MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Trix T44

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
netrom Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 03 januar 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér netrom Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Trix T44
    Sendt: 03 januar 2014 kl. 21:06
Jeg har 2 stk Trix T44 som stopper opp i veksler og noen ganger også på rett skinne.
Jeg har forsøkt rengjøring av hjul, strømopptak og skinner og som ser ut til å hjelpe noen minutter, men så er det på'n igjen.
Jeg kjører digitalt med Roco multimaus og Fleischmann profiskinner.
Jeg har ikke liknende problemer med andre lok fra Roco, Jeco, NMJ, Heljan, Hobbytrade, ESU og Piko.
Bortsett fra NMJ Skd 224 som går som en gammel Lima.

Er det noen som har erfaringer ang. dette og som har noen gode råd på lager ?
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2014 kl. 11:09
Du er nok "offer for Märklins selv-lovpriste SDS-motor". Denne tåler dårlig spenningsbortfall.
Strømopptaket i dette lok er også mangelfull grunnet brunerte hjul. - Sjekk også sleperne for strømopptak på baksiden av hjulene. De er ikke alltid like godt justert.

Leser at mange svensker bytter ut SDS-motoren til en konvensjonell likestrømsmotor på dette loket for å få det til å fungere bedre.

Skd 224 har en feil i gearkassen. Det gjør at loket "spinner konstant" når det kjører da ene akslingen roterer ca.10% langsomere/hurtigere enn den andre. Dette forbedrer ikke kjøreegenskapene.
NMJ vet om dette men har hittil ikke gjort noe med det.
- Kanskje det hadde hjulpet å sende inn denne modellen kollektivt for utbedring?
Til toppen
netrom Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 03 januar 2014
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér netrom Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 januar 2014 kl. 20:25

Jeg ser det er mange med Trix T44 problemer på svenske forum.

Mange forslag til løsninger er det også, bl.a. som du sier å bytte ut SDS-motoren.

Andre forslag går på å legge i mer vekt og å bytte ut hjulene som har gummiringer.

I første omgang har jeg pusset alle hjulene rimelig blanke med stålbørste/penselbørste på Dremel.

Foreløpig er jeg opptimistisk etter å ha kjørt i omtrent en time uten problemer.

Hjulene er fortsatt blanke og fine, så nå går jeg løs på hjulene til T44 nr.2.

Føljetongen om Skd 224 går også videre her på forumet ser jeg, og vi bør vel ikke være fornøyde før NMJ foretar seg noe positivt vedr. den saken.

Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2014 kl. 12:04
Det kan bli spennende å se hva Märklin/Trix gjør med sin T44 i 2014-utgaven?!

- Tror SDS-motoren er "pensjonert for godt" og det kommer en likestrømsmotorløsning? - I så fall er det håp for tidligere leverte modeller med å få tak i en slik motor (m/ eventuell adapter) som reservedel.
Til toppen
Wickerman Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Wickerman Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2014 kl. 16:42
Kjøpte ikke Trix sin etter som den ikke har gått i Norge, samnt det som har blitt nevnt om motoren.

Jeco har 3 T44 som NSB tidligere leide inn for bruk på i Norge. T44.318 fra første serie(Orange), og T44.272 fra siste serie som gikk blant annet ¨på Nordlandsbanen. Loket var i Norge som orange og blå. SÅ har de et T44 til som ikke har kommet, men er annonsert i modell fra Jeco. Som har gått i Norge. Men ikke alle er opptatt av nr så lenge det er en T44.

Min Jeco T44 går i alle fall bra.
A matter of life and death
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 april 2015 kl. 18:24
Kanskje tid for en ny oppdatering om T44?

Jeg ser at de nye utgaver av dette loket fra Märklin og Trix har fått LIKESTØMSMOTORER og ikke de "geniforklarte Sinus-motorene".
Dette har skjedd i all stillhet - og uten at Märklin har på sedvanlig måte har skrytt av forbedringen: "Nå endelig med skikkelige kjøreegenskaper og likestrømsmotor!" - Eller som de bruker å si i Göppingen "Das Warten hat sich gelohnt".

Nå er det dessverre ikke like enkelt å bytte motor i tidligere modeller. Den nye motoren er mye mindre og man har måtte endre chassis.

