Tortoise veksel mot ESU |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er ei lenke som sier hvordan du må ruke dioder for å kunne ta Tprtoise med SwitchPilot.
Selv bruker jeg ESU ECOS og Tortoise, men med DCC styring fra DCC Concepts, har fungert veldig bra |
||
Terje
|
||
TrondH
Viderekommen Joined: 18 august 2016 Status: Offline Points: 29 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan du forklare meg hvordan den kretsen der virker? Bare for ordens skyld, forstår jeg det riktig at J3 1 og 2 er tilkoplingene til motoren. Og at J1 er til switchpiloten, der pin 2 er jord, og 1 og 3 er de to utgangene?
|
||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Utgangen som skal brukes på Switchpilot må være konfigurert for vekslende konstant utgang (sett CV3,4,5 eller 6 til "64"). Da ligger én av utgangspinnene("1" eller "3") til 0V ("jord"), mens den andre er åpen. Punkt "2" er felles pluss, jeg kaller den "+12V". Koblingen utgjør den øvre halvparten av en helbrokobling. Switchpilotens utganger utgjør den nedre halvdelen. Anta at "1" ligger til 0V, mens "3" er åpen. Da vil høyre side av motoren legges til 0V gjennom R3 og D2, mens venstre side legges til +12V gjennom R2 og Q1. Q1 leder fordi den får basestrøm gjennom R1. Om "3" ligger til 0V, og "1" er åpen blir det motsatt, slik at motoren går andre veien. Koblingen kan forenkles ved å bruke PNP-transistorer i stedet: |
||
TrondH
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ah, jeg antok at fellespunktet,2, var 0V. Men hvis det er 12V så gir jo kretsen mening. |
||
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har fått motstand i hus, men får fortsatt ikke dette til å funke. Tør jeg strekke strikken så langt å spørre om du har mulighet for å ta nærfoto av en kobling med motstand. Har mistanke om at jeg med mine 12 elektrotomler ikke gjør dette riktig.
|
||
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En oppfølging til denne tråd. Har dessverre vært fraværende en stund, men nå funker mine Tortoise med ESU dekoder nesten perfekt. Måtte inn med motstand og grunnen til at dette ikke funket fra start var noe så enkelt som dårlig kontakt. Nå har jeg en annen problemstilling som jeg håper noen kan gi meg svar på. Har lagt inn motstand 100 ohm og som sagt funker dette med unntak av hvis jeg ikke holder switch knapp på musen lenge nok inne. Hvis jeg gir et "kort" trykk går bare Tortoisen til midtstilling og stopper der. Noen ganger tar den hele turen, men som regel stopper den halvveis. Gir jeg et lite trykk til tar den resten av turen. Holder jeg knappen på musen inne litt lenger så går Tortoisen hele turen. Er dette slik det er, eller har noen erfaring med dette og kan bekrefte at slik er det bare, eller løsning til hva som må evnt endres??
Har koblet opp 3 Tortoiser og det er likt på alle. Vil samtidig ønske alle en riktig GOD JUL
|
||
TrondH
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du må antakeligvis stille en CV som forteller hvor lenge utgangen skal stå på.
Se i manualen om det er en liste over CVer. |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I programmeringsvinduet for skiftedekodere så kan du velge mellom pulse og Toggle, videre kan du velge om den skal gålengre enn den oppsatte standardisert 0,25 sec til 2,5 sek.
Ifølge manualen og egen erfaring så må du slette dekoderen helt hvis du har endret dette for å få det tilbake til startoppstillingen. Håper det kan hjelpe noe |
||
Terje
|
||
Jonher
Medlem i MJF Joined: 24 januar 2005 Location: Neutral Zone Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg bruker z21, og på iphone appen så har jeg en innstilling: App Settings > Controls toggle time (100-500ms) : der står det 350 ms. Og da antar jeg at det er den innstillingen som brukes for å styre ESUen sin puls-tid når man penser. Vil tro som de andre skriver, at du må på en måte programmere ESU til å bruke lengere puls?
|
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |