Innkjøring av lokomotiv. Hvordan og hvorfor? |
Post Reply |
Author | |
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 april 2013 at 20:23 |
Hei
Jeg er ganske fersk i hobbyen og lurer på hvordan innkjøring av et lokomotiv skal gjøres og hva det skal være godt for? |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
A matter of life and death
|
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når lokomotivet skal kjøres inn burde dette gjøres på bane som svinger litt begge veier eller kan gjøres på en bane som svinger bare en vei hele tiden ? viktigste er at lokomotivet blir kjørt 30 min hver vei ? klar over at er veldig teit spørsmål dette.
Edited by marklintog - 03 desember 2015 at 13:40 |
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen som vet svar på spørsmålet?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skader i hvert fall ikke å kjøre inn loket og gjerne begge veier på en rundbane som bare svinger en vei.
|
|
Svein S
|
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok forstår. Vet er sikkert utrolig dumt spørsmål. Lager lite testanlegg derfor spørsmål jeg burde legge opp skinnene slik at svinger litt andre veien også når jeg først er i gang eller har det ingenting å si for innkjøringen av lokomotivet at kun svinger en vei når kjører inn i ene retningen ?
|
|
Johannn
Medlem i MJF Joined: 09 april 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når du kjører inn loket i begge retninger på ein rundbane vil jo 50% av svingene gå til høgre og 50% til venstre.
|
|
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis jeg kjører bilen min i en sirkel med fullt rattutslag til venstre og deretter rygger tilbake i mine egne spor vil jeg fortsatt ha fullt rattutslag til venstre, altså ingen høyresving der. Så det kommer helt an på hvordan du ser det og hva du definerer som en høyresving, hvis du hadde snudd loket 180 grader på skinnene og fortsatt i samme retning (altså baklengs) kunne jeg vært enig.
Hmm, en liten nøtt dette, hvordan kan denne løses..? Edited by Svein_H - 01 januar 2017 at 16:55 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok, med tesjeer:
1) Rundbane: kjør først i en retning en stund. Ta loket opp og drei det 180 grader, kjør i samme retning relativt til loket, en stund til. Skal man være 100 % sikker, gjør man samme operasjonen en gang til men med motsatt kjøreretning relativt til loket selv. 2) Dersom man har en bane som et 8-tall, vil den bestå av like mange høyresvinger som venstresvinger. Da slipper man å endevende loket, men kan godt gjøre det samme med med motsatt kjøreretning relativt til loket selv. |
|
Svein S
|
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar fra alle sammen.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |