MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Weblogg for SveinR

 Svar Svar Side  <1234 8>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1363
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 februar 2008 kl. 19:00
ser man på....ser man på......både Di8 og sovevogn,.... imponerende.....du trenger vel ikke hjelp til å lodde sammen noen eksemplarer......sånn på gøy?LOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Til toppen
LarsR Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 12 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 143
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér LarsR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 februar 2008 kl. 19:47

To av stamgjestene på Nordlandsbanen, de der hadde passa godt ved siden av firerenWink

Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 februar 2008 kl. 21:14
Holder på med Di8 understellet nå, så vi får lage en prototype av den før vi tar noe videre besluttning på denne herligheten..
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Jolsen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 19 januar 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 96
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jolsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 februar 2008 kl. 22:07

Krysser fingrer!!

John

Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 14:16
Rekkverk made by Lars DahlSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 630
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 14:25
Detta blir bra Svein.
Hvor tjukk er messingtråden han har brukt til rekkverket?
 
Tongueve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 14:32
den er forholdvis tykk, fordi vi har støping i tankeneSmile
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 630
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 14:36
Det var det jeg la merke til, men da er jo det oppklart.....WinkWinkWink
 
LOLve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1363
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 15:02
Sitat: SveinR SveinR skrev:

den er forholdvis tykk, fordi vi har støping i tankeneSmile
 
 
plast,hvitmetall eller messing støp?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 15:08
messing for så tynne ting
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1363
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 15:20
regnet nesten med det........ville kanskje gått ned 0.1 mm på tykkelsen,det blir fortsatt ganske stivt samt litt smekrere....ellers ser det jo ut til å bli en fet sakWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 15:23

du kunne vel ikkke ta det med på klubben? hvist det lar seg gjøre?

 
ps:. har du tenkt  sende dekaler til trykk for mine dekaler på gammeysken er ødelakteCryCry
 
 
ellerrs blir dete bra!Clap keep up the good workStar
 
 
må ofte rdigere på  nleggene pga dritdolig tataturAngryAngryAngryAngryAngryAngry


Endret av Stian - 22 februar 2008 kl. 15:24
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2090
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 16:58
Apropos rekkverk - om det skal være etset eller støpt.
 
Se på Jeco´s tidligere modell av Di7.
Den har etsede rekkverk i nysølv som bare er brunert og ikke lakkert.
Dette gir filigrane rekkverk som har en viss elastisitet. Ikke minst er de rimelige og hurtige å fremstille. (Man kunne faktisk "spandere et ekstra sett)?
Jeg ville ha vurdert dette alternativ fremfor messingstøp?
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2008 kl. 18:21
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

Apropos rekkverk - om det skal være etset eller støpt.
 
Se på Jeco´s tidligere modell av Di7.
Den har etsede rekkverk i nysølv som bare er brunert og ikke lakkert.
Dette gir filigrane rekkverk som har en viss elastisitet. Ikke minst er de rimelige og hurtige å fremstille. (Man kunne faktisk "spandere et ekstra sett)?
Jeg ville ha vurdert dette alternativ fremfor messingstøp?
 
Da blir det jo firkantetSmile  Og er du sikker på at det er nysølv og ikke stål?
Samt skal man ha de noe tykkere en 0.3, så blir det endel etsegrader på dem
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
morten.h Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1363
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér morten.h Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2008 kl. 01:13
grensen for hva det forsvarlig går ann og støpe.....ligger et sted mellom 0.25 og 0.3 mm uten at det blir for skjørt.... 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2008 kl. 10:35
Sitat: morten.h morten.h skrev:

grensen for hva det forsvarlig går ann og støpe.....ligger et sted mellom 0.25 og 0.3 mm uten at det blir for skjørt.... 
 
Dette kom jo an på endel faktorer da.  På små deler så kan man nok gå ned endel ja. Men tenkt at her består hele delen kun av denne tråden. Skal man unngå å ha matepunkt 1000 plasser så må man gå opp i tykkelse.  På endegrinda til Ofotbanen brukte jeg 0.4mm til et håndtak, på en 40% av delene jeg fikk tilbake var dette røket av eller støpen ikke vellykket.  Dette rangerhåndtaket er vel toppen 8mm langt, og det sier seg selv at flere cm med rekkverk i denne tykkelsen ikke ville gått. Resten av denne grinda er laget i 0.6mm og 0.8mm. Siden dette er en grind, så er det jo korte strekk og godt med matepunkt.
 
Er helt klart at 0.7mm eller 0.6mm kanskje hadde godt bra her, men for å være på den sikre siden, samt at det ikke bøyer seg bare man ser på det, så har vi valgt 0.8mm minus krympSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2090
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2008 kl. 11:26
Hei Svein!
 
Når det gjelder små detaljer rundt 0,5 mm. diameter, så legger ikke øyet merke til om det er rundt eller firkantet uten at man går "tett på".
 
