MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

skinner

Post Reply Post Reply
Author
kennethmarklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kennethmarklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: skinner
    Posted: 11 februar 2013 at 18:15
Hei

Eg har i dag satt opp modelljernbane min som eg vill ha den lurte bare på ein ting selv om banen ligger godt nå på platene lurer eg på om det er lurt å sette fast roco geoline skinnene og viss så er hvor stor avstand skal eg feste dei og hva anbefaler dere å feste dei med ?.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2013 at 10:13
Dersom du har montert skinnene på plater som det kan spikres i, er det enkleste å spikre fast skinnene. Du får ganske sikkert kjøpt skinnespiker hos din lokale mj-butikk. Det bør holde med 2-3 spiker på hver "skinnebit". Er ikke kjent med Roco-geoline - men jeg vil anta at det er forborede hull for spiker på skinnene? Om hullene ikke er synlige fra oversiden, sjekk under - det kan hende du må bore opp hullene litt med et lite bor. Fordelen med å spikre fast skinnene er at det da er mulig å få løs skinnene igjen - slik kan det benyttes på nytt til ditt neste anlegg.

En annen mulighet er å lime fast skinnene, da kan jeg anbefale å bruke akryl-fugemasse (fås kjøpt på alle byggevarehus). Spre et tynt lag på skinneunderlaget, og press skinnene ned. Ikke bruk mye fugemasse - da blir de bare klin - et tynt lag holder. Ulempen med denne metoden er at det blir vanskelig med gjenbruk av skinnene til et nytt anlegg.
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2013 at 10:28

Vanlig hvitt snekkerlim kan også brukes på plastmateriale. Fordelen er nettopp at det da ikke sitter for godt slik at skinnene kan tas opp senere. 

Hvis man skal bruke spiker bør underlaget være så pass porøst at spikrene kan dyttes ned. Noe mer enn 1-2 spiker per skinnebit høres voldsomt ut dersom det ikke er snakk om fleksispor, og dette er jo Geoline som er seksjonsspor. Man bør vel egentlig bruke så få spiker/skruer som mulig, men hva det er har med hvor stabilt sporet ligger av seg selv. Prøv med få og se om det er tilstrekkelig, og øk på der det er behov.

Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2013 at 12:05
Her er et par youtube videoer om skinnelegging:

Det finnes mange flere slike videoer på youtube.

Lykke til!
Håkon

Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2013 at 12:13
Originally posted by ses ses wrote:

Noe mer enn 1-2 spiker per skinnebit høres voldsomt ut dersom det ikke er snakk om fleksispor, og dette er jo Geoline som er seksjonsspor. Man bør vel egentlig bruke så få spiker/skruer som mulig, men hva det er har med hvor stabilt sporet ligger av seg selv. Prøv med få og se om det er tilstrekkelig, og øk på der det er behov.

Geoline fås også som fleksispor. Forøvrig er jeg enig i at det er lurt å begynne med noen få spiker, for så å øke etter behov.

Håkon

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.