Transport av moduler |
Svar ![]() |
Forfatter | ||
masseur ![]() Nykommer ![]() Medlem siden: 07 juli 2005 Land: Sweden Status: Utlogget Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07 juli 2005 kl. 18:53 |
|
Hej alla modulvänner. Detta blir mitt premiärinlägg i detta forum. Jag har deltagit i MMM (MälarModulMöte) sedan starten förra året. Jag bygger en station som idag består av tre sektioner och är 380x68 cm. Enligt mina planer kommer den till slut att bestå av sex sektioner, ha formen av ett L och kommer då att vara drygt sex meter lång och ca två meter djup. Nu har jag kommit till det läge när det börjar bli besvärligt att transportera alla delar och framför allt att skydda landskapet mot skador. Det börjar redan bli fullt i bilen och då är bara hälften av delarna påbörjade. Hur gör ni som rimligen har längre erfarenhet av detta? Särskilda transportramar? Möjlighet att stapla på höjden? Själv har jag nu kopplat ihop de tre delarna på höjden med hjälp av träskivor skruvade till gavlarnas fästhål. Men det blir otympligt att hantera och även ganska tungt. Alla tips om material och teknik mottages tacksamt. |
||
Arne Larsson, MMM/Västeråsmodul
|
||
![]() |
||
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 03 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 732 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei Arne, Det høres ut som et stort projekt du har gitt deg ut på, og ja, vi kjenner til problemene med å transportere moduler Min erfaring er at man ikke bør stable mer enn 2 moduler eller seksjoner i en enhet, ellers blir det for tungt og stort. Helst monterer vi 2 like store enheter med oversiden mot hverandre, ved hjelp av endeplater slik du beskriver, slik at vi beskytter landskap og detaljer. For noen spesielle moduler har vi også laget et "lokk" med to endestykker og en topplate, slik at det både beskytter modulen og gjør det mulig å stable oppå. Vi bruker ofte tilhenger for transport, og da er det viktig å kunne stable i høyden. Derfor må hver enkelt enhet lages slik at det er mulig å stable oppå den uten å ødelegge. Ved enheter som består av to moduler eller seksjoner montert mot hverandre er det viktig å beskytte vekselmotorer og liknende som befinner seg på undersiden av seksjonen. Spesielle transportrammer har jeg sett brukt, men jeg er usikker på hvor nyttig det er. Det måtte være om man har en fast varebil eller tilhenger som benyttes alltid, og hvor det er mulig å tilpasse en ramme. men en "løs" stablig fungerer også bra. Det er utrolig hvor lite som beveger seg under transport om man har stablet kompakt og riktig. Vi har nok ødelagt noen smådetaljer under transport, og skrapt opp noen moduler på sidene, men alt i alt så har vi aldri hatt de store problemene med transportskader. Det største problemet er å få med seg alt Det som vi har hatt problemer med er at sporet lett kan bli revet opp ved endene av modulene. Dette skjer ikke under transport, men ved demontering av transportdeksler og -plater. Selv om sporene er loddet fast ved endene av modulen så skal det lite til før de løsner, og når et lokk trekkes av en modul, eller en endeplate dras litt sidelengs, så kan det fort gå galt. Det er derfor viktig å tenke igjennom løsningen for montasje av slike endeplater og transportbeskyttelser, at de ikke ligger inntil endene av sporene, og at de kan tas bort uten å berøre sporene. Hilsen Halvor
Endret av halvors |
||
![]() |
||
masseur ![]() Nykommer ![]() Medlem siden: 07 juli 2005 Land: Sweden Status: Utlogget Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]()
Även på min stationsmodul hände samma sak, men där var det en kofta som fastnade i ett spår under lastning i bilen. |
||
Arne Larsson, MMM/Västeråsmodul
|
||
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |