MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Aktiviteten på Øvj.

Svar Svar Side  123 7>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Aktiviteten på Øvj.
    Sendt: 04 juli 2018 kl. 08:41
Takk for rosen, Steinel. Det er alltid en oppmuntring å få slike kommentarer!
Så dette med kunstner, fakta er at jeg fra unge år har en kunstutdannelse, og har også kallet meg selv for kunstner i mange år. Omtrent samtidig som jeg satte i gang med hagejernbanen bestemte jeg meg for å pensjonere meg fra å være "kunstner"
De husene og vognene jeg bygger føler jeg fint erstatter tranget etter å lage fri kunst. Det er lettere og morsommere.
Jeg ser på min hagejernbane som den største og mest omfattende kunstinstallasjon jeg noen gang har laget.
Avslutningsvis må jeg også si at jeg også føler en stor fascinasjon over det å forme hagen, slik at jernbanen mest mulig passer inn i, men også høyner inntrykket av omgivelsen den befinner seg i.
Michael   

Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 27 januar 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 juli 2018 kl. 09:02
Elsker å se på bildene og anlegget ditt. Du er en stor kunstner Smile
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 juli 2018 kl. 06:51
Takk Kjell for en god oppskrift. Jeg skal følge den når jeg tar opp bygginga av flakvogna. Interessant med den springfjæren. Den løsningen har jeg aldri tenkt på.
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 juli 2018 kl. 20:31
Jeg bruker 3mm maskinskruer og låsemutre for å feste mine boggier.

Limer først låsemutteren fast i en en tverrbjelke mellom rammevangene.
Justerer høyden mellom boggiens tverrbjelke og tverrbjelken i vognkassen med metallskiver. Pass på at du får riktig høyde for koblingene slik at vognen kobler fint mot andre vogner. Hullet i metallskivene bør være litt større enn diameteren på skruen.

Så legger jeg springfjær - f.eks en bit fra en kassert kulepenn mellom hodet på maskinskruen og boggien, slik at boggien kan bevege seg fritt for å ta opp ujevnheter i sporet. Legger også noen skiver på hver side av fjæren for sikre at ikke fjæren låser seg i en stilling.

Her er et bilde fra en av mine boggivogner.

Endret av KjellAn - 02 juli 2018 kl. 20:44
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 juli 2018 kl. 22:32
Tid for en liten oppdatering: Jeg har jobbet litt med min lengste personvogn. Fant ut at jeg liker den veldig godt, men den har alltid hatt lett for å spore av. Så jeg besluttet å studere den nøye og prøve å finne årsaken. En ting er selvsagt at den er lang, 52cm, og min bane er ganske ujevn (opplever at banen begynner å bli slitt på noen steder) Men det var ett eller annet med boggiene som hadde en tendens til å løfte litt fra skinnene, spesielt i veksler kunne vognen velge feil spor i forhold til resten av toget, og årsake avsporing.
Jeg bestemte meg altså for å skifte ut boggiene. Jeg bestemte meg for en donorvogn som jeg viste hadde tunge og gode boggier. Jeg forandret også vektfordelingen og fikk flyttet tyngdepunktet lavere.
Har også fikset noen andre nødvendige ting, bl.a. festet taket som tidligere lå løst på vogna.

Det er vogn nr to på bildet. Det funket som tusanWink Nå nærmest fløt vognen frem uten minste tegn til ustabilitet eller avsporing.
Men nå satt jeg igjen med en del slaktede vogner og et sett med boggier, så jeg bestemte meg for å bygge en flat godsvogn av restene. Tanken var at det skulle gå fint fordi den er mye kortere enn personvognen, ca 32cm. 

Resultatet ble at jeg hadde flyttet problemet til min nybygde vogn. Det kan virke som det borede hullet i senter av boggien ikke er helt vertikalt men noen grader skjevt. Det kan forklare hvorfor boggien løfter litt fra skinnene. Jeg må fortsette og justere og bore opp et litt større hull i senter på boggien, så får vi se...Jobben fortsetterConfused 
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mai 2018 kl. 21:08
Etter en helg med mye togkjøring vil jeg vise to bilder som viser utviklingen på ØVJ etter 9 år i buisness

Nb. Svingen i bakgrunnen. Grønt deilig gress overalt. Sporet i forgrunnen med toget på er fjernet.
Så kom utviklingen til ØVJ. Industrier vokste frem, rust og røyk.  

Bildene er ikke tatt i samme vinkel, men det er samme sted på banen.
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 mai 2018 kl. 07:50
Ja Kristian, flotte RoundhousemaskinerSmile   Navn... Lilla skal få hete Lilla. Et navn som går rett inn i svensk (og norsk?) språk. Karen må få et annet navn, akkurat nå lener det mot "Ljusne"  Som er et lite industrisamfunn i Sverige hvor en lignende maskin jobbet på sågverken.
Til toppen
krsven Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 13 juli 2010
Land: N
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér krsven Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 mai 2018 kl. 07:49
Dette var flotte bilder, Micael. Imponerende hva du får til - og så må jeg jo si at det var to nye flotte modeller du har fått deg i form av Lilla og Karen. Er navnene bestemt?
krsven
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 mai 2018 kl. 22:23
Forhåpentligvis mye togkjøring fremover.
De seneste dagene er det "Lilla" som har fått æren.

Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 april 2018 kl. 22:11
Innvielse av ny stasjon, og for første gang i år fikk vi kjørt hele banen. En skulle tro at vinterns snøkaos kom til å ødelegge deler av banen, men alt var inntakt og det var bare å koste skinnene og kjøreSmile

Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 april 2018 kl. 20:53
Ja det er "vår" men isende kaldt å jobbe i hagl og regn. But a man´s gotta do what a man´s gotta do.
Jeg har altså bygget underbyggingen til den nye sluttstasjonen. Dere ser hvor det gamle sporet gikk. I morgen dekker jeg hele platen med takpapp og legger det nye stasjonsporet.

Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 27 januar 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 april 2018 kl. 07:14
Kjempetøft. Godt at våren endelig kom til Øvj. Ser fram til flere bilder Smile
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 april 2018 kl. 23:06
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 april 2018 kl. 21:50
Sitat: programmeringssporet programmeringssporet skrev:

Hei,

Kule bilder.  Jeg fikk også feilmelding om skadelige bilder, da jeg skulle laste opp et bilde for en stund siden  - det løste seg ved å bytte browser for meg (tror jeg prøvde først med Firefox - hvor det feilet)  Ved å bruke IE, eller var det Chrome, fikk jeg lastet opp)
Ja jeg fulgte ditt råd. Det fungerte i andre forsøk med Chrome. Da blir det den browseren jeg kommer til å bruke. Smile
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 april 2018 kl. 21:47

Til toppen
programmeringssporet Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 12 desember 2013
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér programmeringssporet Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 april 2018 kl. 19:50
Hei,

Kule bilder.  Jeg fikk også feilmelding om skadelige bilder, da jeg skulle laste opp et bilde for en stund siden  - det løste seg ved å bytte browser for meg (tror jeg prøvde først med Firefox - hvor det feilet)  Ved å bruke IE, eller var det Chrome, fikk jeg lastet opp)
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 april 2018 kl. 07:21
Bilde to er skadelig for forumet, så det kan jeg ikke vise her Censored
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 april 2018 kl. 07:13
Etter å ha vært missfornøyd med den yttre svingen i noen år, har jeg til slutt kommet frem til en løsning. På første bildet har jeg fjernet vekseln men sporet og den meget slappe underbyggingen står igjen.
Jeg har altid sagt at måten jeg har konstruert banen på er enkel, rask og slurvete. Fordelen med dette er selvsagt at det er lett å rive og forandre. Nå skal jeg lage en endestasjon på høyre del av den gamle loopen, og "industribygnaden " blir mye mer synlig og havner nå i forgrunnen.

Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 april 2018 kl. 21:52
Det første av mine nyforverv ute på vårens første luftetur. Det er ca 10m som har kommet frem av snøen, men i stor iver etter å teste det nye lokket (nå med sort dampdom) kunne jeg i hvert fall testkjøre frem til snøkanten

Det er Karen, som hos meg kanskje skal få navnet "Karin" eller evt "Ljusne"
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 april 2018 kl. 21:50
Så ble det ikke et lokomotiv, men to (ble litt overivrig kanskje?)

Her er fortsatt myyye sne, men kanskje til neste helg at jeg får en mulighet å prøvekjøre på en del av banen
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 mars 2018 kl. 21:25

Den gangen jeg startet denne tråd viset jeg et massivt sneteppe som dekket banen.I år er det verre! I dag brukte jeg meg i hvert fall av skaren til å vandre rundt og klippe ned mine bjørker som omkranser banen. Om en drøy uke skal jeg hente et nytt (men brukt) lokomotiv til banen.

Endret av St.Michael - 23 april 2018 kl. 23:00
Til toppen
Henning L Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Henning L Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 desember 2017 kl. 23:56
Ja!!

Skriv en sak til MJ-bladet. Ta masse flotte bilder og passe mye tekst.
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 desember 2017 kl. 20:06
Sitat: St.Michael St.Michael skrev:

Og her er resultatet:
Hele toget oppstilt til foto i lett snøvær

Fantastisk! Det muntreste gladbygget jeg har sett!
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 desember 2017 kl. 08:41
Jeg opplever ofte at når jeg har funnet på noe skikkelig sprøtt innenfor "awnuts" konseptet. Finner jeg noe lignende i virkeligheten som faktisk var i bruk. Se feks.på dette bilde:

Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 desember 2017 kl. 15:04
Og her er resultatet:
Hele toget oppstilt til foto i lett snøvær

Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2017 kl. 18:27
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2017 kl. 18:26
Er vel ca. ferdig....Denne vogna hører til et sett med vogner jeg har bygt de seneste åren. Har dog fler prosjekter som skal fullbyrdes nå i vintermørket. Først Rc til min Ruston-traktor, også den i skala 1:13,3

Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 desember 2017 kl. 22:29

Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 desember 2017 kl. 22:23
Hopper fremover i bygginga. Nå har dørene fått lister og beslag. Jeg har prøvd å få frem farven som er på den opprinnelige barnetegningen

Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 desember 2017 kl. 19:57
Innsiden er kledd med noen gamle bilder.

Til toppen
 Svar Svar Side  123 7>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.