MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trix EL10 innstillinger ESU  Lokpilot V4
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trix EL10 innstillinger ESU Lokpilot V4

 Post Reply Post Reply
Author
Trope View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trope Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trix EL10 innstillinger ESU Lokpilot V4
    Posted: 26 september 2020 at 18:01
Har en Trix EL10 med ESU Lokpilot V4 dekoder. I et forsøk på å endre på akselerasjon og bremsehastighet med en nyanskaffet ESU lokprogrammer gikk ikke loket lengre. (Er desverre ikke stødig på lokprogrammern og det blir litt prøving og feiling) Har derfor satt CV8 til verdi 8 for å resette dekoderen til fabrikk innstilling. Loket har nå fått adresse 3 og lysene virker, men det går hakkete og bråker. Har lest et sted at dette lokket ikke har fempolet motor og hvordan må dekoderinstillingene være for at det skal gå pent igjen. Har et lok til men med Lenz dekoder som går normalt, men her må også akselerasjon og bremsehastighet justeres.
Håper noen kan hjelpe meg med rette verdier og innstillinger for ESU dekoderen.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2020 at 22:11
Min har original dekoder og går greitt. Så litt vanskelig å gi konkrete råd uten å ha vært borti akkurat samme tilfelle. Ofte må man prøve seg fram. Men: Skjønner du har lokprogrammer. Oppdater dekoderen til seneste firmware, så får du autotune! Funker som fjell. Fikk en polar di4 med originalt tomotors treskeverk til å gå silkemykt med den funksjonen (og den er ikke et lett tilfelle!). Dessverre bare dokumentert i tysk lp4 manual. Sett loket på en skinnebit lang nok til 2 sekunder fullgass. Pass på at ingen funksjoner er aktive. Skriv så 0 i cv54 og aktiver f1. Da stiller alt seg inn automagisk. Lykke til!
Back to Top
Trope View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trope Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2020 at 04:28
Takk for gode råd på forumet og hyggelig service hos NMJ. Etter reset og autoinstilling gikk lokomotivet fremdeles ikke som det skulle. Med god service fra Knut hos NMJ ble dette løst. Det var ingen feil i innstillingene på dekoderen etter reset, men skruene til lokkåpa som måtte løsnes litt da det er svært trangt og kåpa låste delvis drivverket .
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2020 at 18:43
Bra du og Knut fant ut av det! Ja, det er trangt under kåpa på den der :-)
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2020 at 15:48
Ah! Den "glemte feilen". Jeg har vært i lignende problemer med lok og ikke skjønt ting og prøvd alt mulig. Bare for oppdage at en skrue har sittet for løst eller stramt. Det er i hvert fall ikke det første jeg tenker på. 
Ellers er det bare å takke for tipset om autotune, den funksjonen skjente ikke jeg til.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.