MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  123 7>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lillehammer stasjon
    Posted: 06 februar 2016 at 10:40
Hei.
Jeg går svanger med en tanke om å bygge Lillehammer Stasjon anno 1960-65. Er i besittelse av det gamle stillverket fra stasjonen før fjernstyringen kom. Stillverket i restaurert tilstand må være en del av anlegget. Mine gamle Märklinskinner er ubrukelig til formålet så klart. Har begynt å handle inn litt nyere skinner og også lokomotiver. Hvis jeg skal bygge i riktig målestokk, blir stasjonen 4,75 meter pluss vending i hver ende til venteområde i planet under. Tenker at når Dovreekspressen drar nordover, skal den etter en tid komme tilbake nordfra. Samme for sørgående.
Jeg holder på å samle bilder og studere hvordan stasjonen var i 60-65, men er de noen som vet om det går an å få tak i en nøyaktig sporplan fra den gangen?  




Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:51
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 11:31
http://kart.finn.no har flyfoto fra 1967.
Se under fanen Historiske.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 12:08
Originally posted by steinel steinel wrote:

Jeg går svanger med en tanke om å bygge Lillehammer Stasjon anno 1960-65.


Et kjempespennende prosjekt som skal bli artig å følge!
Det gamle stilllverket er skikkelig stilig. Ville vært forsiktig under restaureringen så det ikke mister den opprinnelige karakteren.

Edited by Håvard H - 06 februar 2016 at 12:09
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 13:05
Originally posted by jhv jhv wrote:

http://kart.finn.no har flyfoto fra 1967.
Se under fanen Historiske.

Suverent Smile Akkurat det jeg trengte.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 13:34
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Jeg går svanger med en tanke om å bygge Lillehammer Stasjon anno 1960-65.


Et kjempespennende prosjekt som skal bli artig å følge!
Det gamle stilllverket er skikkelig stilig. Ville vært forsiktig under restaureringen så det ikke mister den opprinnelige karakteren.


Enig!
Dette er mer enn "stilig"!  Det er faktisk panelet fra norges første relésikringsanlegg (tatt i bruk 12.10.1938), og utvilsomt verdt å ta vare på.  Aldeles utrolig at det dukker opp nå!

Jernbanemuseet har panelet fra Hundorp, av samme type.
http://digitaltmuseum.no/011023073261

I NJKs nyutgivelse (2007) av Trygve Johannesens "Sikkerhetstjenesten ved de norske jernbaner i de første 100 år, 1854-1954", står det samme panelet avbildet (side 54) slik det var da det var nytt.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 14:59
Litt OT, men hvor i all verden er det folk kommer over slike gamle stillverkspaneler, og hva ligger noe sånt på i pris?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 15:01
Jeg har et fra en nedlagt stasjon i Oslo hvis du er interessert, send pm i så fall
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 16:06
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:



Enig!
Dette er mer enn "stilig"!  Det er faktisk panelet fra norges første relésikringsanlegg (tatt i bruk 12.10.1938), og utvilsomt verdt å ta vare på.  Aldeles utrolig at det dukker opp nå!

Jernbanemuseet har panelet fra Hundorp, av samme type.
http://digitaltmuseum.no/011023073261

I NJKs nyutgivelse (2007) av Trygve Johannesens "Sikkerhetstjenesten ved de norske jernbaner i de første 100 år, 1854-1954", står det samme panelet avbildet (side 54) slik det var da det var nytt.


Her høres det ut som en telefon til jernbanemuseet er på sin plass! De kan sikkert gi gode tips til hvordan stillverket bør restaureres.

Kanskje bør eieren la stillverket forbli i original stand, og heller bygge en replika til å styre modelljernbanen.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 16:42
Jeg har det gamle stillverket til Hakadal og en FREMO modell av stasjonen har vært i emning i flere år. Min første tanke når jeg fikk tak på stillverket var å integrere det i modulene, men det viste seg raskt meget upraktisk: det er rett og slett for stort og i tillegg fryktelig tungt.
Løsningen blir nettopp å lage en replika i skala 1:87 - akkurat som stasjonen - det kommer til å se mye mer "riktig" ut, blir vesentlig enklere å koble opp og frakte rundt (både på arbeidsbenken og som ferdig modell).
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 16:59
Det var faren min som fikk stillverket på stasjonen da fjernstyringa kom. Tror det skulle kastes. Etter han har jeg tatt vare på det. Kanskje ikke så godt som jeg burte :-o Jernbanemuseet på Hamar vil ikke ha det, ikke Maihaugen heller.
Jeg har funnet bilde av det da det var nytt i '38.
Nei, kanskje jeg bare skal pusse litt på det og lage en replika til anlegget som Håvard foreslår? Uansett må formålet være at det skal lyse på sporene der det er tog, vise signalene og stillingen på pensene.

