MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Tråd som faktisk er om endestykker:-)

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
terje-o Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér terje-o Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Tråd som faktisk er om endestykker:-)
    Sendt: 21 januar 2014 kl. 09:26
Hei igjen alle sammen,

og Godt Nyttår.

Basert på diverse eposter i det siste, og aktivitet her på forumet angående samme emne, snakka jeg med Tore i Togbutikken i helga.

Som endel av dere sikkert husker, drev jeg litt med endestykker inntil Tore fikk igang import fra Tyskland. Totalt er det levert ca 400 endestykker, i hovedsak basert på vannskjæring, men i de siste årene også sporadisk småskalaproduksjon basert på kopifresing ved Modelljernbaneverkets Hovedkontor.

Jeg drev med dette på "lite forretningsmessige" vilkår, hovedpoenget var å framskaffe tilgjengelighet for de som var interessert i Norge, og hjelpe å få miljøet opp over et vist minimums aktivitetsnivå. Vi ser nå på muligheten for å få i gang produksjon igjen. Om vi kommer i mål med det, vil det være basert på at vi får vannskåret de mest relevante typene, og disse vil da være i salg hos Tore.

Det som det tilsynelatede har vært interesse for så langt er:

H0 B 96 som enkeltspor
Samme type som dobbeltspor
Dansk privatbane standard
US H0 N3 i forskjellige varianter

Det hadde vært kjekt å få litt innspill på hva det er interesse for her på forumet.

MVH
for MJBV HK
Terje O

Endret av terje-o - 21 januar 2014 kl. 09:27
Til toppen
trulss Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 07 juli 2005
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér trulss Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2014 kl. 10:09
Bra tiltak! Er ikke 02-versjonen mer riktig å satse på enn 96?
Truls Slevigen
Til toppen
Per Einar Orebe Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 05 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per Einar Orebe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2014 kl. 11:45
Sitat: trulss trulss skrev:

Bra tiltak! Er ikke 02-versjonen mer riktig å satse på enn 96?

Hva er forskjellen mellom -02 og -96 modellen?  (Har ikke slått opp å sjekka)  Flott tiltak!
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 22 februar 2008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2014 kl. 12:23
Det er vel kun skråningen på banelegemet som har litt slakere helling på 02, slik at den blir bredere nederst, utover det tror jeg de er identiske ut fra det jeg kan se når jeg sammenligner de.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Traveller Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 07 februar 2012
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Traveller Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2014 kl. 14:18
På 02-profilet er fyllingen slakket (stigning 1:1,5?) for å bli mer riktig i forhold til jordfylling. På mange norske moduler vil imidlertid fyllingen være av bruddstein og da er faktisk 96-profilet (med stigning ca 1:1) mer forbilderiktig - mener nå jeg.

Mvh P. 

Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2014 kl. 18:41
Alt som er solgt av modulbyggesett og endeprofiler av tysk produksjon her til lands, har iallefall så langt vært B96.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Land: Bergen, Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2014 kl. 20:20
Et godt tiltak som vil bli støttet med kjøp.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
dibe Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 11 november 2011
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér dibe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2014 kl. 22:42
Meget godt tiltak
HO,DCC, Zimo
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 08 september 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 februar 2014 kl. 12:17
Norske smalspormoduler er det og interesse for.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 februar 2014 kl. 22:21

Dersom noen er interessert i norske smalspormoduler med H0e-spor så er det et ganske aktivt miljø knyttet til Norsk MJ Forum - Frimo H0e. Frimo-gjengen har deltatt med moduler på flere messer de siste årene - bl.a. Horten 2012 og Bergen 2013.

Ønskes mer informasjon om Frimo og tilgang til delforumet på Norsk MJ Forum, ta kontakt med Øystein Wiik.

Ellers er det flere gode tråder om bygging av H0e på det åpne delforumet Smalspor i alle skalaer på Norsk MJ Forum.

(Edit: Endret url-adresse til link ...)

Endret av KjellAn - 17 februar 2014 kl. 20:52
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 september 2012
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 februar 2014 kl. 23:11
Trykka på linken. Havna på denne siden. (som jeg nå skriver et innlegg på...
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 februar 2014 kl. 20:54

Nå skal linken være endret slik at dere kommer til riktig nettside.

(Noen ganger går det litt for raskt ... Wink )

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 08 september 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 februar 2014 kl. 23:22
Sitat: KjellAn KjellAn skrev:

Dersom noen er interessert i norske smalspormoduler med H0e-spor så er det et ganske aktivt miljø knyttet til Norsk MJ Forum - Frimo H0e. Frimo-gjengen har deltatt med moduler på flere messer de siste årene - bl.a. Horten 2012 og Bergen 2013.

Ønskes mer informasjon om Frimo og tilgang til delforumet på Norsk MJ Forum, ta kontakt med Øystein Wiik.

Ellers er det flere gode tråder om bygging av H0e på det åpne delforumet Smalspor i alle skalaer på Norsk MJ Forum.

(Edit: Endret url-adresse til link ...)

Frimo har jeg sett på og profilet har jeg forlatt. Jeg har bygd to smalspormoduler i H0e med norsk FREMOprofil. Det jeg ønsker er ferdige endestykker som er bedre enn det jeg selv klarer å lage.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.