MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Finnes denne i modell?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Finnes denne i modell?

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Finnes denne i modell?
    Posted: 25 januar 2013 at 23:52
Finnes vogna rett bak loket i modell? I min naive språkbruk er dette en konduktørvogn, men den har kanskje et mer fancy navn?



Andre innspill om hvordan gjenskape dette trivelige klipp-toget i modell mottas med takk!
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 00:20
 
Ikke helt lik, men det var mange ulike av disse som trafikkerte de ferroviale strekningene helt opp til nesten 1970-tallet. Skikkelig stilige toakslinger. Dette er Collector Modells Bfv 548.
 
 
SITAT Håvard H.: "Andre innspill om hvordan gjenskape dette trivelige kipp-toget i modell mottas med takk!"
 
Vel, det ligger et byggesett av Di2 til salgs på Finn.no under "Modelljernbane".(Selger er en Neegård) Med dine byggeferdigheter er jo resultatet garantert. Plusser du på et par His-vogner og en G4 med modifiseringssett fra Steinar & Steinar, samt henger på en tankvogn med "Norsk Brændselsolje" som det finnes nok av også på norske QXL eller en vogn fra Felleskjøpet som du smusser - ja så har du hele slerka klar unntatt konduktørvognen.
 
Tror at Messingmodeller hadde en slik i byggesett. Og muligens Steinar & Steinar. Du får sjekke litt rundt. Har selv en annen toaksling i oljet teak med kupeavdelinger laget av Styrkar Braathen som skal forestille CF2a 686 som idag står på Krøderbanen. Den hadde en voksen levealder idet den med sine 13,9 tonn rullet ut fra Skabo i 1905, og ikke ble tatt endelig ut av trafikk før i 1969:
 
 
 
 


Edited by MJ - 26 januar 2013 at 00:37
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 01:49

Såvidt jeg kan se av bildet, har konduktørvogna antagelig litra FV av en eller annen type, jfr. bildene her:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=1703

FV-vognene var uten passasjeravdeling, i motsetning til BFV21, som det øverste bildet til MJ viser. Men også BFV-vogner ble brukt i godstog. Den BFV-vogna som antagelig er lettest å lage som modell, er BFV1, som var en ombygd 2-akslet tysk stålvogn. Modell av den tyske vogna finnes fra flere, bl.a. Roco. Mer om det her:

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2594

Scandinavian Miniatures (messingmodeller.no) har planer om et byggesett av en FV-vogn, jfr. deres sortimentsliste. Muligens er dette et nyopplag av FV-vogna her:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3463&KW=FV&PID=17021972#17021972




Edited by TorsteinS - 26 januar 2013 at 01:51
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 08:26
Konduktørvogna etter loket er en av Hovedbanens F-vogner, etter 1970 betegnes den FV type 1. At det er en Hovedbanevogn ser man på taket som er krumt også i endene og har takopbygging (laternine). Det kan godt være en av vognene 1024 eller 1025. 1025 eksisterer fortsatt og det arbeides hos NMT å sette den i stand.
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 09:47
Jeg har denne under bygging.



Det er et byggesett fra Scandinavian Miniatures. Hvilken FV type det er husker jeg ikke nå på strak arm.
Dessuten så skal den vel være rød og ikke teakfarget?


Edited by Claes Lislerud - 26 januar 2013 at 09:52
Modellhilsen

Claes
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 10:26
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

 Men også BFV-vogner ble brukt i godstog. Den BFV-vogna som antagelig er lettest å lage som modell, er BFV1, som var en ombygd 2-akslet tysk stålvogn. Modell av den tyske vogna finnes fra flere, bl.a. Roco. Mer om det her:

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2594

Ja denne burde være greiere å produsere hjemme for den fingerferdige. Utgangspunktet er som nevnt en tysk "Donnerbuchse" - ("tordenkasse/skramlekasse") - som i Norge etter det jeg vet først ble kalt C3 - en vogn fra Roco som ofte finnes for salg på QXL til en fornuftig pris - senest for noen dager siden.
 
 
 
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 10:53
Scandinavian Miniatures hadde reisegodsvogn litra F type 6, etter hovedtegning nr. 478.
Det ser ut til at det er Steinar Jeppestøl som står bak modellen. Derfor har trolig SM ikke laget nye byggesett av denne modellen.

Rune


Edited by Basic71 - 26 januar 2013 at 10:59
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 10:58
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Jeg har denne under bygging.



