MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Ujevn gange NMJ-lok over penser

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Kenneth1 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 06 januar 2014
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kenneth1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Ujevn gange NMJ-lok over penser
    Sendt: 14 februar 2021 kl. 20:04
Hei Smile

Har børstet støv av en gammel hobby jeg har hatt.

Har laget til et skifteområde med bruk av Marklin K-skinner, men opplever veldig ujevn gange over penser og krysspenser. Dette gjelder for lok fra NMJ (EL17 og EL14) samt EL16 fra Roco. Opplever at jeg må ha "fart" gjennom skifteområde for at lokene ikke skal stoppe opp - selv da er hastigheten veldig varierende.

Er det noen andre som har opplevd problemer med dette og som har en løsning for å få jevn gange?

Vil det være en løsning å montere inn kondensatorer i lokene?

mvh Kenneth

Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 februar 2021 kl. 20:37
Har disse lokene uisolerte ("ekte") AC-hjul, eller isolerte hjul med strømopptak på begge sider? Om det siste er tilfelle, kan problemet tyde på at loket bare får strøm fra hjulene på den ene siden. Jeg ville sjekket strømopptaket nøye.

Endret av TorsteinS - 18 februar 2021 kl. 23:17
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 februar 2021 kl. 15:44
Enig med Torstein.

For øvrig er det (nesten alltid) en fordel med en power pack Smile
Bjørn Egil
Til toppen
Kenneth1 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 06 januar 2014
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kenneth1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 februar 2021 kl. 19:52
Takk for svar Smile

Har forska litt mer på dette, og lokene som har blitt testa med har alle AC-hjul.

Det virker som at det er litt dårlig kontakt i midtlederen noen steder. Har notert meg noen plasser lokene stopper og pusset litt på midtlederen for å få bedre kontakt. Dette ser ut til å fungere.

Noen andre som har opplevd lignende problemer?

Har lest litt på Marklin-forum, og det virker som det går litt igjen at flere sliter med sporveksler av type K.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.