MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tre-plattform/ plattformkanter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tre-plattform/ plattformkanter

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tre-plattform/ plattformkanter
    Posted: 29 juni 2013 at 13:41
Heisann!
Er det noen her som har noen bra ideér på å lager treplattformer og plattformkanter i stein?
Tenkte noe alà NMJ's plattformsett.


Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 15:38
Ingen som har tips til noen forhandlere som kan ha noe som er tilnærmet likt steinkantene og treplattformene i settet til NMJ?

Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 16:13
Vet ikke om noen andre som har de plattformene på lager, men de kan vel være et spennende utgangspunkt for scratchbygging også? På første side i denne tråden her er det endel bilder fra plattformbygging som kanskje kan gi deg litt inspirasjon..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 16:30
Har vært inne på tanken, for det mest artige for min del er å lage selv, selvom jeg ikke har laget så mye selv enda.
Har sett på forumet at det er noen som kjøper plank i HO størelse på nettet i utlandet, men jeg har aldri handlet på nettet i utlandet før. Virker litt komplisert da man kan gjøre sånn og sånn for å slippe toll, avgifter osv.. Ellers blir det veldig dyrt?
Steinkanten kan man kanskje lage støpeform på selv? Usikker på det området også..

Forøvrig har jeg fulgt med på Tjetlands bygging, å det blir utrolig bra
Men han skriver jo på den siden du linket til at han har brukt NMJ's plattformsett
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 17:14
Ja, jeg så det var NMJ steinkanter har brukte, men de bør vel også være kurante å støpe eller få til på noe vis. Forøvrig er det ikke noe mystisk i å handle fra utlandet, jeg gjør det stadig vekk når det jeg vil ha ikke er å få tak i her i Norge. Det viktigste er å holde seg til kjente butikker og bruke kredittkort, ikke debet, så kan du evt gå på kredittselskapet om det blir noe krøll. En PayPal-konto er også kjekt å ha, slikt at transaksjonen går via de.

Når det gjelder toll, mva osv er det litt opphausa mener jeg. Klart det er surt å betale avgifter til staten hvis man handler såvidt over 200kr, men hvis det er så lite man skal ha kan man jo like gjerne passe på å ikke krysse den grensa, opp til 200 koster det ingenting. Mellom 200 og 1000 er det forenklet tollbehandling, og posten tar seg godt betalt for dette, så hvis du først passerer 200 er det like greit å handle litt til så du er oppunder 1000, pass bare på variasjoner i kursen så du ikke bikker 1000kr-grensa. Pass også på at fraktkostnadene er spesifisert utenpå pakka, for dette skal ikke regnes med i grunnlaget.

Forøvrig kan du også oppleve at pakka dumper rett ned i postkassa uten krav av noe slag, hvis den er liten nok, sånt er gøy!Big smile

Hvis du bor på østlandet er jo også poste restante et alternativ, da kan du få sendt varene til et svensk postkontor som har dette (f.eks Strömstad) og hente pakken der. Du kan handle for opptil 3000kr hvis du ikke er ute av landet mer enn 24 timer, er du i utlandet mer enn et døgn er grensa 6000 om jeg ikke tar feil. Og uansett blir det vanskelig for tollerne å bevise hvor lenge du har vært borte...Wink

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 18:14
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Hvis du bor på østlandet er jo også poste restante et alternativ, da kan du få sendt varene til et svensk postkontor som har dette (f.eks Strömstad) og hente pakken der. Du kan handle for opptil 3000kr hvis du ikke er ute av landet mer enn 24 timer, er du i utlandet mer enn et døgn er grensa 6000 om jeg ikke tar feil. Og uansett blir det vanskelig for tollerne å bevise hvor lenge du har vært borte...Wink

Svein
Beløpsgrensene du oppgir er korrekte, men når det gjelder å bevise hvor lenge du har vært  borte er faktisk ikke det tollerenes problem, men ditt... Det er deg om i worst case må dokumentere at du ikke ngjør noe ulovlig, men har vært borte over 24 timer.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Credit View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Credit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 18:15
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

  Og uansett blir det vanskelig for tollerne å bevise hvor lenge du har vært borte...Wink

Svein


Er vel heller du som må bevise at du har vært utenfor landet i over 24 timer..
Truls Rasmussen
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 18:23
Takk skal du ha Svein!
Da skal jeg sjekke ut litt I utlandet på plank i HO. Veit det er en post ett eller annet sted på forumet om en som hadde handlet plank i div dimensjoner i HO.

Forøvrig bor jeg 30 min fra Töcksfors og fatter har camping ved Årjeng så jeg har lyst å prøve å få postet det dit. Kan jeg da poste i mitt navn til Töcksfors? Eller må jeg ha en adresse i Sverige? Blir det spørsmål om hvor lenge jeg har vært i Sverige, kan jeg bare si jeg har vært på camping

Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 18:45
Du må sende til et poststed som har poste restante, så det begrenser seg litt. Hvis du går inn på posten.se og søker på poste restante der, ser du hvilke postkontor som tilbyr dette. Strømstad hadde dette tidligere, men det er mulig de har sluttet med det.

Når du skal ha noe sendt poste restante oppgir du bare adressen slik:

Navnet ditt
Poste restante
Postnr Poststed

Så vil pakken ligge på postkontoret der til du henter den. Du får ingen varsel om at pakken har kommet så du bør holde deg oppdatert, evt ringe postkontoret med jevne mellomrom og sjekke, vet ikke hvor lenge pakken kan ligge før den evt blir returnert.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 19:20
Kapler lager treplank i alle dimensjoner.
Www.kapplerusa.com
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 20:23
Strömstad har fortsatt Poste Restante tjeneste men kun på kontoret ved Prästengen som kun er åpent på hverdager.
Terje V.
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 20:41
Takk for svar dere
Både Strömstad og Karlstad er kun hverdagsåpent, men har muligheter for å jobbe inn dager så det blir nok ikke noe problem. Får ta det som en tur, og systembolaget ligger jo på begge steder så da får man med seg mer nyttige ting Eneste er at de sender varen i retur etter 30dager om den ikke blir utlevert, så får sjekke ut litt ang e-mail kontakt/ telefon.
Har du bestilt fra kapler før Arne? Tenkte på ca leveringstid.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2013 at 22:14
Bare en liten kommentar når det gjelder Poste Restante Sverige.
Det er postens Företagssenter som håndterer Poste Restante.

Jeg benytter følgende leveringsadresse:
Poste Restante
'Eget navn'
Företagssenter
'Bedriftssenterets adresse'

Dette fungerer utmerket, men (i alle fall i Strömstad) fåes ingen melding om at pakken er ankommet.
Du må ringe eller møte opp, og pakkene sorteres på 'Eget navn'.

Det beste er om den du handler fra registerer 2 adresser:
- PR adressen i Sverige som leveringsadresse
- Din norske adresse som faktura-adresse
Bjørn Egil
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2013 at 01:48
Om du handler fra USA så kan du likegjerne få det tilsendt til Norge.
Poste Restante er kun nyttig for forsendelser innenfor EU, da varene ikke passerer en tollgrense.
Om det ikke er endret i det senere, så er liggetiden på postkontoret bare to uker.
Og frakt blir inkludert i MVA-utregningen om vareverdi overstiger 200NOK.
Kan du ikke bevise at du har vært utenfor rikets grenser i over 24T, så er det 3000NOK som gjelder som frikvote. Enhver kvittering fra dagen før er fin å vise frem. Men hvem blir egentlig stoppet på grensa annet enn nedlassa biler fra østlige land? Sist jeg ble stoppa var i forrige århundre..
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2013 at 12:08
Ok. Da er det ikke vits med poste restante så lenge jeg bestiller fra USA.
Men leste på posten.se sine sider at poste restante pakker blir liggende i 30dager føre den blir sendt i retur.

Kvittering kan jeg fikse. Er jo stadig på andre siden av grensen å handler. Men kan forsikre deg om at det er blitt hyppige kontroller av både utenlandske og norsk registrerte biler over Ørje grensa idet siste. Jeg har nok blitt stoppa 4 av 6 ganger siden nyåret. Og jeg kjører ikke kassebil engang.

Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2013 at 13:55
Skjønner vi får passe oss om vi passerer Ørje da :)
Kjekt å bo nære grensa! Jeg gjør ikke det men har hatt "postmottak" i både Tyskland og Sverige som har videreformidlet. På to uker så har begge meldt hjemflytting :(
Så greit å vite at liggetia på postkontoret har blitt utvidet til 30 dager, blir nok turer til Prästengen igjen fremover!
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2013 at 18:15
Hehe. Så sant du ikke kjører en varebil som subber asfalten går det nok bra :) De har aldri gått igjennom bilen min, kun spurt hva jeg har handlet. Har jeg med ett brett pils, snus og bacon, sier jeg det å da blir jeg vinka videre :)
Ok. Det hørtes ikke bra ut.
Stod ihvertfall det når jeg søkte poste restante på posten.se. Kanskje forskjellige regler fra postkontor til postkontor?


Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2013 at 12:22
Men tilbake til byggematerialer...
Treverk i passende dimesjoner finnes i en rekke hobbybutikker - let etter materialer for modellfly eller modellbåter - de har mange nyttige dimensjoner for selvbygg.
 
Ellers kan jeg sterkt anbefale Evergreen styrenplast som finnes i plater og som ferdige dimensjoner. Suverent til selvbygg. Evergreen føres av blandt andre NMJ på Strømmen!
 
OlavM
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2013 at 18:04
Takk for tips!!
Jeg har tittet litt på styreneplast, men tror det blir bedre med tre. For det første så er det lettere å forme plattform forbilderiktig med små trefliser enn plast som er ett stykke, da gjerne ramma til platformen er hel rundt og bord blir kappet til inni ramma og for det andre er det blant annet liggende wedderboard og "pynte"stolper på den to av stasjonsbygningene jeg skal har som forbilde.
Tenkte å ta en tur til NMJ Ensjø til helga å forhøre meg litt, ellers har Kapler stort sett det enn trenger. Må bare få sjekka pris på frakt osv først.

Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.