Ujevn gange NMJ-lok over penser |
Svar ![]() |
Forfatter | |
Kenneth1 ![]() Viderekommen ![]() ![]() Medlem siden: 06 januar 2014 Land: Norway Status: Utlogget Points: 7 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14 februar 2021 kl. 20:04 |
Hei
![]() Har børstet støv av en gammel hobby jeg har hatt. Har laget til et skifteområde med bruk av Marklin K-skinner, men opplever veldig ujevn gange over penser og krysspenser. Dette gjelder for lok fra NMJ (EL17 og EL14) samt EL16 fra Roco. Opplever at jeg må ha "fart" gjennom skifteområde for at lokene ikke skal stoppe opp - selv da er hastigheten veldig varierende. Er det noen andre som har opplevd problemer med dette og som har en løsning for å få jevn gange? Vil det være en løsning å montere inn kondensatorer i lokene? mvh Kenneth |
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 25 januar 2011 Land: Norge Status: Utlogget Points: 1128 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har disse lokene uisolerte ("ekte") AC-hjul, eller isolerte hjul med strømopptak på begge sider? Om det siste er tilfelle, kan problemet tyde på at loket bare får strøm fra hjulene på den ene siden. Jeg ville sjekket strømopptaket nøye.
Endret av TorsteinS - 18 februar 2021 kl. 23:17 |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1070 |
Enig med Torstein.
For øvrig er det (nesten alltid) en fordel med en power pack
![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Kenneth1 ![]() Viderekommen ![]() ![]() Medlem siden: 06 januar 2014 Land: Norway Status: Utlogget Points: 7 |
Takk for svar
![]() Har forska litt mer på dette, og lokene som har blitt testa med har alle AC-hjul. Det virker som at det er litt dårlig kontakt i midtlederen noen steder. Har notert meg noen plasser lokene stopper og pusset litt på midtlederen for å få bedre kontakt. Dette ser ut til å fungere. Noen andre som har opplevd lignende problemer? Har lest litt på Marklin-forum, og det virker som det går litt igjen at flere sliter med sporveksler av type K.
|
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |