MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ujevn gange NMJ-lok over penser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ujevn gange NMJ-lok over penser

 Post Reply Post Reply
Author
Kenneth1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 januar 2014
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kenneth1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ujevn gange NMJ-lok over penser
    Posted: 14 februar 2021 at 20:04
Hei Smile

Har børstet støv av en gammel hobby jeg har hatt.

Har laget til et skifteområde med bruk av Marklin K-skinner, men opplever veldig ujevn gange over penser og krysspenser. Dette gjelder for lok fra NMJ (EL17 og EL14) samt EL16 fra Roco. Opplever at jeg må ha "fart" gjennom skifteområde for at lokene ikke skal stoppe opp - selv da er hastigheten veldig varierende.

Er det noen andre som har opplevd problemer med dette og som har en løsning for å få jevn gange?

Vil det være en løsning å montere inn kondensatorer i lokene?

mvh Kenneth


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2021 at 20:37
Har disse lokene uisolerte ("ekte") AC-hjul, eller isolerte hjul med strømopptak på begge sider? Om det siste er tilfelle, kan problemet tyde på at loket bare får strøm fra hjulene på den ene siden. Jeg ville sjekket strømopptaket nøye.

Edited by TorsteinS - 18 februar 2021 at 23:17
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2021 at 15:44
Enig med Torstein.

For øvrig er det (nesten alltid) en fordel med en power pack Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Kenneth1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 januar 2014
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kenneth1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2021 at 19:52
Takk for svar Smile

Har forska litt mer på dette, og lokene som har blitt testa med har alle AC-hjul.

Det virker som at det er litt dårlig kontakt i midtlederen noen steder. Har notert meg noen plasser lokene stopper og pusset litt på midtlederen for å få bedre kontakt. Dette ser ut til å fungere.

Noen andre som har opplevd lignende problemer?

Har lest litt på Marklin-forum, og det virker som det går litt igjen at flere sliter med sporveksler av type K.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2021 at 15:59
Jeg håper da ikke det! Dvs at K-veksler er problematiske Wink
... driver nettopp å bygger 3 skyggestasjoner med K-materiell. Etter å ha lagt ut første del (løst), testkjørte jeg alle strekk med ganske beskjeden hastighet uten problemer.
Da med kun én strømtilførsel på enden av en butt, men ferdig er målsettingen at hver skinnebit har sin separate strømtilførsel i tillegg.

Erfaringen min (fra C-skinner) er at midtkontaktene holder seg bra rene ved jevnlig bruk Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.