MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Vognvekt ifm fremostandarden

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Claes Lislerud Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Medlem siden: 08 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Vognvekt ifm fremostandarden
    Sendt: 25 februar 2019 kl. 19:18
Jeg driver på å klargjøre de vognene jeg skal ha med på treff å i den forbindelse så sjekker jeg vektene på vognene.
Slik jeg forstår av standarden så skal vekten av en vogn regnes ut av vognlengden (mm) x 0.5 g + 30 g (for en toakslet vogn)
Det vil da f.eks. gi 95 g for en G4 vogn.
Stemmer det?

Endret av Claes Lislerud - 25 februar 2019 kl. 19:20
Modellhilsen

Claes
Til toppen
Johannn Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 09 april 2011
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Johannn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 februar 2019 kl. 21:35
No er ikkje eg noko fremoist, men har hatt tysk på ungdomsskolen for mange år siden.
Eg les denne slik at for vogner med lengde mellom 100-180mm så er det 30g + 0,5g x vognlengde i mm, rett frem.

Så om din G4-vogn er 130mm lang så er det rett at den skal ha ein vekt på 95g
(har ikkje slike vogner selv)

Om vognen din er kortere enn 100mm så tar du 30+0,5x lengde i mm, svaret du då får ganger du med 0,9 så har du vognvekten.

Om vognen din er lengre enn 180mm gjør du akkurat same utrekning, men ganger svaret med 1,2.
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 februar 2019 kl. 22:14
Jeg laget en Googleregneark for å regne ut vognvekt ut fra den formelen.
Bare å regne i veg:

MVH

DC

Nå har jeg gitt opp sporvekselen på Steinsnes
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,070 sekunder.