- Lover godt for den norske MTAS-utgaven.
Til toppen
Terje Storjord Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Terje Storjord Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 april 2015 kl. 23:29
Hm, kjøpte en Trix MTAS med fabrikklyd sent i fjor høst, dårlige gangegenskaper, stoppet hele tiden, muligens pga multiprotokolldekoderen (jeg kjører DCC), hevet kjøpet, sendte det tilbake og turde ikke skaffe meg et nytt. Min gamle Trix SJ T44 - med Sinus og fabrikkdekoder, uten lyd går derimot problemfritt.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 april 2015 kl. 10:18
Nå er ikke Märklins dekodere allverdens heller - men jeg tror kanskje du har hatt et problem med strømopptaket på MTAS-utgaven din med alle stoppene du har registrert?
Det kan anbefales på Trix-utgavene av T44 å erstatte de 2 hjul/aksler som har gummiringer med helmetallhjul. Det senker trekkraft noe - men bedrer strømopptaket.

Sinusmotoren er kun brukbar på digitaldrift. - Kjør analogt, så ser du forskjell.
Da T44 kom med sinusmotor, ble den slaktet for dårlige kjøreegenskaper på svenske forum.
Til toppen
hamoell Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 10 juni 2012
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér hamoell Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 april 2015 kl. 14:25
Problemet med Trix sin T44 er at den bare tar opp strøm i den ene boggien. Det kan se ut som det er opptak i begge, men det er ikke slik. Har selv testet dette på testskinne, men har ikke kommet frem til noen løsning på problem enda. Jobber med saken for en kunde og kan komme tilbake med løsning når den finnes vis det er ønskelig

Min pusher: www.glm.no
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 april 2015 kl. 16:36
Vel... min Trix T44 376 som har katalognummer 22352 har strømopptak på begge boggier og alle hjul.
Det virker for meg som at den modellen du har, er basert på en ombygget Märklin der slepeskoen er byttet ut med strømopptak og det er skiftet hjul på?
Har Trix endret på dette, så kan det forståes?
Man får kjøpe strømopptaket som klipses på i stedet for slepesko - men kontaktblikket på boggien leveres ikke som reservedel, pussig nok.
Man kan enten lage et slikt selv av en liten messingbit - eller lodde ledning direkte på strømopptaket på din modell.
Til toppen
hamoell Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 10 juni 2012
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér hamoell Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 april 2015 kl. 16:47
Nå tenkte jeg på det første innlegg på denne siden. Det står ikke hvilken trix modell han har, men tok utgangspunkt i dette og en ny modell rett fra eske som jeg teste da en kunde kom i butikk med samme problem

Min pusher: www.glm.no
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 april 2015 kl. 17:17
Det kunne være interessant å vite hvilke modeller det er snakk om?
- Også reservedelsliste er interessant. Der kan strømopptak på begge boggier være med?

- Det skulle ikke forbause om man utelukkende bytter hjul og slepesko på en Märklin-utgave for å lage en Trix T44 i seinere utgaver? - I så fall forstår jeg godt at loket har problemer med strømopptak!
Jeg antok i det minste at strømopptak og gummiringer var likt på alle lok og utgaver hos Trix.
Det er kanskje rasjonelt for Märklin å ta noen lok til side i en produksjonsserie og bare skifte slepesko med strømopptak samt hjul i stedet for å kjøre en ekstra serie med annen kabling i begge boggier for Trix?

Synes det er trist at dette problem oppstår - det er helt unødvendig og løst på tidligere utgaver - bare ikke motoren.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 desember 2017 kl. 15:36
Sjekk din MTAS T44 i Trix-utgave (22837)

Märklin har slurvet med kvalitetskontrollen på noen av lokene. Da får loket kun strømopptak på én boggi.
Det er Svensk MJ-forum som har oppdaget dette. http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20282.0.
Det ser ut til at ene siden av strømopptaket ender i - ingenting! Slik som det var loddet på mitt lok, var punktet det var loddet på en ikke aktiv del på hovedprintplaten.
Det er 2 små motstander i serie (en fra hver boggi) med strømopptaket. Den som sitter under motorenden (lang ende) skal loddes på den andre siden (høyre og ikke venstre) for at strømopptaket skal få virkning.

Det er vel solgt noen lok i Norge også?

For øvrig kan 2 akslinger byttes ut for å få optimalt strømopptak på dette loket. Da byttes de akslingene som har en gummiring til massive metallhjul. Det setter ned trekkraften noe.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,109 sekunder.