MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Vurderer å forholde meg til Z Scala pga plass

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Ser003 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 25 desember 2020
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ser003 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Vurderer å forholde meg til Z Scala pga plass
    Sendt: 02 januar 2021 kl. 19:38
Grunnet plassbegrensninger vurderer jeg å holde meg til Maerklin Z Scala. Finnes det de samme digitale muligheter for digital styring som for H0 systemet? Kort spurt, har Z Scala noenlunde de samme mulighetene som H0? Sporveksling, lyd, lys og røyk?
Til toppen
hamoell Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 10 juni 2012
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér hamoell Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 januar 2021 kl. 20:26
Ja det er noen muligheter for digitale Z skala lok. Märklin leverer ikke noe til sine lok, da etter Märklins uttalelser ikke vil levere digitalt når de ikke kan montere det i alle sine lok, men det kan monteres inn dekodere fra andre lev vis du finner dette, vet ikke hvem som kan leverer dekodere til Z skala. 

Min pusher: www.glm.no
Til toppen
Ser003 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ser003 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 januar 2021 kl. 21:04
Ser at ved å velge z formatet gjør jeg det vanskelig for meg selv. Kanskje N Scala har bedre muligheter.

Endret av Ser003 - 02 januar 2021 kl. 21:04
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 januar 2021 kl. 21:13
N-skala er et greit alternativ til H0 hvis man har plassbegrensninger.
Det er ingen tvil om at det er mye større muligheter i N-skala enn i Z-skala, både modellutvalg, detaljering og driftssikkerhet er mye bedre i N-skala.
Hvis man har så liten plass at man ikke greier å få til noe brukbart i N-skala, så greier man det neppe i Z-skala heller.
Det eneste måtte være hvis man har hovedfokus på veldig lange kjørestrekninger og å kjøre veldig lange tog, og ikke bryr seg noe særlig om detaljering og akkurat hvilke modeller man kjører med. i så fall oppnår man litt mer med Z-skala.

Endret av H. Lindholm - 02 januar 2021 kl. 21:16
Til toppen
Ser003 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ser003 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 januar 2021 kl. 10:23
Takker for svar 😊
Til toppen
miniclub89drg Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 28 august 2008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér miniclub89drg Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 januar 2021 kl. 14:16
Velmo i Tyskland produserer dekodere, også lyddekodere for Z-skala. Det er printkort som byttes ut med printkortet som allerede står i lokomotivet.

Her kan du lese om Velmo: Products (velmo.de)

Liste over dekodere: - Part Numbers (velmo.de)

Endret av miniclub89drg - 10 timer 51 minutter siden kl. 08:31
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.