Slik så det ut i '38



Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:52
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 17:12
Artig!
En liten ting: lampene skal ikke lyse der det er tog (eller hensatte vogner), men omvendt. Lys betyr at sporet er ledig. Dette kalles fail safe. Dvs. at hvis en lyspære går, vises feil, men det er bedre at man tror at et tog står der, enn at det ikke står der og faktisk er der. Da kan det oppstå kinkige situasjoner.

Ellers har det vært lange diskusjoner om alle detaljene ved slike stillverkstransparenter (som er det offisielle navnet på slike), hvordan stillerne brukes, hva lampene betyr osv på NJKs forum. Her er par interessante slike diskusjoner:


Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 19:04
Takk for masse interessante innlegg ang stillverk. Tror nok kanskje at det blir en replika men at originalen allikevel står sammen med anlegget.

Her er sporplan anno 1961. Tenkte å printe den ut (blir "noen" A4-ark) og legge ut på gulvet for å se om det går an å få til dette. Vi er oppe i 6 meter pluss vending i hver ende. Så det spørs om jeg må krympe lengden feks med 1 meter. Hva synes dere om det?



Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:54
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 22:38
"Selektiv komprimering" er ganske vanlig i MJhobbyen.
For mange år siden begynte jeg å bygge en stasjon - helt i skala. Det ble mye bortkastet plass og arbeide.

Tenk igjennom hvordan du vil bruke sporene, ta utgangspunkt i det korteste gjennomgående, og hvor lange tog som skal bruke dette.
Dimensjoner deretter resten etter dette.

Det er mitt råd
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 03:01
Jeg tok en titt på flyfoto fra 1967 og ser at det er flere godsspor nord for stasjonen.
Har du tenkt å få de med på et anlegg?
Jeg tenker at det vil kunne gi en flere muligheter for godstrafikken, men også et mer komplisert anlegg.
Lykke til.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 11:44
Ser på forkorting, jhv. Bredden må være riktig, men det er mulig kanskje å gå ned til ca 75% på selve stasjonsområdet og kutte en del av dobbeltsporet nordover mot og over brua over Mesnaelva.

KnuT, hadde vært morsomt med godsområdet på Lurhaugen og sidepor enda lenger nord som går inn til et industriområde. Det sidespiret er delvis borte på bildet fra 67, men det er med i sin helhet på kartet fra '61. Men det blir nok for stort Wink Sliter litt med å få plass til bare stasjonsområdet. 
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 16:07
Spennende prosjekt og litt av et klenodium.

Holder på med et lignende prosjekt og mitt problem ble fort lengde.
Tilgjengelig lengde i rommet: 470 cm
Ønske: El18 + 7 B7 vogner = 240 cm
Min. radius på kurve inn på stasjonen 85-90 cm + 5 cm klaring på hver side til endeveggene: 190 cm
Etter alt dette: 40 cm igjen til strekk på stasjonen. Begrense til maks 6 B7?

Dybde:
Jeg har lagt stasjonen på 110cm over gulvet og en skyggestasjon under. 110 cm er fin observasjonshøyde når jeg sitter på en kontorstol med hjul. Dybden er 100 cm og det blir krevende å jobbe med detaljer inn mot vegen og ved inngripen med "hånden fra oven", lett å komme borti master etc.

For din periode er kanskje toglengden kortere og du kan få mer plass i endene. Dybden din ut fra kart blir vel ca 100 cm.

Lykke til
El18 med 8 B7 på Lillehammer

Edited by GETEL57 - 07 februar 2016 at 16:13
Terje
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 19:26
Hei GETEL57.
Ja, det med lengde er et problem. Faktisk vet jeg ikke hvor jeg skal ha anlegget enda, har et par rom i kjellerne og et svært rom på loftet på garasjen. Helst vil jeg ha det i stua, men det blir nok ikke aktuelt, hehe. Lange tog, da jeg var liten så jeg 2 damplok og ett Di.3 i 3-spann som dro 60 godsvogner oppover Gudbrandsdalen. Ikke skjønner jeg at det var mulig.
Da har jeg printet ut en sporplan. Reduserte lengden til 75% og kortet inn nordenden. Fortsatt er det plass til lange tog, lengre enn jeg har tenkt å kjøre. Hele printet er 4,5 meter. Det blir fort 6 meter med svinger ned i venteområde under. Det er bare Nohab'en som er riktig for perioden, resten er noen av mine gamle Märklinlok og vogner.
Jeg får la det stå noen dager og fundere på fortsettelsen. Vet ikke om jeg kanskje bør tegne stasjonen i et PC-program?




Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:56
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 19:50
Ser ut til å bli et flott prosjekt !

Vinteren 1965/66 var jeg i militæret på Jørstadmoen.
Permreisen til Trondheim gikk på Fredag ettermiddag med et 88-sett.
Husker ikke materiellet i Nattoget sørover på Søndag kveld.

Lykke til.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 20:12
Originally posted by jhv jhv wrote:

Ser ut til å bli et flott prosjekt !

Vinteren 1965/66 var jeg i militæret på Jørstadmoen.
Permreisen til Trondheim gikk på Fredag ettermiddag med et 88-sett.
Husker ikke materiellet i Nattoget sørover på Søndag kveld.

Lykke til.


Takk. Dovreekspressen ja :-) Må nok få tak i en slik. Tror ikke det er noe som er mere typisk og riktig for perioden enn de.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2016 at 13:20
Originally posted by steinel steinel wrote:

Lange tog, da jeg var liten så jeg 2 damplok og ett Di.3 i 3-spann som dro 60 godsvogner oppover Gudbrandsdalen. Ikke skjønner jeg at det var mulig.

Med 3 lokomotiver burde det da være helt problemfritt å dra 60 godsvogner?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2016 at 18:54
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Lange tog, da jeg var liten så jeg 2 damplok og ett Di.3 i 3-spann som dro 60 godsvogner oppover Gudbrandsdalen. Ikke skjønner jeg at det var mulig.

Med 3 lokomotiver burde det da være helt problemfritt å dra 60 godsvogner?

Hei, det gjorde i hvert fall skikkelig inntrykk på en liten kar for 55år siden å se et godstog på over 800 meter oppover Gudbrandsdalen.Smile
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2016 at 19:00
Vel, her er min eneste mulighet til å gjennomføre prosjektet, en stor del av denne veggen må bort samtidig med oppussing av rommene. Da får jeg 5,5 meter og plass til å komme rundt på baksiden fra begge ender. Den lengden må jeg bare klare meg med. Har slått fra meg tanken om å drive på loftet på garasjen, lettere å tusle ned i trivelige rom i kjelleren.




Edited by steinel - 22 mai 2018 at 17:57
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2016 at 21:03
Da håper vi det er en lettvegg (dvs ikke-bærnde) Wink
Bjørn Egil
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2016 at 21:42
Originally posted by steinel steinel wrote:

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Lange tog, da jeg var liten så jeg 2 damplok og ett Di.3 i 3-spann som dro 60 godsvogner oppover Gudbrandsdalen. Ikke skjønner jeg at det var mulig.

Med 3 lokomotiver burde det da være helt problemfritt å dra 60 godsvogner?

Hei, det gjorde i hvert fall skikkelig inntrykk på en liten kar for 55år siden å se et godstog på over 800 meter oppover Gudbrandsdalen.Smile

Det gjorde nok inntrykk på både små og store karer! Det gjorde helt sikkert inntrykk på togleder også, for den gangen var det ikke noen overflod av kryssingsspor som kunne ta så lange tog. Da er det om å gjøre at man ikke får forsinkelser eller annet som gjør at man må legge om kryssinger med andre lange godstog til stasjoner med korte kryssingsspor.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2016 at 22:21
Ser at du har tegnet to spor mot lokstallen - som også kartet fra 1961 viser.
Men var ikke denne egentlig enkeltsporet ?
Den ble vel revet av medlemmer fra NJK for gjenbruk, tror jeg.

Men for all del - Ønsker du en dobbeltsporet stall, så bygg den gjerne slik,
tror ikke så mange vil reagere på det.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2016 at 00:09
Originally posted by jhv jhv wrote:

Ser at du har tegnet to spor mot lokstallen - som også kartet fra 1961 viser.
Men var ikke denne egentlig enkeltsporet ?
Den ble vel revet av medlemmer fra NJK for gjenbruk, tror jeg.
Men for all del - Ønsker du en dobbeltsporet stall, så bygg den gjerne slik,
tror ikke så mange vil reagere på det.

Det stemmer at lokstallen i Lillehammer opprinnelig hadde to spor. Som enkeltsporet var ene langveggen annerledes enn den andre, den var (så vidt jeg husker) uten vinduer fordi den var oppført etter at den andre halvparten av stallen var fjernet. Taket var også litt usymmetrisk av samme grunn, mønet var ikke over stallens senterlinje, og porten stod ikke midt på endeveggen.
På kart.finn.no kan man velge "Lillehammer-kart 1961", der er det også vist tosporet lokstall.