Det er et byggesett fra Scandinavian Miniatures. Hvilken FV type det er husker jeg ikke nå på strak arm.
Dessuten så skal den vel være rød og ikke teakfarget?
 
Det har jeg også lurt på. Men det kan kanskje ses svare på? Innbiller meg at de kanskje malte dem røde når vognene begynte å bli slitne i teakfinishen, men det kan jo være helt feil resonnement...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 11:31

Jeg har ikke noe tilgjengelig dokumentasjon som kan svare ja eller nei på det spørsmålet. Men siden mange av disse ble brukt i persontog også, er det ikke utenkelig at de ble bygget med teakkledning. Det kan man jo finne ut på eksisterende ved å sjekke tresorten. De som har furukledning har vært malte hele tiden.

Men se på Krøderbanens beskrivelse av F 2019 som er restaurert med brunmalt furukledning: http://njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-trafikkvogner/4526-f-2019

Se også på beskrivelsen av F(d) 14011. Der sies det at vognkassen ble malt brun på et tidspunkt, underforstått at den var i lakkert teak opprinnelig. Men dette var opprinnelig en finkevogn (Fd) og altså ment for å gå i persontog. http://njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-ikke-i-bruk/6393-f-14011

Antagelig er det slik at har vognen smal panel som persontrevognene, så er det teak og dermed opprinnelig lakkert. Furupanelen er litt bredere enn teak. Men var de malt, så var det først brun maling, og først senere rød. Det er vel G4-vognene som er de første rødmalte godsvognene, og de kom på 1930-tallet. Det er da også de første personvognene i stål kommer - også de røde.

Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 12:13
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg har ikke noe tilgjengelig dokumentasjon som kan svare ja eller nei på det spørsmålet. Men siden mange av disse ble brukt i persontog også, er det ikke utenkelig at de ble bygget med teakkledning. Det kan man jo finne ut på eksisterende ved å sjekke tresorten. De som har furukledning har vært malte hele tiden.

Men se på Krøderbanens beskrivelse av F 2019 som er restaurert med brunmalt furukledning: http://njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-trafikkvogner/4526-f-2019

Se også på beskrivelsen av F(d) 14011. Der sies det at vognkassen ble malt brun på et tidspunkt, underforstått at den var i lakkert teak opprinnelig. Men dette var opprinnelig en finkevogn (Fd) og altså ment for å gå i persontog. http://njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/personvogner-ikke-i-bruk/6393-f-14011

Antagelig er det slik at har vognen smal panel som persontrevognene, så er det teak og dermed opprinnelig lakkert. Furupanelen er litt bredere enn teak. Men var de malt, så var det først brun maling, og først senere rød. Det er vel G4-vognene som er de første rødmalte godsvognene, og de kom på 1930-tallet. Det er da også de første personvognene i stål kommer - også de røde.

 
Men grunnen til at de valgte det eksotiske materialet teak og ikke det hjemlige og mye billigere og mere tilgjengelige furu-materialet må vel være at teaken er vesentlig mere bestandig mot vind, vær, nedbrytning, forråtnelse (entropi)? Olje og maling var kanskje heller ikke så effektive produkter dengang da vognene hadde sin storhetstid?
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 17:02
Hei

Konduktørvognen til Claes er SM sin årsmodell for 2005. Den har sitt forbilde fra Njk gamle Vossebanen og er idag i lakkert teak. Denne vognen var tidligere finkevogn (dampoppvarming) og ble bygget om til konduktørvogn.
Hvis man tar en titt på SM sine sider står det annonsert en fv type 6. Så det kommer nok en konduktørvogn fra de kanter igjen.
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 18:17
Originally posted by PR PR wrote:

Hei

Konduktørvognen til Claes er SM sin årsmodell for 2005. Den har sitt forbilde fra Njk gamle Vossebanen og er idag i lakkert teak. Denne vognen var tidligere finkevogn (dampoppvarming) og ble bygget om til konduktørvogn.
Hvis man tar en titt på SM sine sider står det annonsert en fv type 6. Så det kommer nok en konduktørvogn fra de kanter igjen.
 
Veldig bra PR! Håper salget av BM 92 går greit slik at nye modeller kan komme fra dere etter hvert. Sammen med Steinar & Steinar har dere levert mange forbildetro modeller til stor glede for oss vanlige MJ'ere som kjører norsk. Har bygget både teakvogner og bygget om Lima B3 til gamle B2 ved hjelp av vognsidene fra SM. Disse har hatt bra tilpasning, er ikke alt for vanskelige å bygge og prisene er helt OK.
Stå på!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.