Drømmemodell |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | ||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 30 september 2007 at 15:54 |
|
Hva er din drømmemodell i H0 aom ikke er lagd ennå? Min er damplok type 26c i superlineutførelse. Hva er din?? Edited by Daniel Aune - 30 september 2007 at 15:55 |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Bm87 hadde vært innmari stilig
![]() |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
|
Det har jo kommet mange "drømmemodeller" for mitt vedkommede de siste årene, men jeg har alltid ønsket meg en "ordentlig" norsk trikk på et anlegg. Da mener jeg hovedsalig Oslo-trikker på 80-tallet.
Hawa og Gullfisken er riktignok laget i modell, selv om sistnevnte har vært nærmest umulig å sette sammen. Men Høka og SL79 gjenstår ennå... Trondheimstrikkene er det sikkert også noen som ønsker seg :-) Edited by Pelle - 30 september 2007 at 19:49 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
|
Hei!
Jeg er ikke så opptatt av at "drømmemodellen" må være laget som Superline, eller om den er i "plast". Men jeg kunne ønske å se Skd 224 produsert (og gjerne ennå flere skiftemaskiner også).
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
|
trondheimstrikker ja.......
noen som vet noe?..... |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
![]() |
||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
|
Trondhjemstrikken skal jo komme i modell i regi av Sporveishistorisk forening, men sannelig om de har oppdatert informasjonen på sine sider, ikke noe nytt siden februar.
Vi venter i spenning! Maila dem, jeg, så får vi se. |
||
![]() |
||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
|
Vi begynner nå nesten å gå tom for ting som ikke er produsert enda når det gjelder trekkraft. (hvis vi ser bort fra en damplokene og masse sære skiftetraktorer).
Men noen drømmemodeller:
BM 62 en motorvogn i tre, veldig sært, veldig norskt!!!
Skd 213, den kraftigste traktoren i sin tid og helnorsk
El. 3, Første norske dobbeltlok på Ofotbanen
Lm2, urnorsk revisjonsvogn Og ... El. 13 i helt ny utgave!
Hilsen,
Laurenz
|
||
![]() |
||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
|
Drømmemodell?
Hm, på TMJKs nye anlegg trenger vi vel en fire-fem BM 86/91- Ikke superline, den er flott den som fins, men ikke akkurat billig... NMJ skal en gang komme med BM69... men BM 86/91 i masseproduksjon er vel mer interessant for de fleste, siden den har gått omtrent over alt? Den har ruslet rundt fra 1938 til 90-tallet, rundt 55 år, faktisk, og kan dermed gå på omtrent alt som fins av modeller av ikke-elektrifiserte jernbaner i Norge. Også på mange elektrifiserte strekninger, Rørosbanen hadde jo slikt materiell, og det gikk jo "under tråd" fram til Støren. Noen burde se å få laget dem! I TMJK vil vi trenge den om 2-3 år vil jeg tro, og det burde holde for å ta fram en utsøkt modell til en akseptabel pris. Eller så må vi vel bygge dem sjæl? (Svein, her har du neste Skala design-prosjekt!) Info: BM86 BM91 |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
|
Må bare vente til skipperen er ferdig på skolen, så blir det kanskje noe mer fart i sakene.. Men personlig så vil jeg ha en annen motorvogn først...
|
||
Mvh
||
![]() |
||
janerts ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
|
Synest no at Type 92 bør vere den første motorvogna frå Skala design
![]() Jan-Rune Edited by janerts - 01 oktober 2007 at 20:48 |
||
![]() |
||
|
Ja, 87 ... den er jo ikke dum! Men litt liten for Glomfjordbanen, og i allefall for liten for Vindheimbanen. 86/91 ruler! Hm, den er jo ganske enkel, ikke mye som skal til for å etse den, i alle fall. Taket er jo dobbelkrumt, men eller er det vel ikke noe særlig som er komplisert? Fins det noen egnede drivverk, tro? |
||
![]() |
||
|
92 er da en riktig stygg liten sak. ![]() Dessuten er den fra 1984... altfor ny! ![]() |
||
![]() |
||
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
|
BM92 er min favoritt. tett fulgt av BM86.
kunne denne ha latt seg fornorske til en BM92? ![]() |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
![]() |
||
studenten ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
|
Jeg kan egentlig ikke forstå at SL79 ikke er aktuell som modell, så vidt jeg veit er både leddvogna og italieneren bygget med standard sidevegger og understell, men med tilpasset front for den byen vogna skal operere i. Med andre ord vil det være muligheter for mange versjoner av samme vogn, hvis man først lager et sett med vegger. |
||
![]() |
||
Lars D ![]() Viderekommen ![]() Joined: 03 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 14 |
|
Når jeg er ferdig på skolen lover jeg at det blir mer fart på sakene Svein R.
