MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Woodland Scenics stigningsett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Woodland Scenics stigningsett

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Woodland Scenics stigningsett
    Posted: 16 oktober 2016 at 20:00
Stigningsettene som Woodland Scenics selger i slik ferdig pakke f.eks. 4% i 4 deler tilsammen i pakken er det meningen at skal være helt uttrukket når du limer de på plass etterhverandre liden er jo veldig flekisible eller kan man presse de sammen og dermed forkorte stigningen endel ? Vil endel lokomotiver, vogner osv få problemer eventuelt om trekker disse helt isammen å limer de etterhverandre ?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2016 at 21:05
I teorien kan man vel sikkert strekke de ut eller presse de sammen, men hvorfor skulle man ville det? Hele poenget med de stigningssettene er jo å få en jevn stigning på hhv 2, 3 eller 4 prosent, så hvis man likevel ikke vil ha den stigningen som settet er laget for er det vel heller ingen vits i å bruke såpass mye penger på det, men heller finne en annen og rimeligere måte å lage nøyaktig den stigningen man ønsker?

For øvrig vil jeg nok på generelt grunnlag ikke anbefale en brattere stigning enn 4 prosent, men det avhenger jo selvsagt av materiellet ditt og hvor lange tog du skal kjøre. Det finnes ikke noe entydig fasitsvar som passer for alle, der må du nesten bare prøve deg fram.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2016 at 17:17
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

For øvrig vil jeg nok på generelt grunnlag ikke anbefale en brattere stigning enn 4 prosent, men det avhenger jo selvsagt av materiellet ditt og hvor lange tog du skal kjøre. Det finnes ikke noe entydig fasitsvar som passer for alle, der må du nesten bare prøve deg fram.
 
Dette er forhold som tydeligvis ikke kan gjentas for ofte, for de samme spørsmålene dukker opp gang på gang.
 
Det første (ikke brattere enn 4 prosent) er jeg helt enig i, men jeg vil trekke det ennå lengre - generelt bør man alltid lage stigningene så slake som overhode mulig. Den ideelle jernbane er helt horisontal, enten den er i 1:1, 1:87, 1:160 eller noe annet. Enhver stigning er en mulig problemkilde, og det er en større problemkilde jo sterkere den er.
 
Det andre (å prøve seg fram) kan man selvfølgelig gjøre, men det er mange som har prøvd seg fram med det materiellet de har og de toglengdene som de kan kjøre akkurat nå, men som opplever problemer senere når de anskaffer nytt materiell. Det er jo *litt* irriterende hvis det viser seg at drømmemodellen som man endelig har fått tak i ikke går bra på anlegget. Da er det ofte ikke modellen det er noe feil med, men fordi man har bygget for sterke stigninger, for skarpe kurver eller noe annet rart som skaper problemer.
 
I tillegg er det noe annet som også er gjentatt til kjedsommelighet - overganger mellom stigning og horisontalt spor MÅ være lange og jevne. Alle slike overganger gir en viss avsporingsfare, og de er en utfordring for trekkraften - størst på toppen av stigningen. Jo sterkere stigningen er, desto viktigere er det at overgangene er jevne. Om overgangen også ligger i en kurve øker avsporingsfaren og mulighet for tap av trekkraft ytterligere.
Sporet må også alltid være så jevnt som mulig, men på horisontalt spor betyr ikke mindre ujevnheter så mye. I stigninger vil ujevnheter derimot svekke lokomotivenes trekkraft betydelig, særlig for damplok og mindre ellok og diesellok med stiv ramme. Boggilok klarer både ujevnheter og overganger mye bedre, men også de har sine begrensninger. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,030 seconds.