Caboose i Norge? |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 september 2005 at 22:53 |
Fant denne på et forlatt sidespor ved Hovomoen. Er det noen som kan fortelle meg hva det er og hvilken historie den har?
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det der ser ut som en sporrenser, med andre ord en slags snøplog.
|
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Ja! dette er en gammel sporenser. Den ble trukket av ulike typer lokomotiver for rydding av spor inne på stasjonsområder. Vet ikke om de ble brukt til å rydde selve linjen. Plogen satt på den ene enden og denne hang da bakerst. Den kunne justeres i høyde og bredde og var bemannet av en eller flere personer under ryddingen. Den ble løftet opp og ned med trykkluft. Det var også vedovn inne i rommet for at betjeningen skulle ha det godt å varmt. Disse er ikke i bruk lengre så vidt jeg vet. Collector Model kommer med en modell i HO av en tilsvarende modell som står på Haugerseter stasjon. Har også sett tilsvarende sporrensere på Kongsvinger stasjon og på Mæl stasjon på Rjukanbanen.
Hilsen
VA |
|
MVH
VA |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
De bruker sporrenser på bergensbanen mellom Ål og Voss. det sitter en i vogna å løfter opp sporenseren ved planoverganger osv. De bruker Di3.628 til denne tjenesten. Men når 628 ble lakkert til gul , fikk den nye skjørter (ikke som den gamle) med sporenser under. Hvis jeg ikke husker feil har de sluttet å bruke sporenser etter at nohaben fikk dette utsyret påmontert.
http://dokkeveien.uib.no/frode/vossnow/storebilete/foto11186 .jpg Edited by Wickerman |
|
A matter of life and death
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tok et bilde tidligere i sommer av sporrenseren som står plassert utenfor Rallarmuseet på Finse.
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |