MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Skd 224 og lys i førerhytte
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 224 og lys i førerhytte

Post Reply Post Reply
Author
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skd 224 og lys i førerhytte
    Posted: 14 februar 2026 at 14:22
Hei.

Jeg har en Skd 224 fra NMJ med det nyeste printkortet (Dvs. det med kondensator). Modellen ble levert med det printkortet. Modellen kom levert med en Train-o-matic Lokkomander 2 Micro dekoder med Next18 grensesnitt. Selve modellen responderer på fremover og bakover, men lyset i førerhytten har sluttet å funke.

Første gang førerlyset sluttet å funke var etter at jeg endret adressen til 3 til 216. Da var løsningen å resette dekoderen. Nå har problemet oppstått igjen, men denne gangen funker det ikke å resette dekoderen.

Det jeg har forsøkt å gjøre for feilsøk så langt er som følger:
  • Testet dekoderen med ESU dekodertester. Testlyset tenner slik det skal når F1 aktiveres.
  • Skrudd av SUSI og RailCom. Ingen forskjell.
  • Målt konnektivitet mellom Next18-sokketen og konnektoren for lyset. Der er det konnektivitet på to pinner slik det skal være.
  • Målt konnektivtet fra lys-konnektoren til dioden i førerhytten. Der er det konnektivitet.
  • Målt over lysdioden. Lyset tenner ved måling (Målespenningen på multimeteret er 2, 53 VDC)
  • Målt spenning over lyskonnektoren når F1 er aktivt (0,92 VDC) og innaktiv (0 VDC) med lysdioden koblet til kretsen. Stusser på at jeg måler såpass lav spenning som jeg gjør.
Tilsynelatende har kondesatoren også sluttet å fungere. Har en mistanke om at det kan ha en sammenheng. Basert på det jeg har observert så langt har jeg en mistanke om at det kan være noe feil med printkortet. Programmeringen er gjort med JMRI med Z21 DCC kontrollstasjon.

Noen som vet hva forventet spenningverdi over konnektoren til lyset skal være på modellen?
Tanker om hva som kan testes annet enn å bytte printkort og/eller dekoder?
Noen som har vært ute for noe liggnende?
Superspeed500
https://superspeed500.com/mrr/
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.055 seconds.