på LS-lok er ganske enkle og består av en ventilkjegle som holdes på plass av en forspennt fjær. Denne står i konstant spenn - og kan derfor slakkes noe over tid, slik at sikkerhetsventilen blåser ved lavere trykk. Normalt sjekkes slike ventiler relativt hyppig og justeres. Intervaller mellom slike kontroller kan være 12 mnd. eller hyppigere. Derfor kan det være at settpunktet for denne ventilen kan ha endret seg?
Justering av sikkerhetsventil er en kritisk innstilling som bør utføres av kyndig personell! Man bør heller ikke stole så alt for mye på de små manometerene for å gjøre slikt.


Edited by Kjell H. - 27 juni 2012 at 23:12
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2012 at 09:04
Hei igjen. Det er riktig som Kjell skriver. Vi har en del sikkerhetsventiler på lager - ta med loket en dag så finner vi ut av dette. Du kommer ikke særlig langt med 20PSI, og et Roundhouselok skal ikke ha noe problemer med å komme opp stigninger eller dra et tyngre lass. 20 PSI på nåla er nok til enkel skifting og flytting av loket, men tyngre togkjøring krever mer. Men alt dette vet du, Rune, så det er mer skrevet for de som følger med på temaet.
krsven
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2012 at 11:15
Med 5 psi økning på trykket er det i alle fall lettere å kjøre sakte. Jeg trenger heller ikke gi full damp i motbakkene. Spesielt den bakken med kurve var kilen før, men nå er det en sann fryd å få loket til å gå passe sakte der, så det høres at det jobbes. Med chufferen gir det helt riktig lyd!
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 19:14
Har begynt å forberede sommersesongen her i dag. Bygget ballastvogn. Den til venstre bygde jeg i fjor.


Edited by Overkonduktøren - 13 januar 2013 at 19:27
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 17:51
Har vært ute og kjørt i dag: Bloggen


Edited by Overkonduktøren - 07 februar 2013 at 19:13
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 14:52
Har prøvd meg litt på smussing.
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2013 at 01:56
Det der var lekkert! Kanskje på tidene å få ut fingern og lime ferdig de vognene som står halvferdige her.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 08:47
Dette var lekkert! Skikkelig flott smusset - jeg regner med at det er tre vogner til som får samme behandling ganske snart. Og så venter vi bare på grønn plen.......
krsven
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 17:01
Lagde en svart "wash" og strøk over, lot tørke og gjentok til jeg var fornøyd. Så litt hvit og sort tørrbørsting med litt sandpapirpussing innimellom. I den nærmeste vogna la jeg på ny maling på et par bord for å lage "nye" bord som er lagt inn.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 17:25
Var hos generaldirektøren forrige dagen, og fikk ansvaret for ny maskin til Gravel Road Light Railway, -en sort Taliesin. Går suverent mykt, og har flott fløyte montert. Skal bare få noe radiokontroll på den også.
Film: http://youtu.be/CTTLuYo7qBU

Edited by Overkonduktøren - 19 februar 2013 at 17:26
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2013 at 08:19

Gratulere med nytt materiell!

Føler vi trenger noen bilder av det nye lokomotivet Wink

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2013 at 14:55
Bilder og film har jeg selvsagt:

Film på Youtube







Edited by Overkonduktøren - 20 februar 2013 at 14:55
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2013 at 12:59
Argyll får gjennomgå en liten oppussing før sesongen.
Mer på bloggen min.


PS: Nå har jeg et lite problem. Det er for kaldt å lakke ute, og skikkelig lakk dunster for mye inne. Må jeg vente til mai før jeg får lakkert, eller skal jeg finne en proff som kan gjøre det tro?

Edited by Overkonduktøren - 21 februar 2013 at 13:32
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 15:43
Booka time hos Rhos Helyg Locomotive Works for omlakkering og lining på Argyll. Like greit å la en proff ta seg av jobben.

Edited by Overkonduktøren - 22 februar 2013 at 15:43
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.