MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvor får man norske hus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvor får man norske hus

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvor får man norske hus
    Posted: 04 september 2015 at 15:44
Sjekk også hjørnesteinane på tegningen din.
AT
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 12:13
Her er tårnet, for dem som er interessert:

Edited by bkv1 - 04 september 2015 at 12:14
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 12:08
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

3D-3Dprinteren min er til service nå så jeg får ikke printet ut vanntårnet enda men hva syntes dere om dette utkastet til vanntårnets 1 eatsje>? Det er KUN 1 etasje. Den blir byggesett.


Det er altså dette bygget du skal lage en modell av:



Fugene er alt for grove, og det vil kreve masse etterarbeid å få overflaten til å ligne på hugget stein.

Over døra skal det forøvrig være en hel stein.

Du nevner et annet sted at du har sett på bilder av forbildet. Men tar du mål? Skaffer du deg underlagstegninger i skala?

Du må utvikle ditt kritiske blikk hvis du skal ha noen fremtid i denne bransjen!


Edited by Håvard H - 04 september 2015 at 12:15
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 10:51
3D-3Dprinteren min er til service nå så jeg får ikke printet ut vanntårnet enda men hva syntes dere om dette utkastet til vanntårnets 1 eatsje>? Det er KUN 1 etasje. Den blir byggesett.
HJM.models
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2015 at 08:22
Jeg ga jo en del tips i starten av denne tråden feks en tradisjonell norsk landhandel. Gå til bake til starten av tråden å ta med rådene du fikk fra flere der når du skal produsere en modell. Som det sies, er nok stabburet/ laftehytta ikke enkel å plassere på et sannsynlig sted anlegget.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2015 at 07:10
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Er norsk vanntårn noe dere ønsker dere?. Kom gjærne med ønsker. Jeg har ikke hatt suksess med laftete setra hus, bare en ordre så det virker som det er en ting som ikke står på deres ønskeliste.

Du må nok være tålmodig:-) Men et sånt stabbur må helst stå i et miljø, dvs et helt gårdstun. Det er nok andre ting som er enklere å plassere på anlegget. En norsk enebolig et sikkert bra, men hvorfor ikke gå tilbake til 50-tallet? Disse husene står ennå, og du får med dem som liker å modellere denne perioden. Enkle verkstedbygninger er en annen idé .
Hva med flere slike detaljer som finnes/fantes langs linjen og på stasjonsområdene? Det kan være små, enkle ting som ikke lett fåes andre steder

Dette var bare noen tanker. Selv kjører jeg tysk n-skala så jeg er utenfor målgruppen din.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2015 at 04:55
Er norsk vanntårn noe dere ønsker dere?. Kom gjærne med ønsker. Jeg har ikke hatt suksess med laftete setra hus, bare en ordre så det virker som det er en ting som ikke står på deres ønskeliste. Jeg setter veldig pris på om dere kan fortelle meg hva dere ønsker i norske modeller så jeg kan gi dere det dere vil ha. Angående min egen bane lager jeg litt histen og pisten i skala O, men jeg ønsker å gi dere det som DERE ønsker dere for det tegnes jo i HO.

Edited by HJM.models - 29 august 2015 at 05:04
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2015 at 17:19
Ja. Det er ikke ferdig tegnet og 3D printeren er til service. Det er et steinvanntårn så jeg skal lage steiner i mursteinsfasong i ulik størrelse of printe ut i grått. Så kan steinsjateringer males av dere. Jeg skal også selge i mursteinsfarge. Det er en ganske grei etterligning av Simonstad vanntårnet, men alt jeg har å gå etter er 3 fotoer på Internett så ikke forvent samme utseendet 100%.

Edited by HJM.models - 28 august 2015 at 17:25
HJM.models
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2015 at 13:40
Legger du ut bilde av vanntårnet også ?   
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2015 at 11:08
Mulig det. Nå lager jeg en god etterligning av vanntårnet på Simonstad stasjon, typisk norsk, og skal det se ut som ekte stein på veggene så må det nok litt bearbeiding til, feks litt maling for å få nyanser i steinen.
På den annen side er nok plastikkmodeller lettere å sette sammen for nybegynnere enn tremodeller. Man kan si at jeg gjør modellen mer "byggevennlig". Så kan de proffe male nyanser og bearbeide mens nybegynnere ikke er så nøye på det.

Edited by HJM.models - 28 august 2015 at 11:12
HJM.models
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2015 at 08:57
Det er nok mange som syn's plastikkbyggesett må males eller 'værbites'.
Plastikk ser plastikk ut dersom det ikke gjøres noe med ....
Bjørn Egil
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2015 at 22:43
Nei. Jeg bruker plastikk i forskjellige farger. Når jeg skal skifte farge med printeren så bytter jeg rullenmed plastikk til en rull i en annen farge. De trengs ikke males. Det blir det samme som med et byggesett fra Faller, Pola, Kibri, etc...