![]() ![]() |
||
Lars D
|
||
![]() |
||
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
|
Det har allerede vært gjort. En utførlig byggebeskrivelse finner du her: http://www.tognett.no/article.asp?s=13&ID=244
Artikkelen er skrevet av mjf.no"s utformer og designer; Morten Pelle Korsmo (Pelle). Link til tegninger av BM 92 finner du på samme side.
|
||
![]() |
||
|
Ja bare hold kontroll på styrbord og babord du, så skal vi nok få til noe
![]() Hva skjedde med Bm92 modellen din Lars? Hmm har jeg ikke et bilde av den her en plass?
|
||
Mvh
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
|
Jeg synes ikke vi skulle glemme en tilsvarende tema som gikk på et forum for noen år siden. Da var det mange som skrek over seg på mangel av en BM69 - plast eller messing likegyldig, bare det kom en BM69.
- Så kom det er BM69 på markedet og hva skjedde? - Intet "storsalg" for initiativtakeren som hadde satset både tid og penger på prosjektet.
Kan vi trekke noen lærdom av dette?
Vi kan gjerne ønske oss modeller men ønskene må følges opp av håndfaste bestillinger dersom produsenter skal satse på oss.
Ellers støtter jeg Svein R i at en BM87 hadde vært midt i blinken!
Dette er en motorvogn med lang driftstid og spredd over hele jernbanenettet. Den kan lages i flere versjoner og med Gx.
Den er også så kort at den vil få plass selv på de minste anlegg.
Eneste utfordringen en produsent vil få er alle naglene og det utelukker nok plastproduksjon?
|
||
![]() |
||
|
Kjell, vi kan i allefall trekke den lærdommen at:
a) Folk vil ikke nødvendigvis spa opp oppimot 10000 kr. b) En viss aktør kom samtidig på banen og lanserte alle varianter av BM 69, rimelig, 2-3000 kr. Dette skulle leveres innen kort tid ... ![]() Jeg tar forøvrig gjerne en BM87, også! Men helst en BM86. Edited by Henning L - 02 oktober 2007 at 10:51 |
||
![]() |
||
|
Det ser ut til at eposten min fikk dem til å få ut finger"n... ![]() Fikk svar og de har også lagt ut det samme på nettsidene sine. Ser ut til at det kan bli trikk over jul en gang - produksjonen skal i gang før jul, i alle fall - hvis alt går bra! |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
|
Mulig jeg har sovet i timen her, men var det ikke NMJ som en gang lovte en fornorsket utgave av Limas tilsvarende "SL 79"?
Er det mulig å få tak i disse modellene lenger, eller er det andre produsenter som også lager dem? |
||
|
||
![]() |
||
|
LM2 er så absolutt også på ønskelisten!
Synes jeg så noe prototypemodeller på denne en gang, Svein? |
||
|
||
![]() |
||
|
Du må ha sett feil;)
![]() Men jeg har personlig gått på en liten smell med Lps tømmervognene, så må hente meg inn igjen. Så slike gøye prosjekt som Lm2 må desverre vente
![]() Men Morten har du tømt postkassa di nå? Har prøvd å sende PM og mail til deg.
|
||
Mvh
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
|
hmmmmm.......... min drømme modell må vere................ caroline med karreter
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
Ørj@n ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 13 februar 2007 Location: Noreg Status: Offline Points: 45 |
|
skulle gjerne hatt hele flåmsbana toget.
har hørt en plass at el 17 i flåmsbana design skal komme
hadde jo vert fint med signatur også
![]() |
||
Helsing Ørjan :)
|
||
![]() |
||
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
|
Jeg liker veldig godt de togene jeg ser til daglig, dvs de som går til og fra Bergen. Har B7 vogner, og når EL18 kommer så skal nok EL16 loket få litt kamp om plassen på øverste hylle.
Ellers hadde det vært utrolig kult å ha WLAB-2 i modell så man kunne satt sammen et moderne natttog. Er ingen kjempefan av BM73, men samtidig hadde det vært sinnsykt kult å ha i modell ettersom jeg ser de hver eneste dag. Cargonet EL14 med containervogner, og OBAS EL13 med biltog stiller også veldig høyt på listen. Skd 220c i nydesign skulle jeg gjerne hatt, men de er altfor dyre for meg. Trenger bare å legge til BM69 nå så har jeg nevnt stort sett alt som går til og fra Bergen. ![]() Edited by Yngve - 27 oktober 2007 at 17:48 |
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
|
hehe 69ern blir mest sansynelig i gammeldesign
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
|
SÅ KLART!!!!! godt innspill |
||
|
||
![]() |
||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
|
Sj Da står øverst på min kjøpeliste nå. NMJ har en 941 til salgs. 16000 må jeg ut med, så håper jeg får sopet opp en hel del før noen andre får den! Edited by Daniel Aune - 28 oktober 2007 at 23:19 |
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
|
I første runde ja... Men det vil uten tvil dukke opp flere varianter senere...
Edit: Rettet skrivefeil... Edited by Andreas - 28 oktober 2007 at 23:39 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |