Vinter i hagejernbanen |
Post Reply |
Author | |
jlo
Viderekommen Joined: 30 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 mars 2010 at 23:30 |
Det er ikke lett å være hagejernbaneentusiast når banen er dekt av 70 cm snø.
Men våren nærmer seg og da er det mye oppspart byggelyst som kommer ut....
|
|
Hagen
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjent problem det der
Men ikke noe er som tvungne avbrekk for å holde interessen ved like :) |
|
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
|
Amatøren
Viderekommen Joined: 11 mars 2010 Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ved bare å se på bilde kunne de se ut som snøskred over toglinjen..
|
|
Hagen
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er fra 2008, men den gangen greide jeg å holde banen oppe nesten frem til jul |
|
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vet lite om hagejernbane, men oppfatter det slik at lokene går på batteri og at det dermed ikke er strøm på skinnene....?
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
... eller live-steam.
Bare det ekte er godt nok for enkelte ... |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Hagen
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg fått gravd frem en del av min bane, og på enkelte steder, der banen går på "stylter", var det ganske greit, med bare 20cm snø over.
Men på et sted har snøen fonnet seg, så der er det nærmere 150cm ned til skinnene Så jeg måtte gi opp i går, men kanskje får jeg fortsatt litt i dag, og da er det snart kjøring |
|
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
150 cm snø over ...
.. det burde vel borge for tunnel ..? |
|
Bjørn Egil
|
|
Amatøren
Viderekommen Joined: 11 mars 2010 Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skibrenneren foran på loket for å smelte hull i sneen? Er det det du mener.....?
Skulle vært morsom med bilde av det... |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rune Hagen trenger kanskje ingen skibrenner foran, han kan vel bare fyre lok"ene xtra, xtra
|
|
Bjørn Egil
|
|
Hagen
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selv om jeg skulle ønske jeg hadde, så har jeg per dags dato ingen dampkokere
Tror det har sammenhang med at jeg ikke har vunnet i Lotto i det siste, eller noensinne Så litt avhengig av føret og lok er det strøm i skinner eller batteri. Og hårføner/varmepistol og batteri er en skikkelig dårlig kombinasjon Edited by Hagen - 22 mars 2010 at 13:33 |
|
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje noe sånt som dette ville virke ... |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Finn
Nykommer Joined: 06 april 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal til med bygging nå i vår. Noen som kan fortelle hva som er best underbygging med tanke på telehiv? Og ikke minst lodder man skinnene for å hindre at det oppstår åpninger i skinneskjøter? Vurderer radiostyring og batteridrift. Noen tips der? |
|
Finn
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har sett at man slår f.eks. impregnerte trestolper ned i bakken - slik at bare 2-5 cm av stolpen er synlig. Så fester man impregnerte planker liggende oppe på stolpene som igjen sporet festes til.
Da kan du legge ballast rundt skinnene og videre ut over kanten på plankene slik at ballasten går videre over i landskapet rundt. Denne måten gjør i hvert fall at sporet ikke blir så mye utsatt for telehiv. Da kan du også skru fast skinnene og legge strømforsyningen parallelt under de impregnerte plankene. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Hagen
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er gode måter og gode måter, og dårlige måter Uansett hva du gjør så må du ikke lodde alle skinneskjøtene, da vil du faktisk på solslyng. Skinnene må enten legges tett på den varmeste dagen som potensielt kan oppstå (ikke praktisk mulig, da legger ihvertfall ikke jeg skinner) eller så må du legge de med et lite rom for ekspansjon i hver eneste skinneskjøt, ca 1mm, men ikke for mye for da vil skinnene trekke seg helt ut av skjøten i vintermånedene, jeg sliter med det akkurat nå. Når de senere utvider seg igjen er det nemlig ingen garanti for at de treffer skinnelaskene For å sikre elektrisk kontinuitet har jeg loddet små ledninger over skjøtene, det skal strengt tatt ikke være nødvendig, men en kranglete skjøt vil ødelegge "stemningen" før eller senere. Når det gjelder underlag har jeg hatt mest hell med sement, jeg har også en oppbygd del der påler er slått ned til de treffer grunnfjell/fylling. så har jeg lagt bord på høykant (som spikerslagene for et gjerde) på hver side av stolpene, for å unngå vridning i bordene som i noen tilfeller kan skje dersom du bare legger dem rett på pålene. Du kan eventuelt avslutte med et bord på toppen. Det viktige er å få bordene på utsiden av svillene, ellers vil fottrafikk fort knekke yttersiden av svillene. Også et problem jeg har. Det er en fordel å kunne gå på skinnene for snørydding og annet vedlikehold, i så fall må den underliggende strukturen tåle slik trafikk. Edited by Hagen - 06 april 2010 at 12:37 |
|
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
|
Amatøren
Viderekommen Joined: 11 mars 2010 Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Spennende lesing!! Har du noen bilder som beskriver fremgangsmåten? Eller skisser å scanne inn som kan hjelpe oss som (snart) er i start gropen? Edited by Amatøren - 06 april 2010 at 15:59 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |