MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Zeller test-/rullebenk for lok?

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Zeller test-/rullebenk for lok?
    Sendt: 22 mai 2020 kl. 17:23
Noen som vet om det er mulig å få kjøpt denne i Norge, eller vet om alternativer?:
https://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/tillverkare-a-o/zeller/
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
KHE Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 10 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KHE Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 mai 2020 kl. 20:13
Den så veldig elegant ut ! Sjøl har jeg kjøpt en variant på postordre som plasseres oppå skinnegangen.
Den fungerer bra både i N og H0, men ser kanskje ikke så elegant ut som Zeller sin.

(Selges bl.a. fra www.hattons.co.uk, som har bra eksportsystem).

mvh Kjell Hegna

Endret av KHE - 22 mai 2020 kl. 20:25
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 mai 2020 kl. 09:58
Jeg har selv en slik (for H0) og en av fordelene med den er at den er anvendbar både for 2L og 3L Smile
For øvrig er jeg godt fornøyd med den Wink

Men jeg har ikke sett den solgt her i landet, kjøpte den selv på en messe i Tyskland.

Endret av b e pedersen - 29 mai 2020 kl. 10:00
Bjørn Egil
Til toppen
jhh61no Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 05 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhh61no Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 mai 2020 kl. 08:45
Hei
Fungerer greit til formålet men styr unna «hastighetsmåleren»
Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 mai 2020 kl. 11:48
Takk for svar!Thumbs Up

Et par oppfølgingsspørsmål:

Hvor tett kan rullebukkene plasseres, m.a.o. hva er minste mulig akselavstand på lokene? Eller er det ikke nødvendig med en bukk for hver aksel så lenge loket ellers er støttet opp og har stabil strømforsyning?

Hvorfor frarådes hastighetsmåleren, er den ikke nøyaktig nok? Litt av poenget med en slik er vel muligheten for å kunne programmere f.eks skalariktig topphastighet uten å måtte beregne hastigheten utfra en lengre kjørestrekke eller måle tiden for X antall hjulomdreininger? Er det andre og bedre alternativer?
Min hjemmeside
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 mai 2020 kl. 14:37
Jeg tror at alle hastighetsmålere har samme prinsipp?
- Enten er det en optisk måler eller en magnetisk en, som måler på ett av kulelagrene.

På Märklin sin som heter 78158 (og som jeg har), er det påklebet kulelageret en magnet som er giver.
Hvis det ikke er god nok kontakt mellom lokets hjul og rulleprøvestandens kulelagre, kan forbindelsen glippe slik at nøyaktigheten blir fraværende. Med "gummi-sleperinger" er det større sjanse for å få repeterbare resultat, men ikke nøyaktig nok da gummien kan komprimeres slik at det blir mindre/større radius.
Märklin sin har følgende funksjoner:
- Nåværende hastighet (km/h / m/s / mph)
- Max og min. hastighet i en målesyklus.
- Tiden en målesyklus har pågått (innkjøring?).
- Strekningen som er tilbakelagt pr. målesyklus.

Jeg har sluttet å stole på riktig resultat da rullemotstand ikke måles (ved innstilling av dekoder) og målehjulet glepper mot metallhjul, slik at den blir unøyaktig. ( På "fully sprung" modellok fungerer det bedre mot metallhjul- men det er sjelden vare.) Bruk heller pengene til noe annet!
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mai 2020 kl. 00:01
Jeg målte hvor tett rullebukkene kan stå og det var ca 13 mm.
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 juni 2020 kl. 16:02
OK, takk for info.
Min hjemmeside
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.