MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Er glad ikke lokaltoget må startes slik
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Er glad ikke lokaltoget må startes slik

 Post Reply Post Reply
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er glad ikke lokaltoget må startes slik
    Posted: 01 desember 2012 at 23:50
Omstendelig startprosedyre.

lenke
Terje V.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 10:52
Denne metoden er da høyst moderne!?
- Har vært borte i samme metode for nødstart av nødgeneratorer som var produsert på 80-tallet og fremdeles i bruk. I stedet for kruttpatron som her, ble startladning gjordt av en filmlunte og fyrstikk. Celloloid er ytterst brennbart!
Har også sett metoden i bruk på BroomWade-kompressorer som ble "skutt i gang".
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 11:17
Flere motorer som må startes slik, men omstendelig prosess så moderne er ikke ordet jeg ville benevne den med.
Terje V.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 12:05
Vel - når motoren er for tung til å sveives i gang for hånd og trykkluft/hydraulisk start er for komplisert, er det ikke mange alternativ til en nødstartanordning med patronstart i dag.
Merner å huske at gamle utgaver av BM86 (før Hercules-motorer) trengte også gasspatroner med startgass for å komme i gang. Disse var plassert i førerbordet og måtte "avfyres" sammen med betjening av elektrisk starter for at motoren ville starte.
 
Det er vel det nærmeste man kommer denne startmetode for norske lokaltog?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 15:39
Britiske Canberra jet-bombefly brukte startpatroner for å få i gang motorene.
Disse, ombygget til EK-fly (elektronisk krigføring), opererte ofte fra Sola på begynnelsen av 1990-tallet da jeg tjenestegjorde der. Her er en av dem under oppstart med startpatron (mye røyk og mye bråk!). Jeg tror jeg fortsatt har et par brukte slike patroner liggende i garasjen et sted.



Petter Ramsdal

Edited by traiNman - 02 desember 2012 at 15:40
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2012 at 16:48
Kjedelig om man har behov for restarting av motoren(e) i luften..?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.