MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg - Damnesbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg - Damnesbanen

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Weblogg - Damnesbanen
    Posted: 09 februar 2014 at 21:52
Jeg har siden en tid tilbake jobbet med Damnesbanen. En bane som jeg skal ha i kjellerestua/hobbyrommet mitt. Jeg har skrevet mye om den allerede på Facebook men jeg tenkte at dere her kanskje ville vite litt om prosjektet også. Her er linken til facebooksiden: Damnesbanen

Idéér og skisser av anlegget har Henning Larsen hjulpet meg med, og vi har hatt en fin dialog om forandringer både ene og andre veien. Jeg har over en lenger tid jobbet med å pusse opp rommet jeg har, mye pga at det var så fryktelig gulvkaldt. Nå har jeg lagt varmekabler og det har blitt et mye lunere rom å være i. Et viktig moment for et hobbyrom er at man trives der. Ellers er det jo ingen vits.

Ståa nå i februar 2014 er at jeg har fått opp noe av grunnkonstruksjonen. Idéen er at jeg banen skal være over to plan der Damnesbanen er en sidebane fra en elektifisert hovedbane. Selve Damnes, som er et fornorsket ordspill på Hell (Damn), er en liten havneby med hurtigruteanløp. Ut fra Damnes svinger jernbanen inn i vinduet jeg har startet byggingen av nå, nemlig Damnesdalen der jernbanen og fylkesveien krysser Damnselven. Videre skal jernbanen gå opp gjennom en helix til andre etasjen. Der skal det ligge en ennå ikke navngitt krysningstasjon med noe godsvognsaktivitet. Til slutt skal banen gå rundt forgreiningsstasjonen slik at sidebanen kommer inn bakveien. Dette kommer til å gi en kjørestrekning på rundt 20 meter og det langs en vegg på 4 meter og enn "halvøy" som kommer ut midt i rommet. 

Slik ser det ut nå, med en prøveoppstilling av Damnelvsvinduet.



For å finne ut hvordan jeg skal lage terrenget på anlegget kommer jeg til å lage 1:10 modeller av anlegget, dette etter en oppskrift som Henning kom med i MJ-bladet ne 2/2010.



Her har jeg allerede fått inspill til forandringer. Dette er en fantastisk måte å bygge bort problemer i et prosjektstadie. Det er mye enklere å endre på denne modellen enn når jeg skal lage den 10 ganger større.

Jeg skal oppdatere dere av og til her, men i hovedsak vil oppdateringene skje på facebook.com/Damnesbanen så lik den der! Wink
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2015 at 14:44
Det gikk ikke så bra med Damnesbanen. 
Fruen og jeg bestemte oss for å selge huset og flytte til et mindre sted. Det har vi nå gjort. Det jeg hadde bygget på Damnesbanen er revet og et nytt hobbyrom er under oppbygging. Det er bare halvparten så stort så Damnesbanen, sånn som det var tenkt blir ikke bygget.

Nå tenkes det på hva jeg kan gjøre på den veggen som finnes til disposisjon, og tankene så langt går på å lage en stasjon med fremo-grensesnitt.

På motsatt vegg i dette soverommet, så driver jeg nå på å bygge en solid arbeidsbenk av kjøkkenmøbler.
Følte at tiden var inne for å gjøre det ordentlig og profesjonelt når man først gjør det. Siden dette rommet er en del av huset på en annen måte enn et kjellerrom så ønsker jeg å holde dette rommet pent. Over benken kommer det ELFA hyllesystem, og tanken er at loddebolter o.l. skal bli montert på små hyller som jeg har i skuffene når de ikke er i bruk. Så om jeg f.eks. skal lodde sammen en vogn, tar jeg opp den loddebolten jeg skal bruke fra skuffen, hekter den i hyllesystemet, lodder, hekter den av og legger den i skuffen når jeg er klar. Om det blir sånn i praksis får man bare håpe på. Stern Smile


Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.