Dekoderens saktekjøringsegenskaper |
Post Reply |
Author | |
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 mars 2015 at 08:48 |
Jeg ser de ulike produsentene/dekoderne averterer med ulike setninger i forhold til dette med saktekjøringsegenskaper. Det jeg lurer på er hva som egentlig er avgjørende for en dekoders saktekjøringsegenskaper? Dette med saktekjøring er viktig for meg ift måten jeg liker å utøve hobbyen på.
Jeg skal for øvrig digitalisere en Roco Gammeltysker, en Märklin/Hamo Di3a og en Skd206 fra Skala design, så om noen har erfaringer eller formeninger om hvilke dekodere de ville benyttet så er dere velkomne til å dele det også
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette kan sikkert være emne for mange tråder og artikler?!
I utgangspunkt er slike regulatorer en kombinasjon av proposjonal- (P), integral- (I) og derivat-regulatorer. Dette er også kalt PID-regulatorer. Enklere dekodere kan mangle derivatfunksjonen (PI-reulatorer) og andre kan være PID men uten mulighet til å stille parameterene individuelt (f.eks. Lenz). Kort om de forskjellige reguleringsfunksjoner: Proposjonalvirkninen (P) er "forsterkningen" på regulatoren som avgjør hvor mye regulatoren skal øke/minke pådraget dersom det plutselig oppstår et avvik fra ønsket fart. Stilles forsterkning for høyt, vil loket jage i hastighet - er den for lavt stillet, oppstår det et avvik. Som regel vil slike avvik kompenseres med integralvirkningen (I) som langsomt vil prøve å få null avvik. Jo bedre P stilles inn, desto bedre, for da får I "mindre å gjøre". Derivatvirkningen (D) er til for at regulatoren skal gi "ekstra gass" eller redusere denne for at avviket fra setpunkt skal gå raskere. Uten D-virkning vil regulatoren redusere eller øke pådraget til det som trenges for den nye farten eller avviket. Dette er en "kort populærversjon" av hva slike regulatorer gjør. I tillegg til selve regulatoren er det en krets som indirekte måler hastighet på likestrømsmotorer. Dette fordi en likestrømsmotor i prinsippet også er en generator. Ved å lage korte avbrudd i strømtilførselen på likestrømsmotorer, får man oftest ut en spenning som er proposjonal med turtallet. Denne kalles ofte EMF (electric motoric force)og brukes av regulatoren til å måle hastighet/turtall. Denne EMFen er på mange regulatorer justerbar mht. forsterkning. En høy forsterkning vil ofte gi mulighet for å detektere små avvik - men den kan også bli for høy slik at dette forstyrrer regulatoren. Alle motorer med "tydelige jernpoler" vil ikke gå helt jamnt - og skulle regulatoren kompensere for dette, blir resultatet dårlig. Dersom loket har dårlig toppfart, vil også "målepausene" redusere denne ytterligere. Derfor har mange avanserte dekodere mulighet til å slå av EMFen over en viss hastighet for at dekoderen kan gi ut spenning hele tiden. Alt dette spiller inn for saktekjøringsegenskaper. Det finnes en del oppskrifter på hvordan innjustering kan gjøres men det blir for langt å ta her. Dette star ofte i manualen som også hører med dekoderen. Edited by Kjell H. - 24 mars 2015 at 17:28 |
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
P- er direkte forsterkning, I- legger til og til og til.... det gjeldende avik mellom erverdi og skalverdi, D- vil kompensere for plutselige belastnings endringer.
Slik er det i hvertfall i prosessteknisk og elektroteknisk sammenheng Edited by Skiftetraktor - 24 mars 2015 at 17:31 |
|
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for meget god og utfyllende informasjon! Da ble jeg litt klokere og mer bevisst her
|
|
Mvh. Espen
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |