MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Kontrollpanel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kontrollpanel

Post Reply Post Reply
Author
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontrollpanel
    Posted: 11 februar 2026 at 07:59
Slik ser mitt kontrollpanel ut, hvordan er ditt?

Venstre del går på ulike aspekter av styring og kontroll.

Øverst til venstre er vippebryter for valg av om spor 1 på hovedstasjonen skal være programmeringsspor.
Nøstoppknappen er koplet til en arduino som sender ut stoppmelding til alle lokomotiver som jeg har på anlegget.
Lokal tid henter tiden fra min DCC meldinger.
Under disse er et RRampmeter som viser DCC skinnespenning og strømpådrag.
Øverst til høyre er en skjerm som viser statusinfo for valgt lokomotiv. Piltastene brukes til å bla gjennom de dekoderIDene som er på anlegget. Det er en arduino som gjør den jobben.
I midten til høyre er en skjerm som viser DCC meldingene som kommer fra min NCE PowerPro kontrollenhet. Igjen er det en arduino som ligger bak.
Nederst til høyre er rød/grønne dioder som viser om det er detektert kortslutninger. Dette er replisering av info fra EB3 kortslutningsvern.
Nederst til venstre er en strømforsyningsdel for testing av ulik elektronikk. Likestrøm kan sendes gjennom et av amperemetrene for å finne strømforbruk. Det er et for 100 mA og et for 1A.
Helge F.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2026 at 08:10
Det blir et langt innlegg om hele kontrollpanelet skulle vises, deler derfor i to innlegg.

Her er høyre del av panelet.

Denne delen er lokal styring av hovedstasjonen og fjernstyring av øvrige stasjoner.
Pga ulik teknologi på stasjonene er det ulik funksjonalitet tilgjengelig.
For to av strekningene må retning settes manuelt (røde vippebrytere). For de tre andre strekningene som har retningsindikatorer, settes retning automatisk basert på kommunikasjon mellom stasjonene.
Hovedstasjonen og Fjøsanger stasjon har Tortoise vekslermotorer som styres direkte med vippebryterposisjon. De andre stasjonene har vippebrytere som gir omleggingspuls og er da av type fjærende tilbake til midtstilling.
Vippebrytere uten farget hette og tomme hull for LED er funksjoner som ikke er implementert ennå.
Helge F.
Back to Top
von Weisse View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote von Weisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2026 at 14:18
Du verden, dette avslører god kunnskap om elektronikk og er virkelig imponerende. Selv har jeg lite kunnskap om elektrisitet og dermed ikke noen tilsvarende løsning. Det jeg har er et spørsmål til vippebryteren som skifter mellom hovedlinje og programmeringspor. Hvordan kobles vippebryteren for å oppnå dette? Og kan man ønske seg at det legges ut en skisse av et slikt koblingsskjema?   
Spor 0 - 1:45
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2026 at 17:34
Vippebryteren er en dobbel bryter av type PÅ-PÅ. Jeg kjører DCC-kontrollstasjon/booster fra NCE. Den har en utgang for programmeringsspor og en for "vanlig" spor. Jeg bruker det nærmeste sporet på hovedstasjonen både som vanlig spor og programmeringsspor. Sporet er isolert i begge ender og vha vippebryteren kan jeg veksle om det er porgrammeringsutgangen eller ops-utgangen som er koplet til det sporet.
Sporet er da koplet mot de to midterste kontaktene i bryteren og ops/prog til hver sin ende av de ytterste. For kortslutningssikerhet kjøres fordeling til alle ops-spor gjennom NCE sine EB3 kortslutningsvern. Nå hadde jeg ikke flere slike tilgjengelig, mens jeg hadde en CP6 liggende og brukte den for programmeringstilkoplingen. (CP6 er rett og slett en lyspære.)

Her er skjema for oppkoplingen:

Helge F.
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote von Weisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2026 at 19:24
Takk for en god forklaring og skisse. Da antar jeg at bryteren må være av en type som har fire pinner.

Jeg bruker en Lenz sentral og den har også to utganger, en til hovedlinje og en til programmeringsspor. Da vil jeg prøve å koble dette slik du beskriver og bruke det nærmeste sporet på stasjonen, isolert i begge ender. Du nevner kortslutningsvern, er det strengt nødvendig? Går ikke systemet bare i "stopp" til årsaken er fjernet? Eller er det for å unngå kortslutning når loket passerer isolasjonen mellom "sporfeltene"? Har du tips om hvor man får kjøpt slike, jeg finner bare typer med to eller seks pinner.

Edited by von Weisse - 24 februar 2026 at 19:41
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote von Weisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2026 at 19:40
Her er min kontrollpult. Det er Traincontroller på PC og blir naturligvis ikke det samme, men når man ikke har kunnskap om elektrisitet og kobling, så er det en god løsning.

Edited by von Weisse - 24 februar 2026 at 19:44
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2026 at 21:42
Bryteren har 6 tilkoplinger, de er nummerert på skjemategningen.

Kortslutningsvern er kjekt å ha i tilfelle avsporinger kortslutter skinnestrengene, i tilfelle du mister noe metall ned på skinnegangen, i tilfelle en sporveksel ligger feil og blir forsøkt kjørt opp, etc.

Angående sikkerhet tenker jeg lag-på-lag. Og gjerne både belte og bukseseler. Om en sikkerhetsmekanisme svikter eller ikke slår inn, vil en mekanisme i et annet lag forhindre katastrofe. 
Om kontrollstasjonen har kortslutningsdetektering, vil den allikevel kunne levere det antall ampere den er designet for og det kan føre til utvikling av varme.

Anbefalt lesning: Artikkel i januar og februar numrene av Model Railroad Hobbyist magazine om "Ken Patterson's layout fire disaster". MRH er gratis og tilgjengelig på internett. Riktignok var det flere ting som samlet førte til brannen, men .....
Helge F.
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote von Weisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2026 at 13:33
Takk igjen, jeg forstår tanken med lag på lag med sikkerhet. Etter det jeg forstår, kan sentralens innebygde sikring unnlate å reagere dersom ledningen er for lang (mer enn 10 m) og/eller tverrsnittet på kabelen for lite. 

Vippebryter "på på" er anskaffet og med kort kabel og forhåpentligvis greit tverrsnitt håper det jeg å kunne skifte mellom hovedspor og programmeringsspor med ett vipp og forøvrig kjøre uten fare for brann. Det sagt så lar jeg aldri banen operere uten tilsyn og sentralen er strømløs når den ikke er i bruk. Det burde vel holde?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.086 seconds.