Edited by HJM.models - 24 august 2015 at 22:44
HJM.models
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2015 at 22:35
Har du tenkt å male de modellene du selger? I så fall, hvordan maler du, airbrush?
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2015 at 22:28
En ting er sikkert. Alle de norske husene fra feks slipsmodeller er meget fine. Men det er en ting, kansje to. De er vanskelige å bygge for en som er vant til plastikkbyggesett. Personlig hadde jeg aldri klart det. Det er fordel med 3D printing. Jeg får modellene i plastikk og da på nivå for mindre dyktige entusiaster enn de som klarer å bygge et i treverk.
En annen ting man kan nevne er at ingen hus i treverk Kan ha takrenner i treverk.

Kan man tro at jeg flytter norske hus ned på et lettere vanskelighetsnivå?

Edited by HJM.models - 24 august 2015 at 22:32
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2015 at 17:27
Ok. Ja da bruker jeg brunt selv på mitt. Jeg er. Snart ferdig med å tegne 70-tallshuset. Det er et 70-talleshus som er en liten tanke modernisert. Men typisk norsk, særlig i brunt.

Edited by HJM.models - 24 august 2015 at 17:52
HJM.models
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2015 at 08:59
Byggesettene fra Skipsmodeller er umalte til din info
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2015 at 21:11
Jeg planlegger nå et 70-talls bolighus i to etasjer noe lignende av en som skipsmodeller selger. Men det blir en egen garasje i første etasje integrert i huset under verandaen. Det blir murvegger i første etasje og trepanel i andre etasje. Nå har jeg skjønt poenget med hva dere mener med "riktige profiler" på plankene på hus-panel. Jeg har sett masse på husanonnser på finn.no og nå skjønner jeg poenget.
Jeg tror jeg lager dette huset rødt med sort tak og hvite vinduskarmer, siden byggesettet fra skipsmodeller er et brunt hus. I alle fall på bildet. Mitt hus blir lignende men en annen "vri" og to cm kortere. Jeg har mange tanker i hode og ideer.
Men det blir mye arbeid men vent og se.
Prismessig så blir det rimeligere enn andre norske produsenter.

Edited by HJM.models - 23 august 2015 at 21:12
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2015 at 21:39
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2015 at 21:34
Hvis du vil ha glasserte takstein så kan du gjøre slik som over. Jeg prøvde det selv på en modell som jeg skal kaste uansett. 






Her er linken igjen som viser hva jeg gjorde.

[URL=http://www.youtube.com/watch?v=g0TGL6Cb2KY&sns=em" rel="nofollow]http://www.youtube.com/watch?v=g0TGL6Cb2KY&sns=em[/URL


Er dette å gjøre noe for utvikling av norsk MJ?

Edited by Helgejohan3 - 15 august 2015 at 21:37
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2015 at 20:50
Originally posted by ses ses wrote:

Hele problemet er vel nettopp det at 3D-print er pt. for dårlig dersom det ikke skal koste for mye.
Si ikke det

Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2015 at 09:19
Prøv laser i stedet og lag noe sånt i norsk versjon fra Sierra West. Da kjøper jeg:









Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2015 at 08:59
Hele problemet er vel nettopp det at 3D-print er pt. for dårlig dersom det ikke skal koste for mye.
Svein S
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2015 at 02:16
Originally posted by TXP Skåra TXP Skåra wrote:

Ja, dette er det marked for, men kanskje ikke flere stasjonsbygninger i første omgang. Det har jo kommet en del av dem etterhvert, og det er jo begrenset hvor mange stasjoner man får plass til på en modelljernbane. Selv kunne jeg trenge en av de store, f. eks. Kornsjø, Gjøvik, Steinkjær eller Moss/Fredrikstad/Sarpsborg (ganske like), men alle disse er jo murbygninger.

"Vanlige" norske bygg i alle kategorier er i høyeste grad velkomne, eller til og med bare tegningene, så kan jeg jo bygge selv ... Det er jo nevnt flere småprodusenter lenger opp i tråden, men i dette segmentet tror jeg det er plass til flere!

Krysser fingra for at du kommer igang med dette! Bra initiativ!



