Høkatraktor Skd221 med lys i markeringslyktene. |
Post Reply |
Author | |
Therie
Viderekommen Joined: 03 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 januar 2015 at 11:47 |
En beskrivelse på hvordan utstyre markeringslyktene med lys:
Bore opp lyktene med 0,5 mm, frese ut slisse til ledninger på baksiden, lime de fast på understellet, bore 0,5 mm hull fra oversiden og gjennom understell. Grunnmale understellet. Kjøpe micro LED fra Ledbaron på eBay (røde og varm hvite med ledninger). Montere disse i 0,5 mm hullene, tre gjennom ledningene, lime fast LED med lim som blir transparent, legg på lim på utsiden av hver lykt (blir da buet glass). Forsiktig med ledningene inn mot LED, lodding kan gå opp, dette er smått... Mal markeringslyktene utvendig med sølv (stopper lys gjennom søylen). Lykteringen skal være sølv, liten pensel... Lage loddeplater til ledninene, disse er 0,25 mm tynne, med isolasjon! Husk motstander! Rød/hvit LED: 2/3 V, 20 mA. CV 60 justerer lysstyrken. Prøv lysene under innstallasjonsprosessen, kjipt å bytte. Dette er morsomt, men maling/lakkering er utfordring for meg. Tamiya hvit grunning funker dårlig under rød Humbrol ved buffertene; tørker ikke. Vallejo Panzer Aces i air brush sitte veldig dårlig....
Edited by Therie - 22 januar 2015 at 12:57 |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt jobba! Det er smått det der!
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Supert.
Hvor store motstander har du brukt ? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Therie
Viderekommen Joined: 03 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Motstander brukt er på 1 k Ohm og regulert ned med CV 60 til verdi 10. Zimo dekoder, Märklin CS = 18 V linjespenning. Litt mye for de hvite i forhold til de røde, mulig jeg gjør om her. Motstandene, 4 i parallell på hver 1/3 W på utgangen på den blå ledningen. Men de hvite går ned i styrke når de lyser samtidig med de røde. I følge beregninger skal motstandene være henholsvis 800/750 (rød/hvit) ved 18 V, men da lyser de for sterkt til å være realistisk. Bildene er overeksponert, de fremstår riktig i virkeligheten. Hovedlysene har motstanden som fulgte med i settet. Her er en nyttig link: http://www.ohmslawcalculator.com/led_resistor_calculator.php Edited by Therie - 23 januar 2015 at 10:06 |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan isolerte du ledningene? Utifra spesifikasjonen ser det ut som at disse leder "ut av pakken"?
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Therie
Viderekommen Joined: 03 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ledningene ferdig loddet på LED har plast/silikon isolasjon. Ledningen med denne isolasjon har 7-8 tråder så vidt jeg kan se i forstørrelsesglasset. Utvalget hos Ledbaron varierer ofte. De leveres og med lakkisolasjon. Man får mange LED inklusive frakt for under kr 350 som er den nye? grensen for toll. Rask ekspedisjon, kommer som brev. Jeg har og loddet lakkisolerte ledninger på LED levert uten ledninger, men det er smått. Da snakker vi om å lodde to ledninger på en 1 x 0,6 mm LED print. (Nils hos Amundsen utfordret meg på det, og da måtte jeg jo.)
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om jeg forstår deg rett, så har du brukt felles motstand på felles-ledningen (blå), i stedet for egen motstand for hver utgang. I så fall er det ikke noe rart at de hvite lyser svakere når de røde er på, da de må dele på strømmen. Egentlig hadde jeg ikke forventet tydelig hvitt lys i det hele tatt da, da hvite lysdioder typisk har omtrent dobbelt så stor driftsspenning som røde. Så jeg vil anbefale å bruke separat motstand for hver F-utgang. Om du dimensjonerer strømmen mer edruelig, slipper du å parallelkoble motstander p.g.a. effekten. Det er ingen grunn til å beregne strømmen til 20 mA, det er gjerne det maksimale som lysdiodeme tåler kontinuerlig, og ikke en strøm som de krever. Jeg vil tro i størrelsesorden 5mA burde være plenty for markeringslys i de fleste tilfeller. Siden driftspenningen for hvite lysdioder er omtrent det dobbelte i forhold til røde, blir også effekten omtrent det dobbelte ved samme strøm. Det tilsier at de hvite bør ha mindre strøm for samme lysstyrke.
|
|
Therie
Viderekommen Joined: 03 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for god veiledning Torstein. Dette skal jeg få til slik du beskriver. Elektronikk er ikke min sterke side, men godt å lære noe nytt hver dag. Da blir det til at jeg bruker samme motstand verdi på begge farger. De hvite alene lyser nemlig tilsynelatende med samme styrke som de røde.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stilig prosjekt!
Tynne lakkisolerte ledninger er en fin løsning når det er trang plass og små strømmer. En annen løsning jeg har brukt i en del tilfeller er sølvlakk (ledende lakk) som males på i tynne striper fra lyspæren/lysdioden frem til et sted hvor man kan feste en vanlig kabel. Når sølvlakken er tørr kan den males over med den fargen man ønsker å ha på gjenstanden. Metoden har jeg blant annet brukt til å legge inn lys i bordlampene på en restaurantvogn. Lampefoten var så smal at det var helt umulig å legge inn noen kabel, men klippet bare av bena på lysdioden så det stod igjen ca 1 mm, presset den inn i lampeskjermen, og malte på ledere med sølvlakk ned langs lampefoten til under bordet. Jeg har også laget en HO-mann med håndlampe som lyste. En passende liten sokkelløs lyspære ble limt fast i hånden hans. Ledningstumpene ble bøyd til så de ble lampehåndtak, og øverst og nederst på lampen ble det lagt på en liten underlagsskive med litt sort maling for å lage under- og overstykke til lampen. Fra ledningsendene i hånden ble det malt ledere med sølvlakk langs armen, ned langs ryggen og bena, og under føttene ble alminnelige ledninger festet. Etterpå var det bare å male uniformen i rett farge. En enkel metode som ikke krever boring eller fresing av spor for ledninger, og siden man heller ikke behøver sparkle igjen spor og huller ble det lite etterarbeid. Jeg har ikke prøvd med lydsioder for printmontasje, men ser for meg at de vil være godt egnet. |
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Imponert! Sitter selv og knoter med å lage realistisk lyssetting på en Roco RC vha. individuelle LEDs, og synes DET er smått og trangt, men det er jo ingenting i forhold til dette. Et innspill fra min side er å unngå SMD LED'ene med ferdig påloddet "vanlige" ledninger (det ledbaron kaller Litze). Som nevnt over går loddingene på SMDen veldig lett opp, og det blir ekstra ille når du mjukler med en stiv ledning. Moralen er kjøp "Microlitze". Helt genialt. Selv om det i utgangspunktet, optisk sett, ikke er noen grunn til å ha så tynn ledning, er det mye mindre fare for å ødelegge lodding/LED. Tok lang tid og mange stygge ord før jeg innså dette selv. De med vanlig ledning tror jeg bare bør brukes hvis du kan lime fast selve ledningen og ikke LED'en.
Kan jeg spørre hva slags lim du har brukt (det klare du har brukt for å lage lykteglass)?
StenR |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |