Valg av H0 skinnesystem? |
Post Reply ![]() |
Author | |
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 18 januar 2013 at 00:21 |
Peco code 75 er et greit valg. Men Pecos veksler er ikke særlig like norsk forbilde rudnt der tungene ender og stillsvilla ligger. Det går det imidlertid an å fikse på ganske enkelt dersom man ikke bruker PEcos egne pensemotorer, men Tortoise el.l. Da kan man fjerne svillene på hver side av stillsvilla og erstatte de med et par lange sviller etter norsk standard. Bildet nedenfor viser hvordan vi har gjort det på TMJK-anlegget.
![]() |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Jan-Kristian ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 17 januar 2013 Status: Offline Points: 38 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for svar
![]() Har forsåvidt slått fra meg geoline, spesielt med tanke på geometrien som du beskriver Heine. Ballasteringen er forøvrig knall bra på Lions anlegget og det stemmer jo det at det faktisk var slike skinner som dere benyttet. (liten forglemmelse bare). Uansett så har jeg trolig forstått det slik at det er flere gode alternativer ved valg av skinner tilpasset Norsk forbilde.
|
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Ballastere geoline blir det samme som å ballastere Märklin C-skinner (som du har sett på Lions-anlegget). Det kan bli veldig bra, men jeg ser ikke noe poeng i å bruke penger på slike ferdige skinner for en som er komfortabel med fleksible skinner og legging av disse. Da er du mye mer fri til å skape din egen geometri. Hva som er best av Peco, Tillig eller andre må andre svare på.
![]() Mvh Heine |
|
![]() |
|
Jan-Kristian ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 17 januar 2013 Status: Offline Points: 38 |
Burde sjekket andre tråder først enig i det
![]() Derimot skinnevalg så syns jeg Peco code 75 ser ut som et godt alternativ. Tillig Code 83 har jeg også oppfattet som et godt alternativ. Kan disse være gode alternativer i forhold til Norsk forbilde, eller er det andre gode alternativer som anbefales? |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Velkommen!
Det er ikke meningen å være avvisende, men siden det ganske nylig gikk en diskusjonstråd her på forumet om digitalsystem, vil jeg anbefale deg å søke den opp ![]() Andre må komme med erfaringene ang. ballastering av DC-skinner ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Hei
forum.
Jeg holder opprinnelig på med analog N-skala, men ønsker nå å lage et digitalt anlegg i H0 normalspor og kjøre Norskt. Er det noen som kan komme med anbefalinger til digitale systemer samt valg av skinner? Det blir nok likestrøm som kommer til å gjelde. Har vurdert Roco geoline, men er litt skeptisk til realismen. Hvordan er det å ballastere disse? Bør det kanskje velges f.eks Peco skinner istedet for? Tar gjerne i mot tips ![]() |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |