Skd 210/Skd 212 |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 januar 2013 at 10:23 |
Hei!
Skd 210 og Skd 212 var skiftelokomotiver NSB overtok fra den tyske okkupasjonsmakten etter krigen. Med unntak av noen ytterst få typetegninger (på www.jernbane.net) finnes det lite bilder og annen dokumentasjon på disse lokomotivene. Jeg undrer nå om de kan ha vært 'typelike' med WR 200B/DB V20?
Noen som vet?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einars
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøv å søke via Wikipedia på Anders Beer Wilse. Han har fotografert enormt mye
rundt i Norge. På Wikipedia, står det henvisning til mange søkesteder.Det blir for mange
å liste opp i dette forumet. Det meste av fotosamlingen hans er digitalisert. Lykke til.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror sjansen for å søke på Wikipedia etter Wilse for å finne bilder av disse sære traktorene i Norge er bortkastet tid. Ved Wilsebilder ville jeg dessuten søkt direkte på Wilsesamlingen. Hvis man skulle søke et sted utover NJK og Jernbane.net, måtte det være på Jernbanemuseets digitale fotosamling. Fotoarkivaren der, Thor Bjerke, kjenner utmerket til skiftetraktorenes betegnelser, så finnes det bilder av disse sjeldenhetene er de helt sikkert merket med korrekt type. Jeg har søkt for deg på Jernbanemuseets samling: |
|
Svein S
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
WR200B har et akseltrykk på hele 13 - 14 tonn!
Den er nok for det første mye større en Skd 212 og dessuten for tung til å kunne brukes i Norge!
På den tiden var nok et akseltrykk på > 11 tonn problematisk for de fleste sidespor og sidebaner? De traktorene som tyskerene tok med til Norge, var av typen Kö (Kleinlok - öelgetrieben). WR200B fikk derimot betegnelse V20 i serie med andre tyske større motorlok i DB-systemet som skulle tilsi at dette var regnet som et større lok.
Dessuten hadde vel Wehrmacht neppe egne lok i Norge, bortsett fra 4-5 motorvogner?
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skd 212.62 er et O&K lok. Fabrikkens byggenummer er 21372 og den ble bygget i 1941 med typebetegnelsen D4.
212.63 er av samme type og hadde byggenummer 21373 fra fabrikken.
Skd 210.60 syns jeg ut fra tegningen ser ut som en Deutz A6M 420R.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det noen modell som kan benyttes til en ombygging?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |