MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

trenger byggetips for byggesett i resin

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Johnnyboy1 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 19 oktober 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Johnnyboy1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: trenger byggetips for byggesett i resin
    Sendt: 13 april 2021 kl. 14:46
Jeg har kjøpt meg noen husbyggesett i resin fra artitec, og jeg har noen spørsmål om bygging.
Delene i settene har til dels ganske tykke ekstra lag av resin som må fjernes før delene kan settes sammen. Resinen er ganske hard og vanskelig å skjære i med skalpell. Noen tips til hvordan den ekstra resinen kan fjernes?
Noen deler av f eks vegger er skjeve. Resinen virker sprø og jeg mistenker at den knekker lett om jeg forsøker å bøye delene. Noen tips til hvordan jeg kan rette dem ut?
Til toppen
Thomas F Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 12 desember 2007
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thomas F Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 april 2021 kl. 16:23
For å rette ut platene, kan du legge de i vann med ev press over så retter de seg.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 april 2021 kl. 16:34
Det skal legges i varmt vann, da blir plasten myk og kan bøyes.
Til toppen
TeVe Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 08 desember 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér TeVe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 april 2021 kl. 18:42
Varmt vann, mer enn 60 grader celsius om det er nyere byggesett. Eldre pur-avstøp formet seg nesten i håndvarme.

Om det er hele flaten som skal avrettes ved for mye støp, så fest et grovt våtslipepapir på en glassplate med et par lag avispapir under. Fukt og slip i roterende bevegelser. Husk, man skal aldri slipe pur-støp tørt, da de fine støvpartiklene er usunne.

Vask av i lunket såpevann, skyll i rent vann, la det tørke godt  og bygg sammen.

Endret av TeVe - 13 april 2021 kl. 18:42
Terje V.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.