MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - transformator lys og div elekrisk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

transformator lys og div elekrisk

 Post Reply Post Reply
Author
fleichmann View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fleichmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: transformator lys og div elekrisk
    Posted: 13 desember 2004 at 16:15

lønner det seg og ha en egen transformator til lys og annet elekrisk 



Edited by fleichmann
Med Hilsen HILMAR2!
Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2004 at 21:38
Ja særlig hvis det skal gå så det dundrer!
ØW
Back to Top
fleichmann View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fleichmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2004 at 13:48
okei så det er luurt og ha en egen trofo til det
Med Hilsen HILMAR2!
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2004 at 12:33

En god grunn til å ha forskjellige trafoer til lok og til belysning er at du i verste fall kan se på belysningen hvordan togene kjører, når de er på samme trafo...  

Mvh Jon S.

En gammel Märklinbok sier: "MÄRKLIN-transformatorerna används på mj-anläggningen inte bara för att de lämnar erforderliga driftsspänningar utan även därför, att de är fullständigt ofarliga." (Gjelder alle godkjente trafoer, bare for å ha nevnt det.)

Back to Top
fleichmann View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fleichmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2004 at 13:57
men det er en eget utak til strøm? utenom den reguler bare men trasfoen gir bare 0,5 amp fortsatt lurt?
Med Hilsen HILMAR2!
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2004 at 17:34

Det er oftest uttak både til lok (skinner) og til belysning på trafoene.

Problemet hvis du bruker samme trafo til begge deler, er at det blir mindre strøm til loket for hver eneste lampe du kopler til. Så hvis du kopler til "en lampe for mye", vil toget kanskje stoppe opp i bakker som det før klarte med glans - for å nevne et mulig eksempel.

Motsatt, hvis du har pleid å kjøre med et lite lok, kan det hende at et større lok vil nekte å kjøre på det samme sporet.

Men du trenger slett ikke å kjøpe dyre jernbanetrafoer for å få lys! F.eks. Biltema selger batterieliminatorer for ca 60 kroner, som klarer flere lamper - pluss at du kan stille inn strømstyrken, for å få sterkere/svakere lys.

Lykke til!

Mvh Jon S.

En gammel Märklinbok sier: "Lok och övriga dragfordon sätter tågsättets vagnar i rörelse."

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.