Det er over 40 år siden lokstallen på Lillehammer ble revet av NJK for å gjenoppføres på Krøderbanen. At den aldri lot seg gjenoppføre er en annen sak....

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2016 at 01:03
Originally posted by steinel steinel wrote:

Lange tog, da jeg var liten så jeg 2 damplok og ett Di.3 i 3-spann som dro 60 godsvogner oppover Gudbrandsdalen. [...]
Hei, det gjorde i hvert fall skikkelig inntrykk på en liten kar for 55år siden å se et godstog på over 800 meter oppover Gudbrandsdalen.Smile
Med 60 av datidens vogner tror jeg ikke toget kan ha vært så langt. Den gang var det få godsvogner som var lenger enn G4 og T4, begge 11,3 m. Det var fortsatt en del G3-vogner (typisk 7,7 m uten bremserhus/-plattform), N2 (8,9 m), N3 (9,1 m), T3/Tl3 (8,9 m) og eldre tyskervogner (typisk rundt 9 m) i drift. Det kan ha vært med noen boggivogner f.eks av type To4 (17,3 m), men de fantes det ikke så mange av. De første G5-vognene var kommet (litt kortere enn G4), men ikke vogntypene som senere ble til Gbs (Gr5), Os og Kbps.

Så jeg tviler på om gjennomsnittlig vognlengde var noe særlig over 10 m. Om de to damplokene var stortyskere, utgjorde lokene samlet ca. 65 m. Med 60 vogner tror jeg ikke toget kan ha vært noe særlig lenger enn 700 m. Men for all del, også det var en anseelig lengde.


Edited by TorsteinS - 09 februar 2016 at 01:05
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2016 at 07:46
Takk for innspill og flott bilde Smile Som riktignok er tatt noe senere, etter elektrifiseringen. Mulig lokstallen ble bygget om for å få plass til kjøreledningene?
Ellers har jeg ikke helt kontroll rett nord for svingskiva. På flyfotoene fra 67 og 68 og på bildet over er det et tredje spor som går inn i en bitte liten lokstall. Hverken sporet eller lokstallen er på kartet fra 61. Der er det faktisk ingen spor, men noe som kan se ut som en større lokstall der sporet på 67 68 bildene går.

Et spørsmål fra en fersking på dette. På bildet ser det ut som det ikke er noe forskjell på ballasten og grusen på stasjonsområdet ellers?  Stemmer det, eller kan det være noe forskjell på grovheten?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2016 at 08:49
Åh, nå fikk jeg kjempelyst til å begynne å lage svingskive. Her kan det bli litt moro å pusle litt med motorer, sleperinger og elektronikk. Har en kompis med laser, skulle tro at plankedekket skulle passe til laserskjæring. Den steinsettinga kan man muligens få kjøpt?
Får se etter flere bilder av svingskiver for flere detaljer. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2016 at 09:09
Originally posted by steinel steinel wrote:


Et spørsmål fra en fersking på dette. På bildet ser det ut som det ikke er noe forskjell på ballasten og grusen på stasjonsområdet ellers?  Stemmer det, eller kan det være noe forskjell på grovheten?
Ganske sikkert. Man vil legge finere grus på toppen der personalet skal gå langs sporet, enn pukken som skal holde sporet på plass og samtidig sørge for god drenering.

Nå brukte man fra starten naturlig forekommende grus som hentet ut fra grustak, det mange gjerne kaller sand. Dreneringsevnen til slik grus varierer imidlertid veldig og kan ofte forringes ofte med årene. Allerede på 1800-tallet begynte man å legge sporet i pukk på utsatte steder, f.eks. på Drammenbanen fra 1872 opp Lieråsen. Etterhvert overtok pukk mer og mer, og i dag er så godt som all eldre grusballast skiftet ut med pukk, også på stasjonsområder der personalet skal gå, men da selvsagt av mye finere steinstørrelse enn i sporet. Det er vel det som kalles maskingrus.

Det er ikke utenkelig at hele Lillehammer stasjon lå med naturgrus midt på 1960-tallet. Så godt som hele Gudbrandslasbanen ble lagt med naturgrus. Det gjorde store deler av Raumabanen så sent som på 1920-tallet også. Det var først på 1980-tallet at Raumabanen fikk pukk over hele og Rørosbanen omtrent på samme tiden.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.