Mulig at det er flere stasjoner allerede. Med de er jo så dyre -altfor dyre. Jeg vil ikke det. Jeg vil være billig. Meget billig, sammenlignet med normalen.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2015 at 01:53
Jeg tar gjerne i mot velmente råd, men jeg har ikke forstått hvilke velmente råd jeg ikke har fulgt. Skal jeg lage noe i norsk-mj's interesse så utvalget av varer blir større for dere så går det ikke med shapeways for bare byggekostnadene der på det huset over er ca 40 euro og ca 3 kr med min egen printer. Hvordan kan jeg gjøre noe for andre MJ'fans med slike produksjonspriser, for ingen har råd til dem? Jeg gjør alt med et godt motiv.
Gi meg gjerne råd men hvilke råd som er gitt men som jeg ikke har tatt til meg skjønner jeg ikke. Shapeways blir rett og slett for dyrt til at alle har råd. Og jeg har jo en printer stående så hvorfor ikke prøve med den først?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2015 at 01:22
Originally posted by Simplex Simplex wrote:

Må bare si jeg har fulgt denne tråden med fascinasjon. Men, her om dagen så jeg faktisk et slikt hus som trådstarter har tegnet og det ligger på Osterøy så jeg antar at det er et ferdighus fra 80-tallet. Det var kliss likt. Kjører forbi huset daglig, men det var først etter å ha lest denne tråden at jeg faktisk la skikkelig merke til det huset...


Ja, det stemmer at det er en eldre 80-talls ferdighus modell. Jeg har sett flere av de. Men dere vil se fremgang. Vel, her er et bilde av noe jeg har printet ut. 
PS: dette er ikke det ferdige produktet, mye perfeksjonering står igjen for å få et bra produkt. Det er også gjort noen endringer etter at dette fotoet ble tatt. Og jeg må tegne vinduene.
Back to Top
Simplex View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 august 2015
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simplex Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2015 at 00:02
Må bare si jeg har fulgt denne tråden med fascinasjon. Men, her om dagen så jeg faktisk et slikt hus som trådstarter har tegnet og det ligger på Osterøy så jeg antar at det er et ferdighus fra 80-tallet. Det var kliss likt. Kjører forbi huset daglig, men det var først etter å ha lest denne tråden at jeg faktisk la skikkelig merke til det huset...
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 16:04
Du har også skrevet om dette på et annet forum, og du har utvilsomt et utfordrende utgangspunkt. Noe av problemet er nettopp at du ikke klarer å ta inn de velmente råd og tilbakemeldinger du får. Jeg lurer mest på hva som er den egentlige motivasjonen din? Jeg tolker det til at det er et desperat behov for anerkjennelse, og ikke nødvendigvis det å lykkes med noe kommersielt. Kanskje du heller burde få hjelp til å kartlegge hvilke interesser og evner du har, slik at du kan satse på noe hvor du kan få den anerkjennelsen du søker.

Om du har genuin interesse for tog og mj, så anbefaler jeg, som flere andre her, at du bygger banen din slik du selv vil ha den. Å "gjøre noe for norsk mj" kan være så mangt, og behøver ikke være så mye mer enn det å legge ut bilder av det du bygger og evt skriver litt om hvordan du har gjort det. Mange er nok interessert i erfaringene du etterhvert får med 3D-printing om du fortsetter med det. Og det gjelder også erfaringene med de mislykkede forsøkene. Ting blir sjelden perfekt ved første forsøk.



Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 11:47
Jeg er kanskje litt overivrig på dette og vil tro at jeg roer meg nå. Jeg skal ikke poste mer om dette før jeg har bilder. Jeg vil ha et godt navn men jeg har også en sykdom som gjør at "antennene" for iver og aktivitet er litt ødelagt. Det er derfor jeg har postet så mye. Jeg har en sykdom og "antennene" mine i hjernen min er ikke helt gode". For å si det på en annen måte - mine sosiale "antenner" er litt ødelagt. tilgi meg og gi meg en ny sjanse. Vær så snill.

Edited by Helgejohan3 - 06 august 2015 at 11:53
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 11:27
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

 
... men også skaffe meg et godt navn. 
...


Det er vel en viss fare for at det løpet er kjørt.

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 11:03
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg legger til pipehatt nå. Det er jo påbudt i Norge.
Det er en ting jeg har veldig lyst til. Det er å GJØRE NOE FOR NORSK MJ. men også skaffe meg et godt navn.
Hvis det er en som har et godt motiv her så er det meg. Og til dere som skal gjøre narr: spar dere.


Jeg synes det er forbløffende få som har gjort narr av deg.

Men det er flere som har gitt uttrykk for at de synes du er en pratmaker med svært begrensede kunnskaper.

Dine motiver er kanskje gode, men de konkrete resultene er særdeles magre.

Hadde jeg vært deg ville jeg ventet med å poste flere innlegg til jeg hadde bilder av en ferdig modell.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.