Jeg må svært nærme min Di7 for å se at rekkverkene er firkantet. Perl, DJH og NMJ har brukt denne teknikken i årevis uten at jeg kan huske at det har fremkommet nevneverdig kritikk.
Det som må være viktig, er å få ned fremstillingskosntnader og lette bygging uten at det går på bekostning av det visuelle. Derfor gir etsede rekkverk maksimal uttelling i så måte.
Jeg er redd for at støpte rekkverk lett blir for grove, eller at de blir for "pinglete" når man skal håndtere loket?
Med etset nysølv som blir kjemisk svertet blir det heller ikke lakkskader om rekkverket bøyes. Slike rekkverk kan med fordel limes på.
 
Jeg er sikker på at de er av nysølv og ikke stål. På Di7 lå de på et par etseark da det var forskjellig rekkverk for ulike modeller av T44.
Har sikkert de som ikke skal brukes liggende om du vil "ta en titt"?
 
Estegrader gjør fakisk rekkverk i den diameter mer runde - eller 6-kantete.


Endret av Kjell H. - 23 februar 2008 kl. 11:34
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2008 kl. 13:30
Understellet begynner å ta formSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 mars 2008 kl. 18:28
 
 
Dette skal forhåpentligvis bli en El13 i grønn drakt en dagSmile.
 
Det kjekke er at vi er en liten gjeng i NJK-Bergen som møtes å bygger på våre El13 modeller, noen forblir røde, mens andre endrer drakt. De fleste modellene gjennomgår en "skjønnhetsløft"
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Roger Andre Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 23 februar 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 120
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Andre Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 mars 2008 kl. 21:04
Sitat: SveinR SveinR skrev:

 
 
Dette skal forhåpentligvis bli en El13 i grønn drakt en dagSmile.
 
Det kjekke er at vi er en liten gjeng i NJK-Bergen som møtes å bygger på våre El13 modeller, noen forblir røde, mens andre endrer drakt. De fleste modellene gjennomgår en "skjønnhetsløft"
 
Dette så skikkelig ut Svein, disse håper jeg du har laget flere av...Clap
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 mars 2008 kl. 22:17
Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.Star
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Håvard H Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1955
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2008 kl. 00:10
Sitat: SveinR SveinR skrev:


Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.


En milepæl, rett og slett.
Jeg er vilt nysgjerrig etter å få set denne modellen i "real life".

Nå får du komme deg til Trondheim ,hører du?
Til toppen
Henning L Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1074
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Henning L Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2008 kl. 00:47
Wowizowie! Fyttikatta, endelig, så bra den ser ut på fotoet, er vi der vi skal være nå?? Du må redegjøre for dette! Sier som Håvard, kom deg hit!
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2008 kl. 12:02
Vi er nok ikke der vi skal være ennå, men om noen år er vi kanskje der?
Denne maskinen jeg har brukt for å fremstille modellen er ikke den beste i klassen, men leverandøren som jeg bruker har kjapp og ordentlig system på levering.
 
For å "sprite" opp modellen har jeg benyttet noen etsedeler. Ved å innse begrensningene og heller lage plass til etsedeler får man en modell som holder grei kvalitet.
Delene som er etset er vindusrammen på siden, frontgrillen og sidelukene på motorkassen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Roger Andre Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 23 februar 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 120
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Andre Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2008 kl. 17:34
Sitat: SveinR SveinR skrev:

Krabaten som ble vist i Arendal. Kun en prototype, men viser godt hva ny teknologi kan "trylle" frem. Modellen er 3D modellert og deretter printet i plast.Star
 
Ja det var en fin liten en Svein...Clap Morro og se du tryller frem modeller, er det halling drivverk på denne også..?  


Endret av Roger Andre - 31 mars 2008 kl. 17:34
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1268
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2008 kl. 22:36
Svein fornekter seg ikke, han er ustoppeligSmile
 
Jeg tok noen bilder av den foran lokstallen på NelaugWink
 
Jeg får legge de som linker, siden forumet ikke engang lar meg "hotlinke" til bilder i kveld.
 
 
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1204
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 mars 2008 kl. 23:07
Dette var flotte bilder Jon Einar.. Skjeldent jeg synes at bilder av egen modell er bedre en når man holder den i hånden..  TøftCool
 
Ja det er min venn Halling som leverer igjen..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
traiNman Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 07 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 500
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér traiNman Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 april 2008 kl. 11:00
Et firma i Japan er nå i ferd med å utvikle en 3D printer (eller fres) som kan lage hele modellen, dvs med vinduer, lys, drivverk og det hele.
Løp og kjøp! 
 
Petter
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1424
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 april 2008 kl. 11:53
Hei!
 
Sitat: traiNman traiNman skrev:

Et firma i Japan er nå i ferd med å utvikle en 3D printer (eller fres) som kan lage hele modellen, dvs med vinduer, lys, drivverk og det hele.
Løp og kjøp! 
 
Petter
 
Jeg regner nesten med at det er en spesiellt gunstig og svært overkommelig pris for de som bestiller fresen i dag?
 
(Humre - humre)
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3746
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 april 2008 kl. 12:08
Sitat: Roger Roger skrev:

Hei!
 
 
Jeg regner nesten med at det er en spesiellt gunstig og svært overkommelig pris for de som bestiller fresen i dag?
 
(Humre - humre)
 
Eller om et år.
Svein S
Til toppen
 Svar Svar Side  <1234 8>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,096 sekunder.